Un veí de Barcelona s'ha adreçat al Síndic per exposar les dificultats amb què es troba per percebre el pagament del Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH) de la sol·licitud de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) que va presentar.
La persona interessada explica que no ha percebut el pagament de cap import, tot i disposar de la resolució d'Adigsa corresponent, de 25 de juliol de 2008, de reconeixement del dret a rebre aquest ajut.
L'anterior DMAH va comunicar que Adigsa va intentar en reiterades ocasions posar-se en contacte telefònic amb la persona interessada per tal de verificar quin era el sistema de pagament del lloguer que estava emprant, ja que no es tenia constància que el pagament del lloguer s'estigués fent i, alhora, va manifestar la voluntat d'Adigsa de fer arribar al Ministeri d'Habitatge aquests rebuts per tal de fer efectiu el pagament de l'ajut.
Davant d'aquesta informació, el Síndic ha intentat posar-se en contacte amb el promotor en diverses ocasions (tant telefònicament com per mitjà del correu electrònic), però aquests intents han estat infructuosos.
En conseqüència, es finalitza la intervenció en aquest assumpte. No obstant això, el Síndic recorda a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat l'obligació legal continguda a l'article 58.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, referida al fet que han de notificar-se, no només les resolucions, sinó també qualsevol altre acte administratiu que afecti els drets i interessos dels administrats. La pràctica d'aquesta notificació ha de fer-se en la forma prevista per l'article 59 de la mateixa llei; més concretament, l'apartat 2 del citat article 59, estableix que "en els procediments iniciats a sol·licitud de la persona interessada, la notificació s'ha de fer en el lloc que aquesta persona hagi assenyalat a aquest efecte en la sol·licitud. Quan això no sigui possible, en qualsevol lloc adequat a aquesta finalitat, i per qualsevol mitjà d'acord amb el que disposa l'apartat 1 d'aquest article".
En aquesta línia, el Síndic també fa esment dels principis d'actuació continguts en el Codi de bones pràctiques administratives que aquesta institució va aprovar el 2 de setembre de 2009.
Aquest codi, fonamentat en els drets a l'accés als serveis públics i a una bona administració, recollits a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, enuncia i desenvolupa, entre altres, el principi de notificació de les decisions i la indicació de la possibilitat de recórrer (principi 13), que és d'aplicació en aquest cas.
Per tant, el Síndic recorda que el Departament ha de notificar a la persona interessada, si no ho ha fet, els problemes existents en els rebuts i la necessitat que n'aporti una còpia per tal de poder pagar l'ajut. Aquesta notificació s'ha d'intentar per tots els mitjans possibles (correu ordinari, telemàticament, si escau) i, en darrera instància, si això no fos possible, s'ha de recórrer a la pràctica de la notificació per edictes prevista a l'article 59.5 de la llei esmentada.