Pel que fa a l'activitat extractiva 1, en data 21 de juny de 2010, l'Oficina de Gestió Ambiental Unificada (d'ara endavant OGAU) de Tarragona va emetre un informe amb referència al control específic de l'explotació amb pronunciament de desfavorable amb incidències que afectaven el medi ambient i es va requerir el titular perquè en fes un control complementari.
Més endavant, el 15 de novembre de 2010, la mateixa OGAU va emetre un informe favorable sobre el control complementari. D'acord amb aquest informe, l'empresa titular ha de fer el proper control periòdic abans del 8 de setembre de 2011 i es comprovaran de manera exhaustiva les mesures preventives i els punts d'emissió de partícules sedimentables. D'acord amb això, s'està fent un seguiment de la situació de l'explotació des del punt de vista de compliment de la legalitat ambiental.
Tanmateix, pel que fa al vessant urbanístic, no hi ha constància que aquesta activitat disposi d'autorització en sòl no urbanitzable per a l'explotació de recursos miners a les parcel·les 19 i 13 del polígon 9 del municipi de Riudecols. El règim jurídic del sòl no urbanitzable estableix limitacions per als usos i les activitats que es poden implantar i alhora determina un procediment específic per autoritzar-les. En aquest sentit, la legislació vigent descriu com a infracció els actes d'edificació i ús del sòl i del subsòl contraris a l'ordenament jurídic urbanístic que es duguin a terme en sòl no urbanitzable.
El departament competent en matèria d'urbanisme exerceix la potestat de protecció de la legalitat urbanística respecte a presumptes infraccions greus, en cas que l'òrgan municipal competent no incoï l'expedient corresponent (article 200 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost), fet del qual el Síndic no té constància.
Per això, pel que fa a l'activitat extractiva 1, el Síndic suggereix a l'Administració que adopti les mesures adequades per garantir el compliment de la legislació urbanística, tant pel que fa al requeriment de la legalització de l'activitat que s'exerceix en sòl no urbanitzable com a la incoació del procediment sancionador corresponent si s'acredita la comissió d'una infracció.
Pel que fa a l'activitat extractiva 2, en data 11 de juny de 2010, la Direcció General de Qualitat Ambiental va comunicar al titular de l'activitat que el Departament de Medi Ambient i Habitatge no tenia constància del compliment del requeriment fet en data 12 de gener de 2010 sobre la realització d'un control complementari. En aquest sentit, es va atorgar un termini de 15 dies al titular perquè presentés la documentació pertinent a l'OGAU de Tarragona i se'l va advertir de la possible comissió d'una infracció tipificada a l'article 95.1 del Decret 136/1999.
Per això, amb relació a l'activitat extractiva 2, el Síndic suggereix a l'Administració que adopti les mesures adequades per garantir el compliment de la legislació ambiental i que incoï el corresponent procediment sancionador per la infracció tipificada a l'article 95.1 del Decret 136/1999.