Resolució
Q-01712/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Montornès del Vallès a diverses sol·licituds d'emissió de la liquidació definitiva del projecte de reparcel·lació de Can Buscarons de Dalt.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Planejament i execució urbanística
Data d'inici 16/04/2010
Data de l'últim moviment 26/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Montornès del Vallès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Una associació de veïns de Can Buscarons de Dalt manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Montornès del Vallès als escrits presentats.

Els promotors de la queixa assenyalen que han presentat diversos escrits per sol·licitar l'emissió de la liquidació definitiva del projecte de reparcel·lació de Can Buscarons de Dalt. Entre els escrits, fan referència als de data 4 i 18 de gener i 8 de febrer de 2010.

Els veïns exposen que no han rebut cap notícia en relació amb el compte de liquidació definitiu del projecte de reparcel·lació ni han rebut resposta expressa de l'Administració als seus escrits.

Contingut

Vist l'informe municipal de resposta a la petició del Síndic, i més enllà de la queixa concreta que ha activat les actuacions, el Síndic fa les consideracions següents:

En relació amb la manca de resposta als escrits presentats per les persones interessades, el consistori esmenta que no s'ha donat resposta per escrit als escrits de dates 4 i 18 de gener i 8 de febrer de 2010, encara que sí que se'ls ha contestat verbalment en diverses reunions que s'han mantingut amb l'associació.

El Síndic considera un valor afegit als principis de bona administració i de proximitat de les administracions als ciutadans el fet que mantinguin reunions amb els promotors de la queixa a fi de donar resposta a les seves sol·licituds. Ara bé, aquesta actuació no pot substituir l'emissió per part de l'òrgan competent d'una resolució expressa i la seva notificació a les persones interessades, de conformitat amb el que estableix l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, sobretot quan els interessats estan fent una petició molt concreta en exercici dels seus drets.

Dictar resolució expressa i motivada en els procediments administratius es configura alhora com una obligació de l'Administració i un dret dels ciutadans, i té com a fonament garantir el dret de tutela efectiva consagrat en l'article 24 de la Constitució, ja que aquesta és la via legal perquè els ciutadans coneguin els elements de fet i de dret en què es basa la conclusió de l'assumpte, essencial perquè es pugui impugnar l'acte administratiu amb possibilitats de fer-hi crítiques i amb plenes garanties jurídiques. Així mateix, la resolució és l'element central en què es basa la defensa dels drets que el ciutadà estimi convenients, i que ha de poder impugnar mitjançant el règim de recursos establert legalment.

D'altra banda, i amb relació al fet que no s'ha procedit a l'emissió del compte de liquidació definitiva del projecte de reparcel·lació de Can Buscarons de Dalt, cal recordar que el pagament de les despeses d'urbanització és una de les obligacions principals dels propietaris del sòl subjecte a transformació urbanística, el compliment de la qual queda garantida per l'afectació real de les finques incloses en l'àmbit d'actuació.

El compte de liquidació es configura com un dels elements essencials del projecte de reparcel·lació, segons el qual es quantifiquen els deures dels propietaris del sòl, alhora que comporta la imputació a cada finca adjudicada de les despeses d'urbanització que li pertoquen. D?aquesta manera, es materialitza el principi de repartiment equitatiu de les càrregues i els beneficis de l'ordenació urbanística, principi que legitima la modalitat de reparcel·lació com a sistema de gestió urbanística.

Els saldos del compte de liquidació en un moment inicial corresponen a les despeses inherents al sistema de reparcel?lació calculades de manera provisional, i les quotes que liquida l'administració actuant tenen la consideració de pagament a compte. Un cop executades les cessions, la regularització de finques i d?obres d'urbanització es procedeix a la regularització del total de les despeses mitjançant l'aprovació del compte de liquidació definitiu.

La provisionalitat del compte de liquidació inicial té per finalitat cobrir les possibles contingències que puguin sorgir en el decurs de l'execució del projecte de reparcel?lació, però no ha de subsistir més enllà l'estrictament necessari. El perllongament de la provisionalitat del compte de liquidació sense causa justa que ho justifiqui crea inseguretat jurídica als propietaris del sòl, ja que es troben impedits per extingir les seves obligacions. 

Per això, el Síndic suggereix al consistori que, d?una banda, dicti una resolució expressa als escrits presentats pels promotors de la queixa. Aquesta resolució ha de ser degudament motivada i la notificació ha de contenir els mitjans d'impugnació que són pertinents en dret. De l?altra, que emeti el compte de liquidació definitiu del projecte de reparcel·lació de Can Buscarons de Dalt, tal i com estableix la normativa vigent en matèria d'urbanisme.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/04/2010 Ajuntament de Montornès del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/05/2010 Ajuntament de Montornès del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/08/2010 Ajuntament de Montornès del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/03/2011 Ajuntament de Montornès del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/05/2011 Ajuntament de Montornès del Vallès Reiteració posterior a la primera
26/05/2011 Ajuntament de Montornès del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2011 Ajuntament de Montornès del Vallès Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'Urbanisme- DOGC.4436 (28/07/2005)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)