Resolució
Q-01733/2011 Denegació per exhauriment de la partida pressupostària de la sol·licitud de subvenció per la Promoció de l'ocupació autònoma presentada l'any 2010.

Matèries
Polítiques socials
Treball i pensions
Altres
Data d'inici 25/03/2011
Data de l'últim moviment 17/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Desacord amb el que es considera una actuació incorrecta de l'Administració a l'hora d'afavorir el desenvolupament de l'activitat empresarial. Segons exposen les persones interessades, l'Administració va continuar admetent les sol·licituds de subvenció que es presentaven sense cap advertiment de l'exhauriment dels fons, amb la corresponent despesa en gestions administratives que aquest fet va ocasionar als que volien emprendre una activitat empresarial.

Contingut

El Departament d'Empresa i Ocupació justifica la denegació de les subvencions sol·licitades amb l'exhauriment de la partida pressupostària destinada a aquestes subvencions. 

Certament, l'existència de partida pressupostària per atendre les obligacions de contingut econòmic que es deriven de la concessió de subvencions és un requisit essencial per a l'adopció de qualsevol obligació financera per part de les Administracions públiques. A més a més, segons reiterada jurisprudència, no es considera que l'Administració tingui cap obligació d'incrementar el crèdit pressupostat.

No obstant això, quan l'Administració facilita un servei d'assessorament pel ciutadà que l'ajudarà en la creació de la seva empresa, no informar de l'exhauriment de la partida pressupostària i acceptar igualment la sol·licitud pot vulnerar els principis d'objectivitat, publicitat i transparència que regeixen l'atorgament de les subvencions públiques ja que s'impedeix que els sol·licitants, en el moment de formular la sol·licitud de subvenció, puguin conèixer d'avançada les seves possibilitats reals d'aconseguir la subvenció.

Aquesta manca d'informació juntament amb el fet que no es notifiqués la resolució en un termini raonable, el qual segons les bases hauria d'haver estat de dos mesos, i a més a més que en ocasions es demanés l'aportació de documentació addicional als interessats, va contribuir a crear una expectativa de d'atorgament de la subvenció als sol·licitants.

El Síndic indica que les persones tenen dret a una bona administració que inclou, entre d'altres, el dret a obtenir una informació veraç i de qualitat i el dret a obtenir una resolució expressa i que se les notifiqui dins el termini legalment establert. D'altra banda, cal recordar que les Administracions públiques han d'actuar d'acord amb el principi general, entre d'altres, de bona fe i confiança legítima.

Així doncs, en el cas exposat, tot i que el procediment de concessió de la subvenció sigui per concessió directa, el Síndic no pot considerar equitativa la valoració de les sol·licituds en base a la data d'entrada ja que aquest fet pot provocar que tan sols les sol·licituds presentades els primers mesos de l'any puguin garantir que existeixen fons necessaris per gaudir de la subvenció.

Partint de la base de l'exposat, el Síndic trasllada al Departament d'Empresa i Ocupació les consideracions i els suggeriments següents: 

1. Quan l'import global previst per cobrir les sol·licituds amb dret a subvenció esdevé clarament insuficient, l'Administració convocant hauria de prendre mesures per resoldre el problema i valorar, si escau, la redistribució dels recursos segons la viabilitat dels projectes presentats.  

2. Tot i que el procediment de concessió de la subvenció sigui per concessió directa, no es pot considerar equitativa la valoració de les sol·licituds en funció de la data d'entrada, ja que aquest fet pot provocar que tan sols les sol·licituds presentades els primers mesos de l'any puguin garantir que existeixen fons necessaris per gaudir de la subvenció. Per aquest motiu, cal prendre les mesures oportunes per pal·liar possibles efectes discriminatoris que la data de la presentació de la sol·licitud pugui produir a l'hora d'obtenir aquestes subvencions.  

3. Cal prendre les mesures oportunes per informar d'avançada la persona interessada de la possibilitat o no de l'atorgament de la subvenció per tal que pugui valorar el risc i ventura que assumeix a l'hora d'establir-se per compte propi; altrament, es pot tornar a reproduir la mateixa problemàtica ocasionada als ciutadans que van sol·licitar la subvenció l'any 2010. 
 
4. Cal prendre les mesures que permetin la consolidació de projectes creats l'any 2010 però que, en haver-se exhaurit la partida pressupostària corresponent, no van poder accedir a les subvencions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/03/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/05/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució

Expedients Relacionats

Q-00967/2011
Q-00975/2011
Q-01020/2011
Q-01104/2011