Resolució
Q-01737/2012 Dificultats per obtenir una plaça d'escola bressol pública al districte de Gràcia de la ciutat de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 09/03/2012
Data de l'últim moviment
Administracions afectades

Plantejament

La promotora de la queixa exposa que té dificultats per obtenir una plaça d'escola bressol pública al districte de Gràcia de Barcelona per a la seva filla de dos anys.

Contingut

Tot i les actuacions dutes a terme pel Govern per crear oferta pública de places de llar d'infants, les queixes rebudes al Síndic de Greuges constaten que encara hi ha importants desigualtats territorials pel que fa a la provisió de l'oferta d'escola bressol en general, i que hi ha famílies que no poden accedir a aquest àmbit educatiu en igualtat d'oportunitats per manca d'oferta pública suficient en el seu municipi (i també per les condicions econòmiques d'accés a aquest àmbit educatiu).

Així, el Síndic ha insistit els darrers anys a l'Ajuntament de Barcelona sobre la conveniència de promoure més oferta educativa, especialment perquè aquest és un dels municipis amb una taxa d'escolarització pública més baixa, i de garantir que les diferents zones (districtes) ofereixin oportunitats similars d'accés a l'educació infantil de primer cicle, de manera que el lloc de residència no sigui un factor de desigualtat educativa. Fins al darrer procés d'admissió d'alumnat, hi havia districtes clarament infradotats en funció de la demanda existent, com ara el de Sant Martí o el de Gràcia.    

Les dades aportades per l'Ajuntament de Barcelona, però, constaten que aquestes desigualtats s'han reduït substancialment. La posada en marxa de nombroses escoles bressol noves a la ciutat ha afavorit que hi hagi menys desequilibris entre els nivells de demanda i oferta per districte que hi havia, per exemple, el curs 2007/2008. 

Dit això, el Síndic constata que, si bé ha augmentat substancialment l'oferta, en prop de 1.000 places disponibles, també ho ha fet la demanda d'escoles bressol públiques, en més de 3.000 sol·licituds. Això ha provocat que el grau de cobertura del sector públic hagi decrescut en el mateix període, del 73,1% al 57,2%. Per tant, el Síndic ha demanat que l'Ajuntament de Barcelona continuï vetllant per promoure l'escolarització pública a la ciutat, atès que, a més, es tracta d'un sector educatiu clau per combatre les desigualtats socials d'accés a l'educació infantil de primer cicle. 

Pel que fa als costos d'accés, que també són motiu de queixa a aquesta institució, cal esmentar que les oportunitats d'escolarització es poden incrementar mitjançant les subvencions que el Departament d'Ensenyament destina als ajuntaments titulars de llars d'infants i als centres educatius de titularitat privada sense ànim de lucre per a l'escolarització d'infants de zero a tres anys que es trobin en situacions socioeconòmiques desfavorides, i que tenen per objectiu minorar la quota a càrrec de les famílies. Per al curs 2011/2012, s'han convocat els ajuts destinats als centres de titularitat privada però no s'ha publicat encara la convocatòria dels ajuts destinats als ajuntaments, i es desconeix si es publicarà. Aquesta circumstància se suma a la reducció de l'aportació de la subvenció que realitza el Departament d'Ensenyament als ajuntaments per al sosteniment de places públiques de llars d'infants de titularitat municipal, que ha fet incrementar la quota d'accés que han de satisfer les famílies a les escoles bressol de determinats municipis. 

Davant d'aquest fet, el Síndic té en marxa diferents actuacions per supervisar com evoluciona el finançament d'aquest àmbit educatiu per part del Departament d'Ensenyament. En reiterades ocasions ja s'ha destacat la importància de mantenir els ajuts econòmics que compensen desigualtats d'accés a aquest àmbit. 

Finalment, cal recordar que les desigualtats d'accés també es poden compensar per mitjà dels criteris d'admissió i la seva baremació. Pel que fa als criteris, però, el Síndic ha rebut queixes sobre els dèficits de discriminació positiva de determinades situacions de precarietat econòmica, i també, segons el municipi, sobre la discriminació negativa d'aquestes mateixes situacions. En aquesta línia, el Síndic ha destacat al Departament d'Ensenyament que, d'una banda, els criteris establerts en la normativa general d'admissió no donen prioritat d'accés a les famílies de rendes baixes (només els perceptors de rendes mínimes d'inserció, que són una minoria), de manera que la renda no acostuma a discriminar l'accés. I de l'altra, hi ha municipis que incorporen criteris específics que discriminen negativament les famílies que es troben en determinades situacions de precarietat econòmica, com ara les que estan en situació d'atur, quan estableixen un barem addicional per als alumnes que tenen els progenitors ocupats. 

Per tant, atès que el Departament d'Ensenyament està desenvolupant una nova normativa d'admissió d'alumnat, el Síndic li ha tramès la importància d'incorporar criteris de renda més enllà dels perceptors de la renda mínima d'inserció, com succeeix actualment.

Fet aquests suggeriments, el Síndic finalitza les seves actuacions sobre aquest assumpte.