Resolució
Q-01756/2011 Disconformitat amb el funcionament del servei de transport sanitari

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 28/03/2011
Data de l'últim moviment 14/09/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el funcionament del servei de transport sanitari.

Exposa que el 18 de gener de 2011 va acudir a l'Hospital de Mataró amb una familiar, la qual va ser atesa al Servei d'Urgències i li van donar l'alta a la una de la matinada. Segons sembla, el promotor va demanar que se la traslladés al domicili en ambulància, atès que és una persona d'edat molt avançada i amb problemes de mobilitat, però es va produir una demora molt important -sembla que de més de quatre hores- i finalment van tornar al domicili en vehicle privat.

El promotor manifesta que el personal de l'Hospital els va indicar que aquesta demora és habitual.

Contingut

De l'informe del Servei Català de la Salut es desprèn que s'ha avaluat l'actuació dels serveis implicats en aquest cas, i que el retard que es va produir en la gestió del servei de transport es devia a la demanda assistencial del moment. D'altra banda, de l'informe també es desprèn que la prestació d'aquest servei per part de l'empresa proveïdora ha generat poques reclamacions.

Això no obstant, el Síndic observa que aquestes dades fan referència a l'any 2010, i per tant no consta si amb posterioritat el nivell de valoració del servei continua sent el mateix o no. Tampoc no s'especifica si hi ha constància de demores com la referida pel promotor, que indicava que l'espera que li havien anunciat era de quatre hores. Cal destacar a més que el personal de l'Hospital de Mataró li va comunicar que aquestes demores eren habituals. Aquest fet, sens dubte, pot haver portat el promotor a concloure que aquest és el temps d'espera habitual i que el seu no era un cas aïllat. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, cal recordar que, com a prestació inclosa en el catàleg de prestacions a què tenen dret les persones usuàries del sistema sanitari públic, cal garantir que en tots els casos en què el facultatiu ho aconselli es faciliti a les persones usuàries el servei de transport sanitari.

En segon lloc, resulta essencial que en el moment de gestionar la demanda del servei es faci amb diligència i es procuri prestar l'assistència en el menor temps possible, però també que s'eviti fer a les persones interessades comentaris o observacions poc precises que poden induir a confusió o generar una percepció errònia. En aquest sentit, cal recordar la importància d'oferir als usuaris una informació veraç i completa sobre la prestació dels serveis.

En tercer lloc, el Síndic recorda també la necessitat que el Servei Català de la Salut supervisi i controli de manera exhaustiva les entitats proveïdores del transport sanitari, a fi d'assegurar que ofereixen un servei de qualitat i que acompleixen els marges de temps establerts amb caràcter general en la prestació d'aquests serveis.

Finalment, el Síndic considera que, per tal d'aclarir les incidències produïdes i els dubtes de la persona interessada sobre el funcionament dels serveis, seria convenient que el Servei Català de la Salut li fes arribar, per escrit, una explicació aclaridora d'aquests fets i de les responsabilitats i actuacions encarregades a cada servei en la gestió de les demandes de transport sanitari.

Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzada la meva actuació en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/05/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració posterior a la primera
07/03/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2012 Departament de Salut Resolució
14/09/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat
14/09/2012 Servei Català de la Salut SCS Comunicació a Administració finalització del seguiment