Resolució
Q-01758/2009 Manca d'actuació de les diferents administracions implicades davant de les reclamacions per les molèsties d'una activitat recreativa a Torrelles de Llobregat.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 06/04/2009
Data de l'últim moviment 25/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Torrelles de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de les molèsties per sorolls que ocasiona el funcionament d'una activitat recreativa d'activitats culturals, socials i d'altres a Torrelles de Llobregat, i també del procés seguit per tramitar-ne la llicència ambiental.

La persona interessada ha acreditat documentalment les al·legacions que des de fa set ha estat presentant amb relació a aquest afer. La cronologia dels fets, en síntesi, és la següent:

- El 31 de maig de 2002 l'Ajuntament va notificar que l'activitat objecte de la queixa estava sotmesa al règim de comunicació i podia ser exercida, atès que era compatible amb l'habitatge.

- Amb motiu de les al·legacions formulades, l'Ajuntament va haver d'esmenar els tràmits, en tant que quedava acreditat que es tractava d'una activitat de l'annex II.2, subjecta a llicència ambiental. La sol·licitud es va sotmetre a informació pública, segons escrit municipal del 7 de novembre de 2002.

- A l'escrit d'al·legacions dels veïns de 5 de desembre de 2002 es va fer constar, entre altres extrems, que a l'expedient no hi figurava ni el certificat de compatibilitat urbanística, ni l'estudi d'impacte acústic. Alhora s'indicava que, sovint, el local es llogava a tercers per fer-hi celebracions, com ara comunions, aniversaris amb servei de restauració, etc., amb les consegüents molèsties pel soroll de la música i el ball, tenint en compte que, habitualment, les finestres queden obertes.

- La Ponència Comarcal d'Avaluació Ambiental del Consell Comarcal del Baix Llobregat va emetre un informe favorable el 29 de juliol de 2003. La Delegació Territorial del Govern també va emetre un informe favorable. Ambdós informes contenien condicionants per incorporar a la resolució d'atorgament de la llicència. 

- En nous escrits d'al·legacions de dates 8 i 10 de març de 2004 es fa constar, entre altres extrems, el següent: que al local s'hi fa dinars i sopars i celebracions amb música i ball, la qual cosa no s'adequa a l'objecte de l'activitat assenyalat en el projecte, que és "activitats d'exposicions i conferències", dintre de les activitats recreatives classificades com a "activitats culturals i socials"; que l'espai exterior del local identificat com a pàrquing en el projecte és utilitzat per fer-hi celebracions que ocasionen molèsties per sorolls, tenint en compte que el pàrquing es troba a l'interior d'illa; que les activitats es desenvolupen malgrat que la llicència no ha estat atorgada, ni tampoc hi ha acta de control favorable; i, finalment, que no es respecta l'horari fixat per l'Ajuntament en el curs de la tramitació de la llicència: de 8 a 24 hores, ja que les activitats s'allarguen fins a ben entrada la matinada.

El promotor assenyala que a la Junta de Govern Local del 9 de març de 2009 es va acordar atorgar la llicència ambiental a una empresa perquè dugués a terme exposicions, conferències i altres celebracions, subjecta al compliment dels condicionants fixats pel Consell Comarcal del Baix Llobregat, la Delegació Territorial del Govern i l'informe tècnic municipal, tot recordant que l'activitat no pot funcionar fins que no s'hagi obtingut acta de control inicial favorable.

El dia 1 d'abril de 2009, la persona interessada i altre veïns, un cop assabentats de l'acta de la sessió, van adreçar un escrit en què sol·licitaven l'anul·lació de la llicència.

Contingut

El Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (en endavant DIRIP) ha tramès un informe elaborat pels Serveis Territorials a Barcelona com a resposta a la petició d'informació sobre el funcionament de l'activitat recreativa de Torrelles de Llobregat objecte de queixa. Un cop analitzat el contingut d'aquest informe, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, agraeix les puntualitzacions que conté l'informe quan recorda que les funcions de la ponència tècnica interdepartamental d'espectacles i activitats recreatives se situen en el marc de la llicència municipal específica que l'Ajuntament ha d'atorgar amb caràcter previ o simultani a la llicència ambiental. Tanmateix, a la pràctica, tant si l'Ajuntament atorga dues llicències o bé una de sola, l'activitat que cal autoritzar hauria de ser la mateixa en ambdós casos. A partir d'aquí, el fet que les funcions de la ponència siguin anteriors a l'atorgament de la futura llicència municipal no obsta perquè els condicionaments que la ponència consideri procedent incloure-hi siguin fruit d'una avaluació prèvia de l'activitat per a la qual se sol·licita l'autorització. Per aquest motiu la delegació territorial rep una còpia dels expedients instruïts amb relació a les sol·licituds de llicències (article 4.6 de la Llei 10/1990), fet que li ha de permetre conèixer amb exactitud l'objecte de l'activitat, demanar els aclariments oportuns o fer les puntualitzacions oportunes.

En segon lloc, la ponència tècnica va establir el 7 de gener de 2004 quins eren els condicionaments que havia d'incorporar la llicència sol·licitada per fer exposicions, conferències i altres celebracions i, al mateix temps, sol·licitava a l'Ajuntament que li comuniqués la resolució de l'expedient de llicència d'obertura i posada en funcionament.

El Síndic recorda que les exposicions i les conferències estan incloses en la classificació que com a activitats socials i culturals conté l'article 17 del Decret 239/1999. També s'hi inclouen les activitats de concerts, balls, audicions o activitats d'hoteleria, sempre que es facin en el marc de revetlles, festes populars i festes majors. Tanmateix, "altres celebracions" és un concepte indeterminat que no aporta altra cosa més que incertesa i confusió. Per això, el Síndic entén que a l'hora d'establir els condicionaments de la llicència la Delegació Territorial hauria d'haver aprofitat per evitar que la llicència caigués en aquestes imprecisions. Imprecisions amb les quals, probablement, l'Ajuntament de Torrelles de Llobregat dóna cobertura a la realització de celebracions privades amb sopars o dinars quan, en canvi, això no tindria encaix en la llicència municipal tramitada.

De fet, l'informe de la Unitat Regional de Policia Administrativa de 3 de juny de 2009, emès arran de la inspecció duta a terme pels agents dels Mossos d'Esquadra, descriu el local com una casa museu d'història en la qual hi ha tres nivells. El de la planta baixa és un local polivalent que s'utilitza per fer-hi celebracions, batejos, reunions familiars, festes infantils i concerts, entre altres. Aquest fet es corrobora quan s'examina el web que facilita el mateix informe -www.calacinta.com- si se selecciona la pestanya "disponibilitat", on es pot veure, per exemple, com al setembre de 2009 hi havia programades celebracions privades de batejos i aniversari, les quals s'entén que no encaixen dins de les activitats culturals i socials del catàleg. Per tant, si, tal com diu l'informe dels Serveis Territorials, en cap cas el lloguer o la cessió de l'establiment no pot implicar una distorsió de la llicència d'activitat, el Síndic suggereix que hi intervinguin.

L'informe de la Unitat Regional de Policia Administrativa de 3 de juny de 2009 assenyala que qui els va atendre els va facilitar un escrit de l'Ajuntament, de 31 de maig de 2002, en què es feia constar que s'acceptava el projecte tècnic i que es podia iniciar l'activitat dedicada a exposicions, conferències i diverses celebracions. Arran d'aquest document, segons es dedueix, els Serveis Territorials van entendre que l'establiment està duent a terme una activitat amb la llicència pertinent.

S'entén que aquesta informació no és suficient per donar per fet que l'establiment està legalitzat. A partir de la dada que conté l'informe dels agents, el Síndic pensa que els Serveis Territorials haurien d'haver anat una mica més enllà i fer-se amb una còpia de la resolució municipal per evitar que pogués passar per alt la comissió d'alguna presumpta infracció. En aquest sentit, el Síndic apunta que:

La resolució municipal va ser dictada el 31 de maig de 2002. Si això és així, com s'explica que la ponència tècnica emeti la resolució amb els condicionants que ha de contenir la llicència municipal gairebé dos anys més tard, el 7 de gener de 2004.

La resolució municipal va considerar que l'activitat autoritzada era una activitat de l'annex III de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental. A partir de les denúncies i reclamacions veïnals, l'Ajuntament s'adona de l'error i inicia la tramitació de la llicència com a activitat de l'annex II, al novembre de 2002.

No és fins al 9 de març de 2009 que la Junta de Govern Local acorda aprovar la llicència ambiental.

Per tant, l'activitat ha estat en funcionament durant set anys sense tenir llicència. En aplicació de la Llei 10/1990 i, actualment, la Llei 11/2009, és una infracció el fet d'obrir un establiment i dur-hi a terme espectacles o activitats recreatives sense tenir les llicències o les autoritzacions pertinents. La comissió d'aquesta infracció pot ser perseguida i sancionada per l'ajuntament o pels òrgans competents del DIRIP quan el consistori no hagi acordat en el ple l'assumpció de la competència d'inspecció i sanció.

A més a més, l'activitat que tingui una llicència no pot començar a funcionar fins que s'hagi comprovat que les instal·lacions s'ajusten al projecte aprovat i que les mesures correctores adoptades funcionen amb eficàcia (article 4.7 de la Llei 10/1990 i article 31 de la Llei 11/2009). A hores d'ara, encara no s'ha rebut resposta a la petició d'informe adreçada a l'Ajuntament perquè acrediti si l'establiment ha superat el control inicial. Per tant, tenint en compte aquestes circumstàncies i el fet que l'Ajuntament de Torrelles de Llobregat no té delegades les competències sancionadores en aquesta matèria, el Síndic suggereix que el DIRIP s'hi interessi, hi intervingui i, en cas de ser necessari, acordi l'adopció de la mesura de tancament sense caràcter sancionador.

El Síndic, doncs, queda a l'espera que s'informi del parer del DIRIP amb relació a les consideracions precedents i, en aquest sentit, que faci saber quines actuacions ha emprés perquè:

- el concepte "altres celebracions" que conté l'objecte de l'activitat autoritzada no serveixi per aixoplugar activitats privades que no tenen res a veure amb les activitats culturals i socials;

- s'aturi la celebració d'activitats privades previstes, com ara batejos, comunions, aniversaris o festes infantils, que no tenen empara en la llicència;

- l'activitat recreativa no se segueixi exercint fins que no s'acrediti la superació del control inicial;

- d'ara en endavant es donin instruccions als agents dels Mossos d'Esquadra perquè, juntament amb els informes, incorporin una còpia de la documentació que el titular els exhibeixi, a fi que els òrgans del DIRIP determinin, un cop fetes les investigacions pertinents, que la resolució que s'exhibeix és suficient per obrir l'establiment.

D'altra banda, el Síndic s'adreça a l'Ajuntament de Torrelles, al qual recorda que, malgrat el temps transcorregut, encara no s'ha rebut resposta a la petició d'informació. Per aquest motiu, demana que s'atengui com més aviat millor aquest escrit, alhora que recorda el deure de col·laborar amb aquesta institució. 

Així, també fa constar que el dia 1 d'abril de 2009 el promotor de la queixa, juntament amb altres persones, va interposar un recurs d'alçada contra l'acord de la Junta de Govern Local de 9 de març de 2009 per la qual s'atorgava la llicència municipal ambiental. El termini per dictar i notificar el recurs és de tres mesos; termini que ha transcorregut en escreix. Per això, recorda el deure de resoldre expressament el recurs esmentat i demana que s'acrediti.

Al mateix temps, el Síndic informa que arran de les gestions dutes a terme amb el DIRIP pel que fa a l'objecte de l'activitat, es confirma que les exposicions i les conferències estan incloses dintre de la classificació que com a activitats socials i culturals conté l'article 17 del Decret 239/1999. Així, també s'hi inclouen la realització de concerts, balls, audicions o activitats d'hoteleria, sempre que es duguin a terme en el marc de revetlles, festes populars i festes majors. Tanmateix, manifesta que "altres celebracions" és un concepte indeterminat que no aporta altra cosa més que incertesa i confusió i amb el qual, probablement, l'Ajuntament dóna cobertura a la realització de celebracions privades amb sopars o dinars quan, en canvi, això no encaixaria en la llicència municipal tramitada.

De fet, l'informe de la Unitat Regional de Policia Administrativa de 3 de juny de 2009, emès arran de la inspecció duta a terme pels agents dels Mossos d'Esquadra, descriu el local com una casa museu d'història en la qual hi ha tres nivells. El de la planta baixa és un local polivalent que s'utilitza per fer-hi celebracions, batejos, reunions familiars, festes infantils i concerts, entre altres. Per tant, si, tal com diu el DIRIP, en cap cas el lloguer o la cessió de l'establiment no pot implicar una distorsió de la llicència d'activitat, el Síndic suggereix que es revisi l'objecte autoritzat i recorda que el concepte "altres celebracions" no pot servir per aixoplugar activitats privades que no tenen res a veure amb les activitats culturals i socials, per la qual cosa suggereix que s'ordeni l'aturada d'aquesta activitat, amb execució subsidiària si és el cas.

D'altra banda, recorda que si l'activitat no ha passat el control inicial, arran del qual s'ha comprovat que les instal·lacions s'ajusten al projecte aprovat i que les mesures correctores adoptades funcionen amb eficàcia (article 4.7 de la Llei 10/1990 i article 31 de la Llei 11/2009), cal que se n'ordeni l'aturada. En aquest sentit, el punt tercer de l'acta de la Junta de Govern Local de 9 de març de 2009 per la qual s'atorga la llicència ambiental estableix clarament que "en cap cas no es pot iniciar l'exercici de l'activitat fins que no s'hagi obtingut l'acta de control inicial favorable". 

Finalment, i pel que fa a la utilització del pàrquing com a recinte per fer-hi celebracions, el DIRIP assenyala que atès que es tracta d'un espai exterior, conforme a l'article 9 de la fins ara vigent Llei 10/1990, cal una llicència municipal expressa i fer un advertiment amb temps suficient als veïns afectats. Actualment, el precepte aplicable és l'article 42.3 de la nova Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives. Aquest article disposa que les activitats que es realitzin en un espai obert, públic o privat requereixen la conformitat dels titulars i l'autorització municipal corresponent. El Síndic pensa, encara que la nova llei no ho digui expressament, que és convenient mantenir l'advertiment previ als veïns afectats, com a deferència davant les molèsties que puguin arribar a patir per l'esdeveniment, el qual, tanmateix, haurà de respectar la normativa vigent en matèria de protecció contra la contaminació acústica.

Com a resposta, el DIRIP tramet dos informes elaborats per la Direcció General del Joc i d'Espectacles.

En canvi, l'Ajuntament de Torrelles de Llobregat no ha atès cap de les demandes d'informació del Síndic, malgrat tots els escrits tramesos -l'última reiteració és de l'11 de juny de 2010.

A partir de l'informe del DIRIP, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Pel que fa a l'acta de control inicial

El Síndic desconeix si l'establiment disposa de l'acta de control inicia favorable pertinent, circumstància que, segons s'indica, el DIRIP també desconeix. Per aquest motiu, en el darrer escrit el Síndic assenyalava que, atès que dur a terme una activitat sense fer els controls de funcionament és constitutiu d'una infracció tipificada a l'article 48 de la Llei 11/2009 i, atès que l'Ajuntament no ha acordat pel Ple l'assumpció de les competències en matèria d'inspecció i sanció, el Síndic demanava que s'adoptessin les decisions pertinents respecte a aquesta qüestió.

L'informe tramès del DIRIP assenyala que l'atorgament de la llicència és una competència municipal i que la inspecció conduent a l'obtenció de l'acta de control inicial pertany també a l'àmbit competencial de l'Ajuntament. L'informe invoca el principi d'autonomia local com a prevenció davant de la pertinent informació que, segons indica, ha sol·licitat a l'Ajuntament.

Al marge d'aquesta informació, el Síndic demana informació, tal com ja va exposar, sobre si el DIRIP és l'organisme competent per sancionar l'establiment en el cas que aquest no disposés de l'acta de control per la comissió de la infracció tipificada a l'article 48 de la Llei 11/2009.

D'altra banda, assenyala que "el principi d'autonomia local" no és exactament "autonomia de l'Ajuntament". De fet, la intervenció substitutòria del DIRIP és més una garantia que una excepció de l'autonomia, ja que si l'Ajuntament incompleix les obligacions que fixa la llei, i aquest incompliment afecta les competències de la comunitat, l'incompliment constitueix en una vulneració de l'autonomia local garantida als veïns i que correspon suplir a l'Administració autonòmica.

2. Objecte de la llicència ambiental

La llicència ambiental tenia per objecte l'exercici de l'activitat recreativa de pública concurrència: exposicions, conferències i diverses celebracions.

Tanmateix, hi ha constància que es va fer ús de l'establiment per a celebracions privades, com ara batejos, reunions familiars o festes d'aniversari, cosa que l'informe de 3 de juny de 2009 de la Policia de la Generalitat confirma, en assenyalar l'existència d'una sala polivalent per fer-hi aquestes celebracions, a banda de l'espai a l'aire lliure, utilitzat com a aparcament, on es fan concerts de música en directe i projeccions de pel·lícules.

Com a resultat dels informes emesos per la Direcció General i de les consideracions formulades en els escrits del Síndic, es pot afirmar que:

- Les exposicions i les conferències encaixen a l'article 17 del Decret 239/1999, amb relació a les activitats culturals i socials.

- Els concerts, els balls, les audicions o les activitats d'hoteleria, sempre que es duguin a terme en el marc de revetlles, festes populars i festes majors, també encaixen en l'article 17 esmentat.

- El lloguer del local per a la celebració d'activitats privades no pot comportar una distorsió de la llicència d'activitat.

- L'article 24 del Decret 239/1999 estableix que quan un establiment es dediqui a diverses activitats de les definides per separat en el catàleg, sempre que es tracti d'activitat compatibles físicament, tècnicament i legalment, a les llicències municipals s'ha de fer constar cada una de les activitats, amb especificació de l'activitat principal del local.

Ara bé, el darrer informe de la Direcció General del Joc i d'Espectacles assenyala que el concepte "altres celebracions" empara legalment els responsables per dur a terme tota una tipologia d'activitats diverses de les contingudes en el catàleg, fet admissible conforme a l'article 24 del Decret citat. En aquest sentit, es conclou que és legalment admissible que el local desenvolupi diverses de les activitats recreatives contingudes en el catàleg, tot i que s'admet que hi ha un error en la terminologia emprada a la llicència, en indicar de forma genèrica i no específica cadascuna de les activitats autoritzades amb especificació de l'activitat principal del local. També s'indica que caldria comunicar a l'Ajuntament que fes aquesta especificació.

Amb relació a aquest punt, el Síndic assenyala el següent:

L'article 24 citat indica que l'establiment que es dediqui a diverses activitats de les assenyalades en el catàleg ha de fer constar cada una d'aquestes activitats a les llicències municipals, amb especificació de l'activitat principal del local. Per tant, això implica que per al desenvolupament d'activitats diferents a les culturals i socials, calia haver tramitat altres llicències i fer-hi constar a cada una l'activitat principal i la secundària.

Precisament, un dels grans canvis operats amb l'entrada en vigor de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, ha estat la de fixar com a criteri general que només cal l'obtenció d'una llicència municipal que pot donar cobertura a diversos espectacles públics o activitats recreatives. (article 29.4 Llei 11/2009).

Per tant, l'única activitat autoritzada a la llicència tramitada -pendent de l'acta de control inicial- hauria de ser la que es recull sota la classificació d'activitats culturals i socials. 

A partir d'aquesta conclusió estaria pendent de conèixer si, malgrat que l'activitat autoritzada és la celebració d'activitats culturals i socials, l'establiment pot seguir anunciant en el web que ja es va facilitar la possibilitat d'utilitzar l'espai per a la realització d'actes i celebracions de caràcter privat. És a dir, es tractaria d'establir si aquest establiment, obert al públic amb una llicència per a activitats culturals i socials, pot oferir-se per fer activitats privades de restauració i pot oferir-se també el pàrquing com a indret per fer activitats a l'aire lliure.

Pel que fa a la utilització de l'aparcament per fer-hi celebracions, el Síndic entén que a l'hora de donar resposta a aquesta qüestió caldrà tenir en compte el següent:

- L'informe d'11 de juny de 2009 assenyalava que en tractar-se d'un espai exterior i independent del local, conforme a l'article 9 de la Llei 10/1990, s'hi podien fer espectacles sempre que s'hagués obtingut una llicència municipal específica per dur-los a terme.
 
- Amb l'entrada en vigor del Reglament de la Llei 11/2009, la realització d'una activitat en un espai obert es considera activitat de caràcter extraordinari, i per fer-la cal complir amb els requisits que fixa l'article 112 del Reglament i ha de ser autoritzada per la Generalitat, ja que el municipi de Torrelles de Llobregat no supera els 50.000 habitants, llevat que es tracti d'una sol·licitud formulada en el marc d'una festa i/o revetlla popular, cas aquest en què estarà subjecta a llicència municipal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/05/2009 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/05/2009 Ajuntament de Torrelles de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/06/2009 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/11/2009 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/11/2009 Ajuntament de Torrelles de Llobregat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/01/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Torrelles de Llobregat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/09/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/10/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/11/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/12/2010 Ajuntament de Torrelles de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/03/2011 Ajuntament de Torrelles de Llobregat Resolució
25/03/2011 Departament d'Interior Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 10/1990, de 15 de juny, sobre policia de l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments públics- DOGC.1308 (22/06/1990)
Decret 239/1999, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el catàleg dels espectacles, les activitats recreatives i els establiments públics sotmesos a la Llei 10/1990, de 15 de juny- DOGC.2972 (10/09/1999)
Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives- DOGC.5419 (13/07/2009)