Resolució
Q-01808/2014 Disconformitat amb la modificació d'un programa individual d'atenció i amb la reducció de la prestació

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 21/03/2014
Data de l'últim moviment 02/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada mostra la seva disconformitat amb la modificació del seu programa individual d'atenció (en endavant PIA) i amb la reducció de la prestació que percebia.

Contingut

Un cop revisada la còpia de la resolució desestimatòria de la reclamació prèvia, el Síndic constata que no s'explica el motiu pel qual es considera que hi ha una variació en la capacitat econòmica de la persona interessada que sustenti la modificació de la quantia de la prestació econòmica per cures en l'entorn familiar. La resolució es limita a reproduir la normativa que regula diferents aspectes del procediment de reconeixement de les prestacions vinculades a la situació de dependència, sense explicar que en el cas concret s'ha detectat el cobrament d'una o altra prestació, concretament el complement de tercera persona de la pensió no contributiva, que es considera incompatible amb la prestació econòmica per cures en l'entorn familiar perquè té una finalitat anàloga.

Pel que fa a la motivació de les decisions, el Síndic recorda que l'Administració ha de reflectir els fonaments de fet i jurídics i també els elements essencials del procés seguit per assolir una decisió administrativa concreta, és a dir motivant no solament l'habilitació legal per resoldre, sinó els elements del cas concret que han desembocat en una determinada decisió.

D'acord amb aquesta premissa, tot i reconèixer que en el cas objecte d'estudi l'actuació de l'Administració és ajustada a dret, el Síndic suggereix que, en futures ocasions, en el cos de les resolucions que resolguin sobre la modificació de les prestacions econòmiques vinculades a la situació de dependència, s'especifiquin de manera clara i entenedora les raons i els elements objectius del cas concret que han portat l'Administració a decidir sobre la modificació.

Així mateix, i amb l'objectiu de garantir la transparència i el dret de les persones interessades a obtenir informació sobre els expedients de què són part o que estan a nom seu, el Síndic suggereix que, en relació amb els procediments de revisió dels PIA iniciats d'ofici per l'Administració, estudiï la possibilitat de garantir:

1. Que en el moment en què l'Administració detecti una variació de la situació (personal, familiar, econòmica, etc.) de la persona beneficiària d'una prestació que pugui implicar una variació en la prestació que li ha estat reconeguda mitjançant la resolució PIA, s'informi la persona interessada d'aquest fet, de la variació detectada i de la iniciació del procediment de revisió d'ofici del PIA.

2. Que en el cos de la resolució que resolgui sobre el procediment de revisió d'ofici s'especifiquin els elements objectius (relatius a la situació personal, familiar, econòmica, etc.) de la persona interessada (del cas concret) que s'han constatat i que han portat l'Administració a modificar la prestació reconeguda.

3. Que en el marc d'aquesta resolució s'expliquin de manera clara i entenedora les incompatibilitats que es puguin haver detectat en el marc del procediment de revisió del cas concret.

4. Que en cas d'haver de resoldre sobre una reclamació o un recurs, en el cos de la resolució s'expliquin amb claredat els motius que, en el cas concret, porten l'Administració a decidir en un sentit o en un altre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/04/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/06/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/06/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Altres formes de finalitzar
08/10/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
24/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/12/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
12/03/2015 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Irregularitat
13/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
26/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració