Resolució
Q-01815/2013 Disconformitat amb el procediment seguit per retornar a Rússia una menor tutelada per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència sense notificar aquesta proposta prèviament al pare

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 08/03/2013
Data de l'últim moviment 11/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment seguit per retornar a Rússia una menor tutelada per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) sense notificar aquesta proposta prèviament al pare.

Contingut

Un cop analitzada tota la documentació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Si calia separar la menor dels seus progenitors pel seu interès superior, d'acord amb l'article 9 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, la DGAIA havia d'estudiar si podia ser acollida per la família extensa abans de buscar altres alternatives, bé residencials bé d'acolliment en família aliena, d'acord amb l'article 20 de la mateixa Convenció.

2. De la documentació rebuda es desprèn un desenvolupament insuficient de la metodologia (temps i forma) que es requeria seguir en el procés de tancament de les funcions tutelars i trasllat de la menor a Rússia, a fi de treballar el desacoblament de la menor dels seus pares i dels darrers cuidadors i referents i de poder treballar les seves expectatives de futur, tenint en compte que havia estat tutelada fins llavors i que el retorn en aquest cas comportava un trasllat de país, en el qual es trobaria uns familiars i una cultura diferents.

3. Atès que la consideració principal ha de ser l'interès primordial de l'infant, és necessari assegurar una interpretació particularitzada de cada una de les situacions, individualitzant al màxim, i, per tant, a partir d'una concepció integral de totes les necessitats que es posaven de manifest davant del canvi que suposava el trasllat a Rússia de la menor.

Per això, s'haurien d'haver previst les necessitats generades per la intervenció de les institucions de protecció, des de les necessitats que fan referència a la separació de la menor dels seus pares en ingressar al centre d'acolliment, fins a les necessitats referides a efectuar un desacoblament gradual i progressiu per treballar la nova separació dels progenitors i dels nous referents adquirits al centre que comportava el trasllat a Rússia. 

4. Pel que fa a les expectatives, i a fi de minimitzar al màxim les seqüeles derivades del canvi, s'haurien d'haver previst les necessitats de la menor que podien aparèixer en el procés d'acoblament en el nou nucli de convivència familiar, a fi d'ajustar les habilitats i els comportaments del seu passat immediat en el nou context familiar i social.

De la documentació rebuda no es desprèn que hi hagi hagut un treball de coordinació suficient amb l'autoritat russa competent a fi de prevenir situacions de desajustament familiar que puguin afectar el benestar de la menor.

5. Cal buscar mecanismes per escoltar el temps que necessita cada infant, d'acord amb l'article 12 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, a fi de seguir un procés de treball i desacoblament que garanteixi l'estabilitat psíquica i emocional dels infants davant de propostes de trasllat a altres països.

Per tot això, d'acord amb les necessitats que presenta cada infant, el Síndic considera que valorar i graduar la temporalitat d'aquests processos és molt important, i aquest aspecte no es desenvolupa amb suficient precisió en la documentació rebuda sobre el trasllat de la menor a Rússia.

En aquest sentit, es troben a faltar informacions de la menor per conèixer el seu estat emocional davant del canvi i una valoració, d'acord amb les seves necessitats individuals, del temps que requeria abans de ser traslladada a Rússia.

Per això, en aquest curt període de temps, aspectes com els que l'informe proposta de l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència esmenta (converses telefòniques de la menor des del centre amb la seva nova família acollidora i visualització de les fotografies enviades) no semblen suficients per minimitzar l'estrès i l'impacte del canvi que suposa el trasllat de país en una nena de cinc anys.

6. Respecte de les consideracions del promotor de la queixa, l'informe de resposta rebut indica que en data 3 d'abril de 2013 el pare va rebre la notificació i va mantenir una entrevista personal a la DGAIA. En data 17 d'abril, va presentar un escrit d'al·legacions en què manifestava el seu desacord amb la proposta de protecció comunicada i demanava vista de l'expedient. En data 19 d'abril es va donar vista de l'expedient, i en data 22 d'abril de 2013 el promotor va presentar un escrit d'al·legacions en què no es comunicava cap nova situació que es pogués estimar o que fos susceptible d'un nou estudi. Per tant, no es va considerar la suspensió de l'execució de la mesura.

7. La situació que s'ha posat de manifest en aquest trasllat de la menor al país d'origen de la seva mare reflecteix la necessitat que la DGAIA revisi en profunditat els procediments i les instruccions sobre l'actuació que s'ha de portar a terme per garantir l'estabilitat psíquica i emocional dels infants davant de propostes de canvi d'aquesta naturalesa.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic recomana al Departament de Benestar Social i Família que revisi l'actuació duta a terme en aquest cas, i que la DGAIA doni instruccions sobre el temps i la forma de l'actuació que s'ha de portar a terme davant de propostes de trasllat de país d'infants tutelats, basades en l'escolta de cada infant i en les seves necessitats particulars, d'acord amb l'interès superior de l'infant.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/03/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/07/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
26/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
07/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/01/2016 Departament de Benestar Social i Família No irregularitat
11/01/2016 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència No irregularitat