Resolució
AO-01854/2013 Actuació d'ofici relativa a l'existència de campaments de famílies gitanes amb infants a Santa Perpètua de Mogoda

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 08/03/2013
Data de l'últim moviment 24/11/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

En data 19 de febrer de 2013 el Síndic de Greuges va mantenir una reunió amb la Federació d'Associacions Gitanes de Catalunya (FAGC). En el marc d'aquesta reunió, l'entitat va informar que hi ha quatre municipis catalans amb assentaments de població gitana, en els quals viuen de manera permanent i en condicions materials inadequades diverses famílies amb infants. Aquests assentaments estan situats als municipis de Lleida, Abrera, Santa Perpètua de Mogoda i Sant Cugat del Vallès. 

Per supervisar les condicions materials en què viuen aquests infants i les actuacions dutes a terme pels poders públics implicats, el Síndic va decidir el febrer de 2013 obrir una actuació d'ofici i sol·licitar informació als ajuntaments afectats.

Contingut

Els informes emesos pels ajuntaments de Lleida, Abrera, Santa Perpètua de Mogoda i Sant Cugat del Vallès confirmen que aquests quatre assentaments estan actualment actius, i que hi resideixen a dia d'avui cinquanta-cinc infants en condicions materials i d'habitabilitat mínimes per a una vida digna, generalment sense tenir subministraments d'energia bàsics a les llars, sense aigua potable corrent i en entorns i habitatges no sempre en condicions higièniques i de salubritat adequades. 

Pel que fa a les problemàtiques socials associades a la població gitana resident als assentaments, els informes tramesos pels quatre ajuntaments posen de manifest que, al marge de les condicions materials residencials inadequades dels assentaments, la situació socioeconòmica de les famílies és molt precària, i els infants són víctimes d'una vulnerabilitat i exclusió social elevades.

Pel que fa a les garanties dels infants al dret a un nivell adequat de vida i a altres drets bàsics, el Síndic considera que la manca sistemàtica de garanties de drets dels infants, que comprometen el seu desenvolupament, com ara la manca d'escolarització en edat obligatòria, l'ab¬sentisme i l'abandó escolar, suposen una situació de risc.

Pel que fa al tractament específic i integral de la integració social de la població gitana, els diferents països europeus han anat dissenyant els darrers anys plans integrals d'actuació per promoure la integració social de la població gitana. En el cas català, la planificació d'actuacions s'ha desenvolupat per mitjà del Pla integral del poble gitano a Catalunya 2009-2013. Entre les línies estratègiques previstes en matèria d'habitatge, es diu que s'ha de ?garantir un allotjament digne i adequat millorant l'accés a l'habitatge, incidint especialment en col·lectius en situació d'exclusió social, tenint en compte les necessitats del poble gitano i fent especial incidència en la joventut gitana?. 

Els ajuntaments de Lleida, Abrera, Santa Perpètua de la Mogoda i Sant Cugat del Vallès disposen de programes de reallotjament de les famílies que resideixen a aquests assentaments, per afavorir que en un futur proper puguin ser desmantellats. Aquests programes estan en alguns casos ja en ple funcionament i en d'altres en la fase de planificació.

En general, aquests programes acostumen a anar acompanyats d'altres actuacions d'intervenció social en els àmbits de l'educació, la salut, la subsistència econòmica, etc., i tenen una cura especial a atendre de manera integral les necessitats dels infants.

Dels informes tramesos pels ajuntaments de Sant Cugat del Vallès, Abrera, Lleida i Santa Perpètua de la Mogoda també es desprèn que els processos de reallotjament representen una millora objectiva en les condicions materials de vida, que acostuma a ser reconeguda per les famílies beneficiàries, però que també es presenten dificultats i resistències derivades fonamentalment de: la ruptura amb l'estil de vida adoptat precedentment al llarg de generacions, associat a trajectòries de barraquisme fortament arrelades; la manca de recursos personals suficients per adaptar-se a noves maneres de viure, i dèficits de motivació i implicació en la millora de la situació social; les dificultats de trencar espais de convivència articulats al voltant d'estructures de família extensa; els problemes de convivència amb el veïnatge; les dificultats amb el sosteniment econòmic de l'habitatge; les dificultats de desenvolupar activitats econòmiques derivades fonamentalment de la crisi econòmica, i les dificultats d'accés a la renda mínima d'inserció i altres mesures d'austeritat en l'àmbit de les prestacions, que incrementa la pressió econòmica sobre les famílies.
 
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic recorda a les diferents administracions públiques implicades la importància de persistir en les seves actuacions a fi de garantir el dret a un habitatge digne de les famílies gitanes residents als diferents assentaments esmentats, i els drets bàsics als infants que també hi viuen, i la importància de treballar coordinament, en col·laboració amb els representants del poble gitano i altres organitzacions socials implicades i amb les famílies afectades, a fi de propiciar-ne el compromís. 

I, més concretament, el Síndic demana als ajuntaments afectats:

1. Que facin un seguiment exhaustiu dels infants que resideixen en aquests campaments, amb la implicació dels serveis socials, els centres escolars i altres serveis que s'ocupen d'atendre aquests infants, per garantir que les seves necessitats bàsiques estan cobertes, i que disposen d'una protecció adequada per part dels seus progenitors.

2. Que els serveis socials activin els mecanismes previstos per donar resposta a necessitats no cobertes i per protegir els infants en situació de risc. 

3. Que promoguin la creació d'estructures estables de coordinació, si no existeixen ja, entre els serveis educatius i socials corresponents, per garantir l'atenció integral de les necessitats socials dels infants.

En l'àmbit educatiu, el Síndic demana als ajuntaments afectats i al Departament d'Ensenyament:

1. Que comprovin que es compleix l'escolarització obligatòria d'aquests infants i que estudiïn la possibilitat de millorar els mecanismes d'actuació establerts per donar resposta als casos d'absentisme escolar existents.

2. Que fomentin la participació dels infants a altres ofertes de caràcter no obligatori, si convé amb ajuts econòmics que en garanteixin la gratuïtat; la primera infància a les escoles bressol, i la participació dels adolescents que hagin abandonat prematurament el sistema educatiu sense graduar en ESO als programes de qualificació professional inicial.

3. Que fomentin la participació dels infants a activitats de lleure educatiu (centres oberts, activitats extraescolars, casals d'estiu, etc.), amb la intermediació d'agents comunitaris que els acompanyin.

En l'àmbit de salut, el Síndic demana als ajuntaments afectats, als consells comarcals corresponents, al Departament de Benestar Social i Família i al Departament d'Ensenyament, en coordinació amb les entitats d'acció social i de lleure, les entitats distribuïdores d'aliments i la resta d'agents afectats:

1. Que garanteixin la cobertura de la distribució solidària d'aliments a la població d'aquests assentaments i desenvolupin experiències de treball integrat a escala local entre serveis socials municipals, entitats distribuïdores d'aliments, empreses distribuïdores d'aliments, etc., per millorar la detecció de necessitats, els circuits de distribució, i l'eficàcia i l'eficiència de les actuacions dutes a terme.

2. Que proporcionin suport econòmic a les famílies, especialment les que tenen infants menors de sis anys, i especialment durant el període d'estiu, per garantir l'alimentació adequada dels seus fills. 

3. Que garanteixin als infants escolaritzats residents en aquests assentaments ajuts de menjador escolar del 100%, ja sigui amb finançament del Departament d'Ensenyament, ja sigui amb ajuts complementaris dels mateixos ajuntaments.

En l'àmbit de la suficiència econòmica, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família i al Departament d'Empresa i Ocupació, en coordinació amb els ajuntaments: 

1. Que agilitin la revisió i la renovació dels expedients de renda mínima d'inserció pendents de resoldre, arran de la modificació dels criteris d'accés, de les famílies residents a aquests assentaments, especialment si tenen infants a càrrec.

2. Que adoptin polítiques i mesures concretes per compensar les situacions de pobresa infantil derivades del nou disseny de la renda mínima d'inserció, a fi de cobrir les necessitats bàsiques de la població que s'hagi vist privada dels recursos més elementals i que hagi vist accentuada la seva situació d'exclusió social.

3. Que es desenvolupin les polítiques actives d'ocupació necessàries per acompanyar processos d'inserció laboral, encara que sigui en el marc de plans d'ocupació o altres dispositius protegits, dels joves residents a aquests assentaments. 

I finalment, en l'àmbit de l'habitatge, el Síndic demana als ajuntaments afectats, al Departament de Benestar Social i Família i al Departament de Territori i Sostenibilitat (Agència de l'Habitatge de Catalunya):

1. Que els assentaments, mentre hi visquin infants, presentin condicions de salubritat i higièniques adequades, amb acords amb les famílies que hi resideixen per garantir un manteniment adequat de l'entorn i dels espais habitats, i amb el tractament de les aigües residuals.

2. Que s'assegurin els subministraments d'energia i aigua potable necessaris per viure amb dignitat, mentre els assentaments perdurin.

3. Que previnguin la incorporació de noves famílies a aquests assentaments, però que, un cop incorporades, puguin participar en els programes de reallotjament. 

4. Que gestionin de manera coordinada l'accés prioritari de les famílies amb infants a habitatges amb lloguer social.

5. Que es desenvolupin les actuacions que escaiguin per garantir l'acompanyament de les famílies amb posterioritat al reallotjament, per consolidar els processos d'integració social endegats o per mantenir-los dins dels programes de reallotjament, en cas de manca d'èxit.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/03/2013 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2013 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
19/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/12/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació No irregularitat
07/03/2014 Departament d'Ensenyament No irregularitat
07/03/2014 Departament de Benestar Social i Família No irregularitat
07/03/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat No irregularitat
21/11/2014 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda No irregularitat
24/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
24/11/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat
24/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat
24/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat
24/11/2014 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-01469/2014