Resolució
Q-01863/2013 Disconformitat amb la manca d'informació i atenció per part de la Universitat Rovira i Virgili en relació amb uns estudis de màster cursats per mitjà de la Càtedra UNESCO d'aquesta universitat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Estudis universitaris i recerca
Data d'inici 11/03/2013
Data de l'últim moviment 01/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Universitat Rovira i Virgili (URV) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa en relació amb els seus estudis de Màster Internacional Oficial de Relacions Euromediterrànies (RelMed), que cursa per mitjà de la Càtedra UNESCO de la Universitat Rovira i Virgili (URV). 

Exposa que és del Pakistan i que va venir a estudiar el Màster RelMed, durant els cursos acadèmics 2011-2012 i 2012-2013. Segons exposa, aquest màster consistia a fer el primer curs a la URV de Tarragona i el segon curs a París. També exposa que se li va atorgar una beca de la Càtedra UNESCO de 6.000 euros per curs acadèmic. 

En data 25 de juliol de 2012, el promotor va enviar un correu electrònic a la URV per informar-se dels tràmits que havia de seguir per tal de tramitar la renovació de la seva targeta d'estudiant i seguir amb els seus estudis a França, però, segons exposa, no va rebre resposta. El dia 20 de setembre de 2012 el promotor va viatjar a París, on li van dir que la renovació de la seva targeta d'estudiant l'havia de tramitar a Espanya.

Així doncs, el 15 d'octubre va tornar a Espanya i va demanar en diverses ocasions al director del Màster de la URV la documentació necessària per renovar la targeta d'estudiant atès que caducava el dia 29 de novembre de 2012. Presumptament, la Universitat no li va facilitar la documentació per renovar-la i la targeta li va caducar. 

El curs a París finalitza al juny i, atès que el promotor encara no disposa de la targeta d'estudiant, està perdent tot el curs acadèmic del Màster. Per contra, tampoc no ha pogut assistir al Màster de la URV tot i que al desembre li van reclamar el preu de la matrícula, que el promotor s'ha negat a pagar. 

El promotor va marxar a França al febrer amb la targeta d'estudiant caducada, però va ser arrestat i, malgrat que en un principi el volien deportar al Pakistan, finalment el van deixar lliure i va retornar a Espanya. Actualment, està recollint ferralla per poder sobreviure perquè a part de no poder continuar els seus estudis, encara no ha cobrat la beca de la Càtedra UNESCO. 

El promotor denuncia la manca d'informació i atenció per part de la URV. Considera que no se li va facilitar la documentació requerida per tal de tramitar la targeta d'estudiant a París abans que li caduqués la seva targeta d'estudiant a Espanya, fet que li ha comportat despeses econòmiques i no poder continuar amb la seva formació acadèmica.

Contingut

El Síndic recorda que la Universitat té el deure de facilitar tota la informació i l'assessorament necessaris per tal que els estudiants puguin cursar els seus estudis en les condicions que s'estableixen normativament, i per tal que puguin accedir a les ajudes que els corresponen.

Igualment, és convenient que les universitats en què els estudiants estrangers cursen els seus estudis garanteixin que la informació tramesa sobre els tràmits i procediments que han de seguir estigui degudament actualitzada d'acord amb la normativa corresponent, i han de facilitar la documentació necessària de què disposen perquè aquests estudiants puguin sol·licitar el visat, expedir la seva targeta d'estudiant i renovar, si escau, l'autorització d'estada com a estudiant a Espanya.

No obstant això, és l'estudiant el responsable últim de sol·licitar les ajudes convocades a què pot tenir accés un cop rebuda la informació i l'assessorament necessaris, i també de renovar dins del termini legalment disposat l'autorització per residir o estar legalment a Espanya i requerir la documentació necessària.

La Universitat no és responsable de l'incompliment dels requisits establerts per part de l'estudiant per accedir a les ajudes convocades ni per la pèrdua de l'autorització d'estudis a Espanya però sí de la informació que s'hagi pogut proporcionar en aquest sentit.

D'acord amb la documentació proporcionada, el Síndic observa que, tot i que la informació que s'ha facilitat a l'estudiant no és del tot incorrecta, no s'ha canalitzat per la via adequada, en el sentit que el promotor havia d'haver estat assessorat de manera global i formal dels requisits establerts a les ajudes a què podia tenir accés per part del personal especialitzat en aquestes qüestions, ja sigui des del Centre Internacional de la URV o des del servei d'atenció a l'estudiant, preferentment en l'idioma propi de l'estudiant si aquest presenta dificultats de comprensió en els idiomes de publicació de la convocatòria.

D'altra banda, el Síndic entén que forma part de les obligacions de la Universitat i la coordinació del Màster fer el seguiment de l'itinerari de l'estudiant i la coordinació amb els diferents centres que l'imparteixen, per tal de saber de forma clara on es troben els estudiants en cada moment i informar-los de manera puntual i amb antelació suficient dels terminis per fer canvis en aquests itineraris.

Ateses les circumstàncies d'aquest cas i la informació proporcionada, el Síndic suggereix a la Universitat Rovira i Virgili:

1. Que arbitri un sistema d'informació i assessorament amb relació a la gestió de les ajudes disponibles i l'autorització d'estada per estudis o residència en cas d'estudiants estrangers per part de la Universitat que no s'articuli al voltant del professorat que coordina uns estudis sinó a través de les oficines d'atenció a l'estudiant, que han de reunir la formació necessària per donar aquest servei d'informació i assessorament de manera rigorosa, clara i entenedora, inclosa la capacitat de comunicar-la en altres idiomes, en especial en anglès, per a aquells estudiants que ho requereixin.

2. Que, pel que fa a l'itinerari d'aquest màster en concret, que inclou estades a altres universitats i països, la informació respecte dels terminis de sol·licitud de canvis i opcions disponibles sigui clara i es formalitzi per mitjà de la plana web i altres recursos a què tinguin accés els estudiants, informació que en tot cas es pot veure ampliada o clarificada per part del coordinador del màster o els estudis corresponents per a aquells estudiants que ho requereixin.

3. Que s'investiguin els fets exposats i la documentació aportada per la persona interessada amb relació a l'ajuda que se li va concedir el mes d'octubre de 2011 i que encara no s'ha fet efectiva.

4. Que, atesa la situació de la persona interessada se'l contacti ràpidament i se l'informi de manera clara i per escrit, si escau, de les alternatives de què, a judici de la Universitat i atesa la normativa d'estrangeria vigent, disposa per prosseguir els seus estudis i poder regularitzar la seva situació, proporcionant-li assessorament, si cal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/04/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Resolució pendent d'acceptació
17/09/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
04/10/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
31/12/2013 Universitat Rovira i Virgili (URV) Irregularitat
17/01/2014 Universitat Rovira i Virgili (URV) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/10/2014 Universitat Rovira i Virgili (URV) Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
21/11/2014 Universitat Rovira i Virgili (URV) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
01/12/2014 Universitat Rovira i Virgili (URV) Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-01916/2013