Resolució
Q-01868/2013 Preocupació per la situació d'assetjament escolar que pateix una alumna d'una escola de Torelló que pateix una minusvalidesa

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 11/03/2013
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa una situació d'assetjament escolar vers la seva filla de vuit anys, alumna d'una escola de Torelló, i que pateix una minusvalidesa, atès que és sorda d'una orella. Sembla que l'alumna no manté bona relació amb els professors ni amb els companys del centre. 

Exposa que la seva filla ha estat agredida físicament i ha estat objecte de burles i insults per part dels companys. Diu que ha posat aquesta situació en coneixement de la direcció de l'escola i l'inspector de zona, i que ha demanat un canvi de centre, però l'han informat que aquest curs no serà possible.

Contingut

El promotor de la queixa ha manifestat la seva disconformitat amb les informacions facilitades pel Departament d'Ensenyament al Síndic de Greuges

Pel que fa a l'atenció rebuda per part del professorat, els pares de l'alumna consideren que des de l'escola no s'ha donat resposta a les necessitats de la seva filla de manera adequada, tenint en compte que pateix una discapacitat auditiva i madurativa, i tenen la percepció que no s'han pres les mesures necessàries per canalitzar les reaccions que pateix la seva filla per la discapacitat que pateix.

Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que faci una valoració sobre la informació que presenten les persones interessades sobre la metodologia que va ser emprada per donar resposta a les necessitats d'aquesta alumna i sobre les pràctiques que addueixen que han estat utilitzades pel professorat amb la seva filla. 

Els pares de l'alumna afegeixen que la seva filla va rebre suport psicològic per repassar els continguts acadèmics però que, malgrat l'intent de coordinació amb la seva tutora, des de l'escola no es van portar a la pràctica les adaptacions i pautes que haurien estat adequades a les necessitats de l'alumna. 

Segons l'informe del Departament d'Ensenyament, la valoració que el professional de l'EAP va fer sobre la situació de l'alumna a l'escola va ser positiva. En resposta a aquesta informació, les persones interessades trameten un informe del centre mèdic psicopedagògic i còpia de les notes del curs 2012-2013, adduint el baix rendiment acadèmic de la seva filla.

Tenint en compte les consideracions de les persones interessades, el Síndic demana al Departament quines varen ser les pautes seguides per a l'adaptació dels estudis d'aquesta alumna, a banda de la cronologia de la intervenció de l'EAP amb aquesta alumna.

Sobre aquesta qüestió, el Departament posa de manifest la dificultat d'intervenció des de l'escola per l'existència d'un elevat grau de preocupació per part de la família envers la relació de l'alumna amb els seus companys, traduïda en una fràgil confiança envers l'escola, des d'on s'adduïa que s'havien sentit cada vegada més condicionats a l'hora d'intervenir amb l'alumna.

El Síndic recorda que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, reconeix en l'article 21 el dret dels alumnes a gaudir d'una convivència respectuosa i pacífica, i el Decret 279/2006, de 4 de juliol, pel qual es regula els drets i deures de l'alumnat dels centres docents, reconeix a l'alumnat el dret a la seva dignitat personal, i a la protecció contra tota agressió física, emocional o moral, i a un ambient convivencial que fomenti el respecte i la solidaritat entre els companys. 

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que revisi els procediments d'observació, valoració i intervenció que empra el centre en qüestió davant les situacions en què s'observa un patiment d'un alumne relacionat amb l'actuació dels companys de classe. També li recorda la necessitat de promoure activitats per millorar la col·laboració família-escola com un dels factors clau de la convivència escolar si es volen superar molts dels problemes detectats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/03/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/06/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2013 Departament d'Ensenyament No vulneració
03/09/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
21/10/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/11/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/11/2013 Departament d'Ensenyament Irregularitat
25/11/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Irregularitat
31/12/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat