Resolució
AO-01883/2011 Actuació d'ofici oberta arran de la constatació que per a les eleccions locals del 22 de maig de 2011 no es preveu l'aplicació d'un sistema que permeti l'exercici secret del vot a les persones amb discapacitat visual i ceguesa.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 31/03/2011
Data de l'últim moviment 16/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de la Presidència Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Grupo Parlamentario Catalán (CiU) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Grupo Parlamentario de ERC-IU-ICV Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Grupo Parlamentario Popular Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Grupo Parlamentario Socialista Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Parlament de Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Recentment s'ha publicat el Reial decret 424/2011, de 28 de març, mitjançant el qual es convoquen les eleccions locals per al 22 de maig, i el Síndic ha constatat que en aquests comicis no es preveu l'aplicació d'un sistema que permeti l'exercici secret del vot a les persones amb discapacitat visual i ceguesa. 

Aquesta institució creu pertinent reflexionar sobre com es pot superar aquesta mancança, en la mesura que coneix les demandes del col·lectiu de persones amb discapacitat visual i ceguesa respecte de la necessitat d'articular un sistema de vot secret accessible en tots els àmbits de participació política, incloses les eleccions municipals, i hi coincideix.

Contingut

La demanda sobre la garantia del dret a vot secret per part d'aquest col·lectiu l'estudia el Síndic des de l'any 2005, quan la institució va rebre la primera queixa en aquest sentit. Ja l'any 2006 el Síndic va traslladar al Govern de la Generalitat i al president del Parlament de Catalunya una sèrie de consideracions derivades de l'estudi de problemàtica plantejada que incidien en la necessitat d'articular un sistema que permeti a les persones amb discapacitat visual i ceguesa l'exercici secret del dret de vot. També demanava valorar la conveniència de fer alguna referència a aquesta situació a la futura llei electoral catalana per una millor garantia dels drets d'aquest col·lectiu. Amb posterioritat, en una segona resolució, el Síndic va presentar, addicionalment, les seves consideracions en el sentit que, d'acord amb el marc normatiu aleshores vigent, la implementació d'un sistema que permetés la identificació de les paperetes per les persones amb discapacitat visual i ceguesa (sobres marcats en sistema Braille o d'alguna altra manera) no requeria una reforma del marc legal vigent.

Atès que han passat tres anys des de la promulgació del Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre, sense que s'hagi reglamentat un sistema de sufragi secret accessible a les persones amb discapacitat visual o ceguesa aplicable als comicis municipals, el Síndic ha obert una actuació d'ofici amb l'objectiu d'estudiar aquest assumpte.

En aquest sentit, sens perjudici de les competències del Defensor del Poble en aquesta matèria, en ús de les atribucions que li confereix la Llei reguladora del Síndic de Greuges, aquesta institució considera convenient traslladar al president de la Generalitat de Catalunya, a la presidenta del Parlament de Catalunya, a tots els grups parlamentaris i al Defensor del Poble les consideracions següents:

1. El Síndic de Greuges de Catalunya constata que, d'acord amb la legislació vigent, existeix un sistema de sufragi secret accessible a una part del col·lectiu de persones amb discapacitat visual i ceguesa mitjançant la identificació de paperetes a partir d'inscripcions en sistema de lectoescriptura Braille. 

Aquesta regulació, continguda en el Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre, és un pas endavant en la regulació de mecanismes per garantir la igualtat en relació amb l'exercici del vot secret de les persones  amb discapacitat visual o ceguesa, però no abasta tot aquest col·lectiu ni tots els àmbits en els quals el seu dret al vot secret es veu restringit, amb la qual cosa no és suficient per complir amb l'obligació de l'Estat espanyol de garantir aquest dret en condicions d'igualtat a les persones amb discapacitat, i evitar i eliminar qualsevol tipus de discriminació indirecta, en la mesura que:

- exclou expressament de la seva aplicació el cas de les eleccions municipals;

- es refereix a un procediment o sistema de vot accessible per a les persones amb discapacitat visual i ceguesa que tinguin reconegut un 33% o més de discapacitat o que es trobin afiliades a l'ONCE (article 3.1) i que siguin usuàries del  sistema de lectoescriptura Braille, la qual cosa no és incompatible amb la necessitat de regular altres sistemes o procediments que garanteixin el dret de vot secret d'aquest col·lectiu i que doni cobertura als àmbits i els subjectes del dret no coberts pel Reial decret 1617/2007.

2. Passats tres anys des de la promulgació del Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre, encara no s'ha aprovat cap text normatiu que garanteixi un sistema de sufragi accessible aplicable als comicis municipals que permeti l'exercici del dret al vot secret i independent per part de les persones amb discapacitat visual o ceguesa.

Es pot intuir que el motiu pel qual no s'ha regulat la manera d'instrumentalitzar un procediment o un sistema de sufragi accessible i secret per a les eleccions municipals rau en la complexitat del procediment electoral local i en els costos econòmics que podria comportar reproduir la fórmula regulada pel Senat ?a escala local?.

Les dificultats que comporta la complexitat plantejada, però, no es poden convertir en motiu per desconèixer o per deixar de garantir drets fonamentals i llibertats públiques com les  consagrades en l'article 23 de la Constitució espanyola en condicions d'igualtat i amb paràmetres de garantia d'accessibilitat i disseny universal. La manca d'accessibilitat del vot secret en tots els àmbits de participació ciutadana, inclosos els municipals, constitueix una vulneració del dret a la igualtat d'oportunitats (per discriminació indirecta) de les persones amb discapacitat visual o ceguera (article 4 de la Llei orgànica 51/2003, de 2 de desembre).

3. El dret comparat ofereix exemples de sistemes molt diversos utilitzats a diversos països per garantir el dret de sufragi consagrat en l'article 23 de la Constitució espanyola en condicions d'igualtat i privacitat, i amb paràmetres de garantia d'accessibilitat i disseny universal.

A partir d'aquests exemples comparats, es pot afirmar que hi ha diferents alternatives per garantir un sistema de sufragi accessible per a tothom, bé mitjançant l'aplicació de les noves tecnologies a situacions o col·lectius concrets, com el dels discapacitats visuals a través de mesures d'ajustos raonables (per exemple, la implementació de sistemes de Text-to-speech, sistemes OCR o d'escàner amb reproducció de text amb veu sintètica que permeten a la persona invident triar autònomament una papereta normalitzada), bé mitjançant el disseny de mesures i eines específiques i amb garantia de ?disseny universal?, que en garanteixen la utilització, en condicions d'igualtat, al major nombre de població possible (per exemple, el sistema de papereta electoral electrònica, amb sistema de Text-to-speech i possibilitat de selecció que s'imprimeix a la cabina de votació).

4. El Síndic és coneixedor que el 24 d'abril de 2010 el Grup Parlamentari Convergència i Unió va presentar, davant la Comissió Constitucional del Congrés dels Diputats, una proposició no de llei amb l'objectiu que, d'acord amb la previsió del l'article 87 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, s'impulsi l'adopció d'un sistema que garanteixi el dret de sufragi actiu de manera secreta i en condicions accessibles per a les persones amb discapacitat visual i ceguesa. 

En concret, la iniciativa, aprovada amb modificacions el dia 23 de març de 2011, insta el Govern a adoptar les mesures necessàries per a una adaptació a un model de vot accessible en les eleccions locals, i a endegar una experiència pilot en determinats col·legis electorals amb un mètode suficientment garantit. 

Aquest acord és un pas important a fi d'iniciar el camí cap a la garantia de la igualtat d'oportunitats en l'exercici del dret de sufragi actiu i secret d'aquest col·lectiu en les eleccions municipals.

Atès tot això, i seguint la línia oberta per la institució l'any 2006, el Síndic de Greuges de Catalunya vol traslladar a les administracions públiques la seva preocupació per la situació de greuge comparatiu que pateixen les persones amb discapacitat visual i ceguesa que no poden exercir el seu dret de sufragi actiu de manera secreta en igualtat de condicions que  la resta dels ciutadans, greuge aquest que sembla que es mantindrà, si més no, en els propers comicis municipals.

El Síndic considera que, tot i que les properes eleccions locals han estat ja convocades pel Reial decret 424/2011, de 28 de març, és necessari adoptar mesures per corregir els desavantatges derivats del greuge comparatiu referit en futures eleccions municipals. En aquest sentit, cal:

1. una actitud proactiva dels poders públics per eliminar qualsevol tipus de discriminació per causa de la discapacitat en l'àmbit de l'exercici dels drets de participació política i, concretament, del dret de sufragi actiu;

2. aplicar els ajustos raonables necessaris i establir un sistema de votació secret accessible per a totes les persones amb discapacitat visual i ceguesa en tots els àmbits, inclosos els municipals, i també garantir-los aquest dret sense cap mena de discriminació; i 

3. en qualsevol cas, estudiar criteris de disseny universal per garantir sistemes practicables que permetin l'exercici del dret de vot en condicions d'igualtat per a tothom.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/04/2011 Departament de la Presidència Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/04/2011 Parlament de Catalunya Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/05/2011 Departament de la Presidència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/12/2011 Departament de la Presidència Resolució
12/12/2011 Parlament de Catalunya Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/10/2012 Parlament de Catalunya Resolució
16/10/2012 Grupo Parlamentario Socialista Resolució
16/10/2012 Grupo Parlamentario Catalán (CiU) Resolució
16/10/2012 Grupo Parlamentario de ERC-IU-ICV Resolució
16/10/2012 Grupo Parlamentario Popular Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Real Decreto 424/2011, de 28 de marzo, por el que se convocan elecciones locales y a las Asambleas de Ceuta y Melilla para el 22 de mayo de 2011- BOE.75 (29/03/2011)