Resolució
Q-01887/2014 Disconformitat amb la revisió del grau de dependència d'un infant

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 25/03/2014
Data de l'últim moviment 29/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa es mostra disconforme amb la revisió de grau de dependència del seu fill, a qui han valorat amb un grau menys. Així mateix, es queixa que l'Administració li reclama 1.106 euros en concepte d'ingressos indeguts.

Contingut

Amb relació a la incoació de la revisió d'ofici del grau de dependència del fill de la promotora de la queixa, a banda de la potestat de l'Administració de revisar d'ofici un acte administratiu en qualsevol moment, el Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, mitjançant el qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència, estableix criteris específics per a menors de divuit anys. 

D'acord amb la taula establerta, les valoracions es fan d'acord amb els grups d'edat de tres a sis anys, set a deu anys i d'onze a disset anys. En aquest cas, la incoació del procediment de revisió s'acorda el dia 20 de novembre de 2012, un mes abans que l'infant fes els cinc anys. 

En aquest sentit, l'Administració va incoar d'ofici la revisió de la situació de dependència de l'infant en un període entre la franja dels tres als sis anys, tot i que no exactament al mig, perquè la revisió a l'inici de la franja de tres a sis anys s'hauria d'haver acordat el 23 de desembre del 2010 i encara no havia transcorregut un any des de l'anterior valoració. Per tant, la data d'incoació de la revisió d'ofici s'adequa al que disposa al Reial Decret 174/2011, d'11 de febrer.

No obstant això, l'Administració hauria de comunicar la incoació d'ofici del procediment de revisió i els motius pels quals es fa aquesta revisió en el moment concret en què es fa i també els efectes que se'n deriven pel que fa als serveis i les prestacions reconeguts a la persona interessada.

Pel que fa als efectes de la revisió d'ofici del grau de dependència del fill de la promotora de la queixa, que redueix el grau de dependència del menor i de la qual es deriva un dret a una prestació inferior a l'anterior, es determinen a partir de la data en què l'Administració incoa el procediment de revisió d'ofici. No s'estableixen efectes ni des del moment en què hi ha la resolució d'establiment del PIA amb reconeixement de la nova prestació ni tampoc des del moment en què han transcorregut ja els sis mesos des de la incoació del procediment sense que hi hagi resolució de l'Administració, la qual cosa entra en contradicció amb el que estableix la disposició final primera apartat tercer de la Llei 39/2006.

El Síndic considera que si es determinen uns efectes per accedir a serveis i prestacions derivats d'un dret aquests també s'han d'aplicar ad simile per als casos en què aquests efectes beneficien la persona interessada, i més encara quan es tracta d'un infant, que en cap cas pot resultar perjudicat per la dilació en la resolució del procediment més enllà dels sis mesos establerts per la norma, com ha succeït en aquest cas.

El Síndic suggereix a l'Administració:

- Que comuniqui a la persona interessada la incoació de la revisió d'ofici del grau de dependència amb indicació de les possibles conseqüències que se'n poden derivar, i també el justificant de la data en què es dicta l'acord d'incoació, d'acord amb la normativa vigent i les indicacions del Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, en casos d'infants.

- Que determini els efectes de la resolució de 6 de juny de 2013, per la qual s'estableix el PIA i es reconeix la prestació econòmica per cures a l'entorn familiar a favor del fill de la promotora de la queixa, d'acord amb el nou grau de dependència a partir de la data de la resolució o, en tot cas, a partir dels sis mesos posteriors a la data d'incoació de la revisió d'ofici del seu grau de dependència, per analogia al que estableix la disposició final primera, apartat tercer, de la Llei 39/2006.

- Que, en conseqüència, adeqüi l'importa que reclama a la persona interessada en concepte d'ingressos indeguts a aquests efectes i que regularitzi la situació actual.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/05/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/08/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/10/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
01/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
28/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
29/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració