Resolució
Q-01904/2010 Manca d'actuació de l'Ajuntament d'Alcover davant d'unes reclamacions perquè unes cases no disposen d'infraestructures de subministrament elèctric.

Matèries
Consum
Elèctric
Data d'inici 28/04/2010
Data de l'últim moviment 26/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Alcover Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Economia i Coneixement Actuació no irregular de l'administració
ENDESA Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

El promotor es queixa de la manca d'actuació de l'Ajuntament d'Alcover davant les seves reclamacions per no disposar d'infraestructures de subministrament elèctric en unes cases edificades de la urbanització residencial El Remei.

La persona interessada explica que aquestes cases disposen de cèdula d'habitabilitat i de llicència de primera ocupació. No obstant això, no els han posat el comptador definitiu de subministrament elèctric perquè els habitatges no mantenen les distàncies mínimes de seguretat previstes en la normativa sectorial respecte d'una línia aèria de 25 quilowatts.

Contingut

L'Ajuntament d'Alcover ha tramès un informe i un certificat. Segons el certificat, aquestes cases formen part d'un sector que avui dia és ja sòl urbà consolidat i amb la condició de solar que pot disposar de tots els serveis urbanístics necessaris, d'acord amb el que disposen els articles 27 i 29 del Text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005. 

Tanmateix, en l'informe, el consistori indica que encara no ha fet la recepció de la urbanització perquè no estan acabades les obres d'urbanització. Amb tot, l'Ajuntament explica que concedeix llicències d'obres amb normalitat perquè el sector disposa de tots els serveis bàsics de llum, aigua, clavegueram i pavimentació. 

També afegeix que l'edificació d'aquestes dues cases complia amb tots els paràmetres urbanístics vigents i, per tant, va concedir la llicència d'obres. Ara bé, arribat el moment d'autoritzar la primera ocupació, la situació de la línia va motivar que en un primer moment se'n denegués la llicència. 

Davant d'aquesta informació, el Síndic recorda que, certament, les llicències urbanístiques s'han d'atorgar d'acord amb el que estableixen les lleis d'urbanisme -article 180 del Text refós de la Llei d'urbanisme-, el planejament urbanístic i les ordenances municipals. Ara bé, també recorda que l'article 112 del Reial decret 1955/ 2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, reglamenta que les instal·lacions de transport i distribució d'energia elèctrica en sòl urbà o urbanitzable s'han de preveure en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent, i que "s'han de precisar les possibles instal·lacions, s'han de qualificar adequadament els terrenys i s'han d'establir, en ambdós casos, les reserves de sòl necessàries per a la ubicació de les noves instal·lacions i la protecció de les existents".

En aquest sentit, l'article 162.3 del mateix text legal estableix que: "En tot cas, i per a les línies elèctriques aèries, queda limitada la plantació d'arbres i prohibida la construcció d'edificis i instal3lacions industrials a la franja definida per la projecció sobre el terreny dels conductors extrems en les condicions més desfavorables, incrementada amb les distàncies reglamentàries als dos costats de la projecció esmentada".  

Així, també cal recordar que, segons la normativa urbanística aplicable al Pla parcial El Remei, aquest havia d'incloure les característiques i el traçat de les galeries i xarxes d'abastament d'aigua, clavegueram, energia elèctrica i gas. Altrament, l'Ajuntament va autoritzar al seu moment amb la llicència corresponent la instal·lació dels pals de formigó portadors de la línia.

Atès tot això, i sense entrar a dilucidar si aquests terrenys tenen o no la condició de solars, el Síndic considera que els serveis tècnics de l'Ajuntament tenien constància de la situació irregular de la xarxa elèctrica en aquest punt del traçat i per tant el consistori havia de condicionar la llicència a la regularització de la línia. Si s'analitza la intervenció de la corporació local en tot aquest assumpte, es pot constatar, que:

Primer, es va donar llicència per fer la instal·lació elèctrica, tot i que podia afectar l'edificació de dues parcel·les.

Segon, contra el que diu la normativa, es va concedir llicència d'obres per edificar en aquesta parcel·la, sense tenir en compte l'afectació que produïa el pas tan pròxim de la xarxa a l'edificació projectada.

Tercer, acabada l'edificació, l'Ajuntament va atorgar la llicència de primera ocupació, tot i ser conscient del perill que suposava per a l'edificació la proximitat d'aquesta línia elèctrica de mitjana tensió.

Per tot això, es pot considerar l'Ajuntament d'Alcover, juntament amb el promotor de les edificacions, responsable de la situació irregular de les edificacions d'aquest carrer, davant dels actuals propietaris de les cases afectades. Consegüentment, ja que el consistori no pot mantenir-se al marge d'aquest conflicte, el Síndic suggereix que gestioni amb Fecsa-Endesa una solució provisional, si és possible, per corregir la situació de perill en què actualment es troben aquestes edificacions i per satisfer la necessitat de subministrament dels actuals propietaris de les cases afectades. A més recorda el fet que aquestes persones van adquirir les cases amb la certesa que la construcció era legal, ja que disposaven de llicència de primera ocupació i cèdula d'habitabilitat. 

Així mateix, suggereix que s'estudiï i es tramiti la regularització de la urbanització, amb el soterrament de les línies si és necessari.

Posteriorment, l'Ajuntament d'Alcover ha tramès un informe del qual es desprèn que el consistori duu a terme les gestions necessàries per resoldre el problema del promotor, en la mesura de les seves competències. Per tant, el Síndic considera acceptat el seu suggeriment i finalitza la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/05/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/05/2010 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/05/2010 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/08/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2010 Ajuntament d'Alcover Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/12/2010 Ajuntament d'Alcover Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2011 ENDESA Resolució
16/02/2011 Ajuntament d'Alcover Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/02/2011 Departament d'Economia i Coneixement Resolució
12/04/2011 Ajuntament d'Alcover Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/04/2011 Ajuntament d'Alcover Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2011 Ajuntament d'Alcover Resolució