Resolució
Q-01927/2010 Manca d'actuació suficient i de resposta de l'Ajuntament de Bordils davant les reclamacions per les molèsties de les activitats lúdiques que es duen a terme al pavelló Torrentó.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 29/04/2010
Data de l'últim moviment 19/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Bordils Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor demana la intervenció del Síndic per una suposada manca d'actuació suficient de l'Ajuntament de Bordils i per una manca de resposta davant les queixes que ha formulat per les molèsties que provoquen les activitats lúdiques que es duen a terme al pavelló Torrentó.

Relata que les festes que no respecten els horaris de finalització, provoquen molèsties per sorolls, aldarulls a la via pública i brutícia que els veïns han de suportar i netejar.

Igualment, informa que els escrits que ha presentat a les oficines municipals donant compte dels fets per tal que es corregeixin, no han estat contestats.

Contingut

Un cop analitzada la resposta municipal, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Quant a la necessitat de que aquestes activitats lúdiques disposin de llicència municipal:

De la informació facilitada no es comprova que l'Ajuntament hagi concedit cap tipus d'autorització formal, ni s'hagin establert condicions per dur a terme les activitats objecte de queixa. Només es fa referència a les reunions fetes entre Ajuntament, veïns i organitzadors per tal de procurar conciliar els interessos enfrontats i a alguna de les mesures adoptades com la presència de vigilància privada o el pla d'emergència específic.

La Llei, 10/1990 de 15 de juny, d'espectacles públics, ja establia l'obligació d'obtenir llicència municipal per aquest tipus d'activitats sense concretar amb detall, però, quin havia de ser-ne el contingut.

Tot i això, el reclamant ha facilitat una còpia del Decret d'alcaldia 37/2010, per qual s'autoritza a un col·lectiu a celebrar la festa Primavera Party, fixant només l'horari d'inici i finalització, sense especificar res sobre les condicions de seguretat, neteja, contaminació acústica, mobilitat, etc.

Sembla clar que l'Ajuntament, com a garant de l'interès general i de les condicions d'exercici de les activitats que es fan al seu territori, hauria de condicionar de forma més rigorosa i detallada els requisits als quals ha de sotmetre's l'activitat autoritzada.

El Síndic recorda que aquest tipus d'activitats estan subjectes a la recent Llei 11/2009, de 6 de juliol i al seu reglament, aprovat pel Decret 112/2010, de 31 d'agost.

Les activitats a les quals fa referència la queixa poden ser qualificades d'esporàdiques i extraordinàries i assimilables a la categoria de festa popular o revetlla.

Com a resum, el Síndic exposa que la normativa vigent estableix el procediment i els requisits d'autorització següents:

Aquestes activitats precisen de llicència municipal.

La tramitació de les llicències i de les autoritzacions per a la celebració d'espectacles públics o activitats recreatives de caràcter extraordinari s'ha regulat de forma detallada en els articles 108 a 117 del Decret esmentat.

Els requisits generals que han de complir aquests espectacles o activitats extraordinaris, inclosos els organitzats pels ajuntaments, es recullen concretament en els articles 111 i 112. Entre altres requisits, s'estableixen els següents:

- Cal presentar una valoració de l'impacte acústic de l'espectacle públic o de l'activitat recreativa i, si escau, adoptar les mesures necessàries per prevenir-lo i minimitzar-lo.

- Només es poden organitzar en espais oberts quan compleixin una de les circumstàncies següents:

a) Se celebrin amb motiu de festes i revetlles populars o de festivals o certàmens que comptin amb una àmplia participació de la població directament afectada.

b) Se celebrin en dates o vigílies festives, dins d'horaris en què el seu impacte sigui admissible pels usos socials majoritaris.

c) Se celebrin en indrets situats a la distància necessària dels nuclis habitats, de manera que no causin molèsties perceptibles a la gent que hi viu.

A més, aquests espectacles estan sotmesos a autorització de la Generalitat (Departament d'Interior, Relacions Internacionals i Participació, Direcció General del Joc i Espectacles), llevat que es duguin a terme en municipis de més de 50.000 habitants o que es duguin a terme amb motiu de festes i revetlles populars; en aquests darrers casos estaran sotmesos a llicència municipal.

El contingut concret de la llicència municipal ha de ser el descrit en l'article 117. Així, hi han de figurar els requeriments i les condicions a què queda sotmès l'acte.

2. Quant a l'afectació acústica que puguin ocasionar les activitats festives:

El Síndic recorda que el text legal de referència en aquesta matèria és la Llei 16/2002, de 28 de juny, contra la contaminació acústica, normativa ara completada pel seu Reglament aprovat pel Decret 176/2009, de 10 de novembre.

El valors límits d'immissió sonora als ambients exteriors i interiors, segons les diferents circumstàncies, són els que vénen definits en els corresponents annexos del Reglament, sense que la Llei estableixi cap situació d'excepcionalitat que no sigui l'emissió sonora de la maquinària utilitzada en obres públiques i en la construcció.

Així doncs, allà on la llei no distingeix no es pot distingir i atès que no hi ha un tractament singular per les immissions acústiques provocades per els festes i revetlles populars, aquestes estan sotmeses als llindars de general aplicació.

No obstant això, l'article 21.3 de la llei 16/2002, estableix que "les ordenances poden tenir en compte les singularitats pròpies del municipi, com ara les activitats festives i culturals, i les que tenen un interès social, sempre que tinguin un cert arrelament". En conseqüència és possible el tractament excepcional de les emissions acústiques provocades per aquestes activitats, però aquest no es derivarà de la previsió legal, sinó de la voluntat municipal que ho ha d'incorporar en la corresponent ordenança.

El Síndic també ha recordat en diverses ocasions, davant de situacions similars a aquesta, la conveniència que les veïns més immediatament afectats disposin d'informació directa i personalitzada sobre les característiques de l'activitat festiva i en especialment en allò que fa referència a l'hora d'inici, l'hora d'acabament i altres requisits d'obligat compliment com poden ser els valors màxims d'immissió acústica singularment autoritzats i les mesures correctores previstes.

En conseqüència, el Síndic recorda l'obligació legal d'autoritzar aquest tipus d'activitats festives mitjançant la corresponent llicència municipal, que ha de complir el procediment i els requisits previstos en la nova normativa en matèria d'espectacles públics i activitats recreatives.

Al mateix temps suggereix que s'elabori l'ordenança municipal corresponent, que reculli les circumstàncies excepcionals permeses i que consideri convenient en funció de les característiques del municipi.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/05/2010 Ajuntament de Bordils Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/05/2010 Ajuntament de Bordils Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/10/2010 Ajuntament de Bordils Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/01/2011 Ajuntament de Bordils Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/09/2011 Ajuntament de Bordils Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 10/1990, de 15 de juny, sobre policia de l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments públics- DOGC.1308 (22/06/1990)
Llei 16/2002, de 28 de juny, de protección contra la contaminació acústica- DOGC.3675 (11/07/2002)
Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives- DOGC.5419 (13/07/2009)
Decret 176/2009, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i se n'adapten els annexos.- DOGC.5506 (16/11/2009)
Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives- DOGC.5709 (07/07/2010)