La promotora es queixa de la tramitació d’una reclamació de responsabilitat patrimonial contra l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts.
La promotora de la queixa explica que el 28 de gener de 2007, quan assitia al 10è trofeu nacional de ball esportiu, va caure al poliesportiu municipal, quan va ensopegar a conseqüència de la incorrecta col·locació del parquet de la pista.
De la documentació facilitada per la interessada junt amb l’escrit de queixa, es desprèn que la reclamació la va formular la seva lletrada, representant de la interessada, el 5 d’abril de 2007.
Segons manifesta la promotora de la queixa, fins a la data no ha rebut cap resolució que respongui de forma expressa la reclamació formulada.
Un cop examinats l’informe municipal i la còpia de l’expedient tramitat, el Síndic observa que, a diferència del que exposava la promotora a l’escrit de queixa, la reclamació ja s’ha resolt de forma expressa i s’ha notificat a la seva representant legal. De l’informe també es pot deduir que incidències en les comunicacions entre la interessada i la seva representant legal han pogut ocasionar que la promotora de la queixa desconegués l’estat de tramitació de l’expedient i, sobretot, la fermesa de la resolució adoptada.
Per tant, sembla que una certa descurança en la gestió d’aquest assumpte per la lletrada representant de la promotora ha pogut ocasionar que la resolució esdevingui ferma sense que ho conegués la persona interessada, amb els perjudicis que això li hagi pogut ocasionar, no derivats de l’actuació administrativa.
Tanmateix, també el Síndic considera que aquesta fermesa no obsta a que, amb posterioritat, l’Ajuntament accepti una solució proposada per aquesta Institució, arran l’estudi de la queixa formulada per la promotora, contraposada a la solució incorporada al Decret de l’Alcaldia núm. 400/2008, la qual cosa es pot articular a l’empara de la tècnica revocatòria dels actes administratius de gravamen o desfavorables, que regula l’article 105 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
En aquest sentit, examinada la còpia de l’expedient administratiu de responsabilitat patrimonial, el Síndic fa un recordatori relacionat amb el tràmit d’audiència:
Així, considera que cal tenir en compte que l’article 11 del Reial decret 429/1993, de 26 de març, sobre el reglament dels procediments en matèria de responsabilitat patrimonial, en determina el caràcter preceptiu. Aquest precepte diu que, instruït el procediment i immediatament abans de la proposta de resolució, aquell es posarà de manifest a la persona interessada, amb una relació dels documents que hi consten perquè, en un termini no inferior a deu dies ni superior a quinze, pugui formular al·legacions i presentar els documents i les justificacions que estimi pertinents.
I, examinada la documentació que l’Ajuntament ha facilitat i la relació cronològica dels tràmits efectuats no consta que en aquest cas el tràmit d’audiència s’hagi dut a terme.
Per tant, el Síndic recorda que cal invalidar la resolució per un vici d’anul·labilitat que determinaria revisar l’actuació i retrotraure les actuacions a aquest tràmit d’audiència. ja que la instrucció no s’ha gestionat d’acord amb el procediment reglamentàriament establert.