Resolució
Q-01986/2011 Disconformitat amb les mesures d'austeritat que el Govern de la Generalitat de Catalunya va aplicar l'any 2011 en l'àmbit de l'ensenyament i que van afectar la provisió de recursos econòmics, materials i humans als centres educatius públics de Catalunya.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 06/04/2011
Data de l'últim moviment 02/09/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Al començament de l'any 2011, un total de 165 centres públics de primària, de secundària o d'altres ensenyaments va presentar queixa al Síndic per la seva disconformitat amb la presumpta reducció de recursos econòmics, materials i humans del Departament d'Ensenyament, arran de les dificultats pressupostàries existents en el context de crisi econòmica actual.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe de resposta del Departament d'Ensenyament, i també en vista de les informacions trameses pels mateixos centres afectats, el Síndic ha fet una sèrie de consideracions al Departament relatives a:

1. La intervenció del Síndic en la defensa del dret a l'educació en condicions de qualitat i d'igualtat d'oportunitats

L'Administració educativa té un ampli marge de discrecionalitat a l'hora de decidir sobre la gestió i dotació de recursos materials i humans en el sistema educatiu, però ha de garantir que aquesta gestió respecti els principis i els requeriments específics recollits en l'ordenament jurídic vigent. Per la seva banda, la intervenció del Síndic de Greuges se centra principalment a supervisar el compliment d'aquests principis i requeriments, i a destacar, si escau, els efectes que una gestió i provisió determinades de recursos poden tenir sobre l'exercici efectiu del dret a l'educació.

En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que el dret a l'educació s'ha de proveir en condicions de qualitat i d'igualtat d'oportunitats, i que les mesures d'austeritat aplicades pel Govern no poden afectar aquestes condicions.  

2. El finançament de l'educació

Els diferents informes anuals i extraordinaris que el Síndic ha lliurat els darrers anys al Parlament de Catalunya han fet esment al dèficit de finançament que experimenta l'educació al nostre país.

Així, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament la previsió de finançament de l'educació que recull la Llei d'educació de Catalunya, del 6% del PIB, i demana que les mesures d'austeritat tinguin en compte els objectius previstos per llei per a l'any 2017.

La mateixa activitat del Síndic de Greuges ha constatat a través de les queixes rebudes que els dèficits d'inversió pública en el sistema educatiu es fan més evidents en l'actual context de crisi econòmica. 

Davant d'aquest escenari, el Síndic recorda que els poders públics estan obligats a prestar una protecció especial a la infància, especialment als col·lectius socialment menys afavorits, i que les transferències socials, en provisió de serveis i en prestacions econòmiques, conformen l'instrument bàsic per combatre l'impacte de la pobresa entre els infants. Des d'aquesta perspectiva, la despesa pública en educació és fonamental per garantir el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats.

Malgrat que ens trobem en un període de contenció de la despesa pública per efecte de la crisi econòmica, el Síndic demana que les restriccions pressupostàries no afectin l'àmbit de la infància. Ans al contrari, suggereix que, especialment en l'actual context de crisi, i com a conseqüència de la major vulnerabilitat de la infància als períodes de recessió econòmica, els poders públics augmentin la inversió en polítiques adreçades a la infància. 

3. Les despeses de funcionament dels centres públics

Un dels principals motius de queixa dels centres escolars té a veure amb la presumpta reducció de la partida pressupostària que el Departament d'Ensenyament destina al funcionament dels centres per a l'any 2011. 

El mes de març de 2011, l'anàlisi de les dades facilitades pels consells escolars dels 165 centres que van presentar queixa al Síndic constataven que la reducció de la partida pressupostària, de mitjana, podria girar al voltant del 20%.

En aquest sentit, diversos centres han assenyalat que, segons les informacions rebudes per l'Administració educativa, la partida pressupostària inicial podria ser complementada a final d'any amb una dotació addicional. De tota manera, el Síndic no té constància fefaent que finalment aquesta partida s'hagi pogut complementar, i en quina mesura.

En aquest sentit, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament garanteixi que la dotació pressupostària assignada als centres preservi el principi de suficiència, previst en l'ordenament jurídic vigent, que ha de regir la gestió dels recursos públics del sistema educatiu, i que analitzi, cas per cas, el marge d'estalvi que tenen els centres i les possibles insuficiències que es puguin produir.

Per mitjà de la informació aportada pels centres en els seus escrits de queixa, el Síndic constata que la reducció de la partida pressupostària pot tenir efectes sobre la qualitat educativa, especialment en aspectes com les condicions ambientals, higièniques i de manteniment del centre; la inversió i l'ús de mitjans tecnològics, especialment informàtics i audiovisuals; la dotació de material didàctic, i les condicions de provisió de serveis educatius a l'alumnat

Per tant, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament el deure que la dotació pressupostària garanteixi el dret a l'educació en condicions de qualitat, i demana que les restriccions pressupostàries no tinguin efectes sobre la qualitat de la prestació del Servei d'Educació de Catalunya. 

Alhora, el Síndic manifesta la seva preocupació sobre els efectes de mantenir restriccions pressupostàries al llarg del temps que afectin les dotacions dels centres. 

Finalment, i a fi de garantir el dret a l'educació en qualitat i en igualtat d'oportunitats, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que tingui especial cura en la provisió de recursos econòmics als centres amb una composició social menys afavorida i amb més concentració de necessitats educatives específiques, on l'exercici del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats està menys garantit.

4. La gratuïtat de l'ensenyament

L'anàlisi de les queixes constata que part de la partida pressupostària que el Departament d'Ensenyament destina al funcionament dels centres s'inverteix en materials didàctics, fungibles i no fungibles, i que se suma a les quotes de material que les famílies ja abonen als centres anualment per a aquest concepte. Part d'aquesta partida també es destina a sufragar els costos de determinades activitats complementàries relacionades amb el projecte educatiu de centre.

Per minimitzar l'impacte de la reducció sobre l'adquisició de material didàctic, hi ha centres que es plantegen o ja han decidit augmentar les quotes que abonen les famílies en concepte de material o de sortides i colònies, 

Cal tenir present que aquesta contribució de les famílies en l'assumpció de costos de material, tecnologia i altres també es produeix, de vegades, de manera indirecta, a través de l'associació de mares i pares d'alumnes (AMPA). 

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que la reducció de la dotació pressupostària als centres docents garanteixi el principi de gratuïtat de l'ensenyament, i que no afecti els costos d'escolarització a què han de fer front les famílies.  

5. L'estabilitat del projecte educatiu

Les informacions facilitades pels centres escolars posen de manifest les dificultats de garantir l'estabilitat de projectes educatius i de planificar inversions de millora a mitjà i llarg termini, a causa de les alteracions pressupostàries que han experimentat els centres els darrers anys.
 
En aquest sentit, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que garanteixi, sobre la base del principi d'estabilitat pressupostària, una certa estabilitat dels recursos assignats als centres per consolidar els seus projectes educatius, sens perjudici d'incorporar les adequacions necessàries derivades de la rendició de comptes i de l'avaluació de la implementació d'aquests projectes educatius.

6. La dotació de professionals als centres

Els centres que han presentat queixa al Síndic també manifesten la seva disconformitat pel fet que les restriccions pressupostàries vigents hagin comportat, presumptament, una reducció dels professionals que treballen als centres educatius. 

D'una banda, a criteri d'aquests centres, aquesta reducció de professionals s'ha produït per l'entrada en vigor del Decret 109/2011, d'11 de gener, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2010 mentre no siguin vigents els del 2011, i la Instrucció 1/2011, de 8 de febrer, que, presumptament, preveu no substituir baixes permanents i temporals de personal. Els centres també lamenten que aquesta mateixa normativa prevegi presumptament substituir només el 50% de les baixes de personal docent. 

D'altra banda, diversos centres també lamenten que la dotació de personal dels centres també es vegi afectada, presumptament, per la manca de substitució de les baixes de personal docent de curta durada.

Pel que fa a personal no docent, els centres afectats exposen que les baixes se substitueixen, especialment en determinades categories laborals, amb terminis superiors als quatre dies. 

I finalment, diversos centres també lamenten que aquesta reducció de personal s'ha accentuat arran de la supressió de la sisena hora en la majoria de centres públics de primària i de l'ampliació de les hores setmanals de dedicació a docència del personal docent. 

Sobre aquesta reducció de personal als centres educatius, el Departament d'Ensenyament recorda que les mesures adoptades tenen per objectiu abordar les restriccions pressupostàries i mantenir alhora la plantilla global de personal docent actual.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que la gestió de la provisió de personal als centres, docent i no docent, malgrat les restriccions pressupostàries, no pot vulnerar el dret de l'alumnat a una educació de qualitat i en condicions d'igualtat, i demana que s'analitzin de manera sistemàtica els efectes que les decisions adoptades en la gestió de personal poden generar sobre l'atenció educativa i que s'adoptin les mesures correctores o compensatòries que escaigui, en cas de verificar que aquestes decisions tenen efectes negatius.

7. L'atenció de les necessitats educatives especials

Els darrers informes anuals que el Síndic ha presentat al Parlament de Catalunya han posat de manifest que, en els darrers cursos escolars, com a conseqüència en part de les polítiques de contenció de la despesa derivades de la crisi econòmica, s'han intensificat els problemes relacionats amb la cobertura i la intensitat de la intervenció d'aquests recursos i serveis. A més, el Síndic ha constatat que un dels col·lectius més afectats per les mesures d'austeritat que ha aplicat el Departament d'Ensenyament és l'alumnat amb necessitats educatives especials. 

Davant dels dèficits de recursos detectats, el Síndic considera que condicionar les hores assignades de professionals de suport als centres a una ?bossa? limitada de dedicació provoca (o pot provocar) que hi hagi necessitats educatives especials no suficientment cobertes, o desigualment cobertes en funció del centre d'escolarització de l'infant.

En aquest sentit, el Síndic recorda que la inclusió escolar és un principi rector del nostre sistema educatiu i un dret de l'alumnat, i sol·licita que l'assignació de recursos de suport als centres estigui condicionada a l'evolució de les necessitats educatives especials presents, no pas limitades pressupostàriament, a fi de garantir que aquestes necessitats quedin adequadament cobertes.

8. Les condicions laborals dels professionals

Els centres que han presentat queixa al Síndic també manifesten la seva disconformitat amb la reducció de les condicions salarials i amb la pèrdua de determinats drets laborals dels quals anteriorment es disposava, relacionats fonamentalment amb els nous criteris de substitucions de baixes del personal, exposats més amunt.

En vista d'això, el Síndic considera, d'una banda, que la reducció salarial aplicada no ha de tenir necessàriament efectes sobre el dret dels infants a l'educació en condicions de qualitat i equitat. I d'altra banda, i com a conseqüència de l'anterior, també considera que aquesta reducció deriva d'una mesura legislativa de política econòmica per reduir el dèficit públic, l'oportunitat de la qual no correspon al Síndic valorar-la, sens perjudici de poder conèixer possibles irregularitats de gestió o procedimentals per part de les administracions i entitats implicades en l'aplicació del Decret llei 3/2010, de 29 de maig. En aquest sentit, de les queixes rebudes dels consells escolars no es dedueixen irregularitats o errors en l'aplicació de la normativa.

9. El nombre d'alumnat a les aules i als centres

Les queixes rebudes al Síndic també lamenten que, presumptament, els darrers anys hagin proliferat les ampliacions de ràtio i de grup als centres per efecte de les restriccions pressupostàries, al mateix temps que s'ha reduït el personal existent als centres. 

Davant d'aquestes queixes, d'entrada, el Síndic recorda que la mesura d'ampliar ràtios i grups per part del Departament d'Ensenyament es fa en el marc del seu manament de programar l'oferta educativa. 

Dit això, però, el Síndic també recorda que la normativa estableix uns límits clars pel que fa a l'ampliació de grups i de ràtios, i que aquests límits estan relacionats amb el deure de garantir en tots els centres el dret a l'educació en condicions de qualitat i d'igualtat.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que la programació de l'oferta educativa, especialment en el cas d'ampliacions de grups i de ràtios en centres, compleixi els supòsits que recull la normativa que regula l'admissió d'alumnat i els requisits mínims dels centres, que també recull la normativa per garantir el dret a l'educació en condicions de qualitat. En aquest sentit, el Síndic també recorda que aquestes mesures no poden constituir-se amb caràcter estructural en zones amb necessitats d'escolarització no cobertes. 

D'altra banda, a l'hora de prendre la decisió d'ampliar grups o ràtios, el Síndic considera que la programació de l'oferta no ha d'estar només condicionada als criteris de demanda, és a dir, de crear noves places en centres amb sobredemanda, sinó que cal ponderar també els efectes que aquesta decisió genera en la qualitat i en l'equitat del sistema.

Davant d'aquestes situacions exposades, doncs, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, en l'actual context de restriccions pressupostàries, l'aplicació dels criteris de racionalitat econòmica en la programació de l'ensenyament no vagi en detriment de l'equitat en educació. El dret a l'educació en igualtat d'oportunitats ha de ser protegit pels poders públics davant de qualsevol conjuntura econòmica. 

10. Les condicions materials dels centres escolars

En el marc de les queixes rebudes per part dels consells escolars, alguns dels centres manifesten també la seva disconformitat en relació amb el retard que les restriccions pressupostàries del Departament d'Ensenyament han generat en els processos de construcció i millora dels equipaments escolars.

Davant d'aquesta situació, el Síndic recorda que tots els infants tenen dret a rebre una educació de qualitat, tal com preveu l'article 2 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i que aquesta previsió no només inclou la qualitat del projecte pedagògic del centre o l'ensenyament, sinó també les instal·lacions en les quals es porta a terme. 

En general, en el marc d'aquests expedients de queixa, atès que les condicions materials dels centres afecten la qualitat del nostre sistema educatiu i, conseqüentment, el dret a l'educació dels infants, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que les restriccions pressupostàries actuals no impedeixin planificar, encara que sigui amb un retard afegit, els processos constructius dels centres, i que doni a conèixer a la comunitat escolar corresponent la data en què es preveu que el centre iniciarà l'activitat en les noves instal·lacions o podrà normalitzar la seva situació infraestructural.

En els casos en què les condicions materials existents atemptin més directament contra el dret a una educació de qualitat, i en què les necessitats de millora siguin més urgents, el Síndic demana que es prioritzi l'adequació de les instal·lacions i s'agiliti els processos de construcció i millora, malgrat que les restriccions pressupostàries no ho afavoreixin.    

També demana que en la planificació dels processos de construcció i reforma de centres, el Departament d'Ensenyament presti una atenció especial als centres amb més concentració de necessitats educatives específiques, tot recordant que les condicions materials constitueixen una garantia de qualitat i igualtat de l'ensenyament i un factor clau per atraure les famílies i evitar fenòmens de segregació.

Cal recordar que la presència de mòduls prefabricats continua afectant una proporció elevada de centres públics de primària i secundària en el conjunt de Catalunya, especialment en determinats territoris. 

Davant d'aquesta situació, i atès que la provisionalitat de les instal·lacions escolars pot generar efectes negatius sobre la qualitat i l'equitat del sistema, tal com s'ha pogut constatar en visites i queixes que s'han fet a determinats centres que pateixen aquesta situació, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que elabori un pla per reduir en el futur, i de manera significativa, aquest dèficit infraestructural.

11. L'extensió de l'horari escolar als centres públics

Alguns dels escrits de queixa presentats pels consells escolars, per famílies i per altres membres de la comunitat educativa també exposen la seva disconformitat per la supressió de l'anomenada ?sisena hora? en la majoria de centres públics de primària.

En aquest sentit, i atès que aquest assumpte és objecte d'altres actuacions encara pendents de resolució per estudiar si la supressió de l'ampliació horària en determinats centres té efectes sobre el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, el Síndic recorda la importància d'adoptar les mesures necessàries per evitar que la supressió de l'anomenada ?sisena hora? a la majoria de centres públics de primària afecti l'equitat del sistema.

12. La compensació de les desigualtats econòmiques en l'accés als recursos i serveis educatius

Finalment, diversos consells escolars que han presentat queixa al Síndic també fan referència a la presumpta minoració dels ajuts econòmics adreçats a compensar desigualtats socials de l'alumnat en l'accés a l'educació i als efectes negatius que aquesta minoració genera sobre el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats.

Davant l'elevada prevalença de la pobresa infantil al nostre país, provocada fonamentalment per la crisi econòmica, i davant la vulneració que la precarietat econòmica de les famílies pot generar al dret de qualsevol infant a accedir en igualtat d'oportunitats als serveis educatius, com ara el menjador escolar, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament no redueixi el finançament dels ajuts de menjador escolar, i que condicioni la inversió en aquest àmbit a les necessitats socials i econòmiques existents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/04/2011 Direcció General de Centres Públics Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/06/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/08/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
02/09/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat
02/09/2013 Direcció General de Centres Públics Seguiment finalitzat