Resolució
Q-01988/2013 Queixa relativa a la denegació de l'Ajuntament de Sunyer d'una sol·licitud per accedir a determinada informació municipal

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 12/03/2013
Data de l'últim moviment 16/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sunyer Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Sunyer per no haver permès al grup municipal que representa l'accés a dos documents que ha sol·licitat. 

Exposa que en les instàncies que va presentar els dies 27 de desembre de 2012 i 22 de gener de 2013, sol·licitava còpia del plànol de l'avantprojecte del Pla d'ordenació urbanística municipal (en endavant POUM) de l'any 2008. Tot i això, en data 13 de febrer de 2013 l'Ajuntament va denegar aquesta petició d'informació al·legant que el document sol·licitat en aquell moment no estava en període d'exposició pública ni formava part de cap expedient d'un ple convocat. 

D'altra banda, en data 20 de febrer de 2013 el promotor també va demanar, per escrit, còpia de la sol·licitud de permís d'obres d'un bar, sol·licitud a la qual no ha rebut resposta.

Contingut

Segons informa l'Ajuntament de Sunyer, amb posterioritat a l'inici de l'actuació del Síndic es va facilitar al promotor accés i còpia de l'avantprojecte de POUM de l'any 2008. El Síndic entén, per tant, que s'ha resolt el motiu de la queixa plantejada pel que fa a aquesta qüestió.

Tot i això, el promotor feia referència també a la petició d'accés a un expedient urbanístic, que ha estat expressament denegada mitjançant el Decret d'alcaldia d'11 de març de 2013. Pel que fa a aquesta denegació d'accés, el Síndic indica el següent:

En primer lloc, cal destacar que en el marc de l'article 163.3 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, les sol·licituds d'informació que formulin els membres de les corporacions locals, quan no facin referència als supòsits assenyalats en els apartats 1 i 2 del mateix precepte, directament relacionats amb l'exercici de les seves funcions, només poden ser rebutjades quan es tracta d'informació relacionada amb matèries afectades per la legislació general sobre secrets oficials o per secret sumarial i quan el coneixement o la difusió de la informació pugui vulnerar el dret constitucional a l'honor, la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge. 

Fora d'aquests dos supòsits taxats legalment, la informació demanada per un regidor s'ha de facilitar sempre. El Decret d'alcaldia d'11 de març de 2013 no assenyala que la informació demanada es trobi en cap de les dues excepcions assenyalades. 

En aquest sentit, cal tenir en compte que la informació la demana una persona com a regidor municipal i que l'accés dels membres de les corporacions locals a la informació de l'administració de la qual formen part rep una protecció especial en el nostre ordenament jurídic, per sobre de la que es reconeix a la generalitat dels ciutadans, justament amb relació a l'especificitat de la seva condició de càrrecs electes i de les funcions que se'ls encomanen. 

D'acord amb aquest marc legal de protecció reforçada al dret d'accedir a la informació pública, no hi ha una obligació d'acreditar un interès específic com a regidor, no es pot rebutjar l'accés fora dels dos supòsits taxats legalment esmentats més amunt, i el sentit del silenci davant la petició d'accés és positiu, en contra del que s'assenyala en una de les respostes que l'Ajuntament va donar al promotor. 

A les consideracions anteriors sobre el règim d'accés dels membres de la corporació a la informació municipal cal afegir també que a l'excepció d'afectació als drets a l'honor, la intimitat i la pròpia imatge cal contraposar-hi l'obligació específica de confidencialitat que el mateix ordenament imposa als càrrecs electes amb relació a la informació a la qual tenen accés per raó del seu càrrec, i a la qual es fa referència també en el Decret d'alcaldia d'11 de març de 2013. 

En aquest sentit, fins i tot en el cas que la informació demanada pogués afectar els drets indicats, caldria ponderar aquesta afectació amb el deure de confidencialitat, que limita l'ús i la difusió que el càrrec electe pugui fer de les dades obtingudes per raó del seu càrrec. 

D'acord amb les consideracions precedents, el Síndic considera que l'Ajuntament ha de facilitar al promotor de la queixa la informació relativa a l'expedient de llicència urbanística que va demanar, sens perjudici del deure de confidencialitat per al sol·licitant, amb relació a la informació que pugui afectar el dret a la intimitat i a la protecció de dades personals de tercers, si escau.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/04/2013 Ajuntament de Sunyer Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2013 Ajuntament de Sunyer Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2013 Ajuntament de Sunyer Resolució pendent d'acceptació
05/06/2013 Ajuntament de Sunyer Resposta a la resolució pendent d'acceptació
09/07/2013 Ajuntament de Sunyer Resolució pendent d'acceptació
31/07/2013 Ajuntament de Sunyer Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/09/2013 Ajuntament de Sunyer Resolució pendent d'acceptació
15/10/2013 Ajuntament de Sunyer Resposta a la resolució pendent d'acceptació
23/10/2013 Ajuntament de Sunyer Vulneració
24/10/2013 Ajuntament de Sunyer Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
14/05/2014 Ajuntament de Sunyer Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/07/2014 Ajuntament de Sunyer Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/07/2014 Ajuntament de Sunyer Seguiment finalitzat