Resolució
Q-02013/2015 Disconformitat amb l'actuació de la Policia Local de Badalona i amb una sanció per consum d'alcohol a la via pública

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 20/03/2015
Data de l'últim moviment 06/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Badalona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

En els casos de consum de begudes alcohòliques a la via pública, els actes i les denúncies fan prova suficient dels fets que contenen sempre que hagin estat observats directament per l'agent, però no són suficients per acreditar la comissió de la infracció i, per tant, per sancionar. És a dir, que s'exigeix una comprovació addicional per provar els fets que consten en la denúncia.

L'Administració no pot considerar que la presumpció de veracitat de l'agent sigui un element de prova suficient per fonamentar la sanció, sinó que requereix altres elements de prova addicionals que esdevenen imprescindibles per reforçar la declaració del funcionari.

D'altra banda, basar la sanció només en la presumpció de veracitat quan és possible practicar altres proves també té l'efecte negatiu de fer més difícil l'exercici del dret de defensa. És cert que determinades infraccions només seran sancionables tenint en compte les circumstàncies del mateix fet infractor, amb el valor probatori atorgat a l'agent denunciant que n'ha apreciat la comissió, però en molts altres casos l'Administració té a l'abast altres mitjans de prova per corroborar aquella declaració de l'agent. I si no s'aporten aquests elements de prova addicionals quan és possible, se situa la persona denunciada en la difícil posició d'haver de provar que no ha comès la infracció, l'anomenada pels tribunals ?prova diabòlica dels fets negatius?, perquè té com a única referència incriminatòria la declaració de l'agent.

Per tant, el Síndic considera que en les sancions per consum de begudes alcohòliques a la via pública, que permeten raonablement comprovacions afegides a la denúncia de l'agent per constatar que efectivament s'està consumint alcohol, com ara el decomís i l'anàlisi del producte consumit o l'ús de l'alcoholímetre, s'haurien d'aportar aquests elements de prova addicionals per no generar indefensió a la persona interessada.

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Badalona que es revisi el procediment sancionador i anul·li la sanció imposada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/04/2015 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2015 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/05/2015 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2015 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/06/2015 Ajuntament de Badalona Resolució pendent d'acceptació
06/08/2015 Ajuntament de Badalona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
16/09/2015 Ajuntament de Badalona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
23/09/2015 Ajuntament de Badalona Irregularitat
09/10/2015 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
06/11/2015 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració