Resolució
Q-02020/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a una reclamació per la inadmissió a l'Escola Municipal de Música de Sant Andreu.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres ensenyaments
Data d'inici 05/05/2010
Data de l'últim moviment 16/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora mostra el seu desacord amb la inadmissió del seu fill a l'Escola Municipal de Música de Sant Andreu.

La persona interessada considera injustos els criteris de prioritat establerts per a l'accés i exposa que, en el seu cas, amb quinze places ofertes vuit van ser assignades a famílies amb germans a l'escola i a fills de professors.

D'altra banda, la persona interessada manifesta no haver rebut resposta a la reclamació que en relació amb aquest assumpte va presentar el 17 d'agost de 2009.

Contingut

Analitzat el contingut de la resolució de l'Institut d'Educació de Barcelona per la qual es regula el procediment d'admissió d'alumnes a les escoles municipals de música, el Síndic observa que en el punt 6 s'estableix com a criteri general "l'existència de germans matriculats a l'escola o quan el pare/mare o tutor legal de l'alumnat treballi a l'escola de música en el moment de la preinscripció i estiguin empadronats a Barcelona".

Aquest criteri referit al fet que els pares o tutors treballin a l'escola reprodueix el criteri general que recull el Decret 75/2007 de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, i també el recullen la Llei d'educació de Catalunya i la Llei orgànica 2/2006, d'educació.

Tot i això, el Síndic assenyala que aquesta normativa preveu l'aplicació d'aquest criteri en l'accés als ensenyaments d'educació infantil, primària i secundària, ensenyaments en els quals l'Administració educativa està obligada a garantir una plaça per a tot l'alumnat. D'aquesta manera, l'establiment d'aquest criteri constitueix un criteri de prioritat per accedir al centre demanat, però l'alumne té en tot cas garantida l'escolarització per bé que sigui en un altre centre, i per tant l'accés a aquests ensenyaments.

En el cas de les escoles de música, en canvi, el Síndic recorda que l'Administració no està obligada a garantir una plaça per a tots els sol?licitants, atès que no tenen la consideració d'ensenyaments obligatoris. D'acord amb això, i atès que ara com ara el nombre de places ofertes no cobreix la demanda de sol·licituds existents, els criteris d'admissió a les escoles de música esdevenen determinats per a l'exclusió a l'accés en aquests centres públics.

Vist així, i en la mesura que el compliment o no dels criteris fixats pot determinar l'exclusió de l'accés a les escoles municipals de música de Barcelona, la priorització en l'accés de l'alumnat fill de treballadors de les escoles de música apareix com una desigualtat de tracte -una prioritat d'accés- per motius familiars que no té justificació des d'un punt de vista d'equitat material, de discriminació positiva, ni des del criteri de conciliació de la vida familiar i laboral que ha justificat la seva inclusió en el cas dels ensenyaments obligatoris.

En aquest sentit, el Síndic recorda que, entre els principis rectors del sistema educatiu que fixa la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, es recull l'equitat com a garantia d'igualtat d'oportunitats. També en l'article 21 de la mateixa llei es recull el dret dels alumnes a accedir a l'educació en condicions d'equitat.

En aquest cas s'entén que la priorització de determinats alumnes en funció de la professió o el lloc de treball dels seus progenitors es troba mancada d'una fonamentació objectiva que la justifiqui i s'entén que, en haver-hi un nombre molt limitat de places, col·loca en una situació de desavantatge la resta d'alumnat, no justificada a parer del Síndic, en l'accés a aquests ensenyaments.

D'acord amb això, i tenint en compte que la disposició addicional segona del Decret 75/2007, de 27 de març, estableix que "l'admissió de l'alumnat a les escoles de música o dansa específiques sufragades amb fons públics, per cursar estudis que no condueixin a l'obtenció de títols amb validesa acadèmica, es regeix per les normes particulars que les corporacions locals titulars estableixen d'acord amb la legislació vigent i aquesta disposició", el Síndic suggereix que se suprimeixi el criteri d'accés referent a l'existència de pare, mare o tutor que treballin a l'escola i se substitueixi per altres criteris de prioritat de caràcter més equitatiu.

En data 26 d'octubre de 2011 el Síndic reitera el seu suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/06/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2010 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/07/2011 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Ajuntament de Barcelona Reiteració posterior a la primera
19/12/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/02/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació- BOE.106 (04/05/2006)