Resolució
Q-02039/2010 Denegació per part del Departament d'Educació d'un auxiliar d'educació especial per a una alumna amb una greu discapacitat del CEIP Elvira Cuyàs de Montcada.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 06/05/2010
Data de l'últim moviment 02/04/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Els promotors, pares d'una menor que pateix una discapacitat derivada d'una afecció neurològica i té reconeguda una situació de dependència de grau 3 i nivell 1, es queixen de la manca d'auxiliar d'educació especial. L'infant té un règim d'escolarització compartida, des del curs 2008-2009, quan cursava 3r curs d'educació primària. Als matins assisteix a l'escola Fàsia de Sarrià i a les tardes al CEIP Elvira Cuyàs de Montcada, on va iniciar la seva escolarització.

Les persones interessades expliquen que la sol·licitud d'auxiliar d'educació especial la van presentar amb relació a les dues hores lectives que assisteix al CEIP, que estava justificada per informes mèdics, psicològics i educatius. Quant a la denegació, es va fer segons els criteris del Departament d'Educació d'assignar el suport a l'aula mitjançant auxiliars, en els supòsits d'alumnes amb: a) greus problemes d'autonomia personal; b) greus alteracions de conducta i c) greus problemes de salut sense control per part de l'alumne.

Tanmateix, la família de l'alumna exposa que el grau de dependència de la seva filla reconeix també que la persona "necessita ajuda en diversos moments del dia, per la seva pèrdua d'autonomia mental o física, i requereix la presència indispensable i contínua d'una altra persona o bé té necessitat d'ajuda generalitzada per a la seva autonomia personal", segons la definició de la Llei de dependència.

D'acord amb això, els pares entenen que la seva filla entra en el supòsit a) d'alumne amb greus problemes d'autonomia personal, i també en el c) d'alumne amb greus problemes de salut. Per aquest motiu, els promotors han demanat la intervenció del Síndic.

Sense aquest suport, la seva filla no pot avançar en els aprenentatges ni en les relacions socials, per les mancances que presenta en aquests dos àmbits.

En aquest sentit, també assenyalen que la continuïtat de la menor al CEIP Elvira Cuyàs és positiva perquè pot mantenir la relació amb alumnes del seu poble i la socialització al seu municipi; l'horari reduït en el CEIP ha resultat satisfactori perquè fa possible compartir matèries com ara educció física, plàstica, competència social, biblioteca, etc. amb la resta de companys; i ha beneficiat, segons l'escola, tots els alumnes.

Contingut

En vista de la resposta del Departament d'Educació, el Síndic indica, en primer lloc, que no disposa de prou informació per resoldre aquesta queixa, atès que l'informe rebut no dóna resposta sobre "la valoració que motiva la denegació d'auxiliar d'educació especial per a l'alumna, tenint en compte el grau de dependència reconegut i la malaltia que pateix", ja que no informa dels recursos de què disposa el centre, ni de l'informe de l'equip d'atenció psicopedagògica (en endavant EAP) sobre la menor ni del de la Inspecció educativa.

Aquesta informació que manca hauria de justificar les hores de suport educatiu assignades i la denegació d'ampliar-les. Per contra, la resposta rebuda és de caràcter general, ja que es fa constar que "la previsió de les hores de monitoratge es fa en funció del nombre d'alumnes que ho necessiten i sempre des de la perspectiva de recurs de centre", però no es fa cap referència a la valoració que va fonamentar la decisió de facilitar suport només dues de les cinc tardes lectives.

Sobre aquesta qüestió, també amb caràcter general, el Síndic considera que si l'objectiu és que l'alumne assoleixi el màxim desenvolupament de les seves capacitats, les previsions i les assignacions individuals de monitoratge s'haurien de fer segons les necessitats de cada alumne que necessita aquest suport, atès que l'interès superior de l'infant hauria de prevaler davant de qualsevol altre. 

Per això, el Síndic assenyala que, en aquest cas concret, el que fan és fer constar els informes dels professionals que treballen amb l'alumna. Així, en l'informe d'evolució de l'Hospital de la Vall d'Hebron, es diu que "debido al nivel de inatención que presenta le es difícil mantener el ritmo de trabajos en la escuela normal por lo que creemos que necesita un soporte educativo dentro del aula, a parte del tutor, para que consiga mantener una pauta de trabajo".

En l'informe psicològic es fa constar que, per evitar que l'alumna no segueixi un currículum paral·lel, necessita una persona de suport que pugui aplicar la teoria de la bastida convenient d'adequació i de modificació de les activitats que duen a terme la resta d'alumnes de l'aula.

Seguidament, el Síndic recorda el que estableix la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat en l'article 7, referit als infants amb discapacitats: "Els estats membres prendran totes les mesures necessàries per garantir que tots els nens i les nenes amb discapacitat gaudeixin plenament de tots els drets humans i llibertats fonamentals en igualtat de condicions amb els altres infants", i també "en totes les activitats relacionades amb els nens i les nenes amb discapacitat, una consideració primordial serà la protecció de l'interès superior de l'infant".

Respecte del dret a l'educació, cita la Convenció esmentada i, concretament, l'article 24 que requereix als estats que assegurin que les persones amb discapacitats no siguin excloses del sistema general d'educació per raons de discapacitat, i que tinguin accés a l'escola primària i secundària en règim d'inclusió, qualitat i gratuïtat en igualtat de condicions que la resta d'infants de la seva comunitat; i que les persones amb discapacitats rebin el suport necessari dins del sistema educatiu general, per facilitar la seva educació efectiva. 

Finalment, transcriu uns fragments de l'informe del relator especial Vernor Muñoz sobre el dret a l'educació davant l'Assemblea General de les Nacions Unides, de 15 de març:  

"La transición de una educación segregada y especial a una educación inclusiva no es sencilla, por lo que hay que tener presente las complejas cuestiones que plantea y hacerles frente con decisión. Y es que no se puede hacer las cosas a medias [...]. Así, por ejemplo, la "integración" educativa que a menudo se presenta como una verdadera "inclusión", o un sustituto, ha creado sus propias dificultades. Los intentos de una mera integración en las escuelas regulares sin los correspondientes cambios estructurales (por ejemplo, organización, planes de estudios y estrategias didácticas y de aprendizaje) han resultado, y seguirán resultando inútiles, por varios motivos, para observar los derechos educativos de las personas con discapacidad.

Al mismo tiempo, la aplicación de la educación inclusiva también presenta problemas en la práctica. El suministro de recursos adecuados y sostenibles, que aseguren un entorno de aprendizaje accesible y cómodo, el cambio de las actitudes tradicionales o discriminatorias hacia las personas con discapacidad, la ayuda a los maestros, los administradores escolares, las familias y las comunidades a comprender y participar en las decisiones y los procesos relacionados con la educación inclusiva y, lo que es más importante, lograr que se atiendan las necesidades de educación especial de los educandos con discapacidad dentro del sistema general de educación, todos ellos son problemas fundamentales para la educación inclusiva. Cuando esos problemas se ponen en el contexto de las presiones que sufren las escuelas y las comunidades, no es posible subestimarlos".

El Síndic considera que aquestes referències són adients en aquest cas, perquè no es pot obviar la informació facilitada per la família respecte de la malaltia de la seva filla, la seva dependència i les limitacions que li produeix, ja que la informació que el Departament d'Educació ha tramès no desmenteix amb informes tècnics el que fan constar els presentats per la família.  

D'acord amb això, considera que és necessari revisar si el suport de què disposa la menor és el necessari, ja que les recomanacions dels experts són unànimes i clares respecte de les seves necessitats.

Per tot això, el Síndic suggereix que es revisi si l'actual suport educatiu de què disposa l'alumna, de dues tardes la setmana de les cinc tardes que assisteix al CEIP Elvira Cuyàs, donen cobertura a les seves necessitats, des de la perspectiva del dret al seu màxim desenvolupament, de les recomanacions dels professionals que la tracten i dels professors que l'atenen.

També demana que se l'informi sobre les propostes inicials i actuals fetes per l'EAP, pel CEIP Elvira Cuyàs i per la Inspecció d'Educació respecte al suport que necessita l'alumna.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/02/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/03/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
24/03/2011 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
19/10/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/07/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/04/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials- DOGC.2528 (28/11/1997)

Expedients Relacionats

Q-02045/2010