Resolució
Q-02054/2008 Disconformitat per la supressió de l'oferta de batxillerat nocturn a diferents instituts de Catalunya.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 02/05/2008
Data de l'últim moviment 28/06/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva disconformitat per la supressió de l'oferta de batxillerat nocturn a diferents instituts de Catalunya.

Contingut

El Síndic de Greuges alerta que la mesura de la supressió del batxillerat nocturn a diversos centres de Catalunya, en funció del cas i de la seva articulació, pot afectar negativament l'equitat en l'accés de l'alumnat socialment menys afavorit i amb més dificultats d'escolarització als ensenyaments de batxillerat, circumstància que sí que pot ser contrària als principis d'igualtat i cohesió social que regeixen el nostre sistema educatiu.

És per aquest motiu que el Síndic ha recomanat al Departament d'Ensenyament que elabori un informe específic en cada centre afectat que analitzi de manera sistemàtica l'impacte que una eventual supressió pot tenir sobre l'exercici efectiu del dret a l'educació en igualtat d'oportunitat. Els àmbits que proposa que s'analitzin són els següents:

- L'èxit escolar i la composició social
- La segregació escolar 
- L'especialització i la personalització de la tasca educativa
- Les transicions educatives de l'alumnat escolaritzat
- L'accessibilitat geogràfica i l'oferta educativa del territori
- L'escolarització postobligatòria pública
- L'absorció de l'alumnat de batxillerat nocturn al batxillerat a distància 

Si després d'analitzar aquests àmbits es constata un impacte negatiu, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que o bé repensi l'aplicació de la mesura o bé compensi els efectes que pugui tenir sobre l'equitat educativa. 

Addicionalment, amb l'objectiu de reforçar aquesta equitat en l'accés als ensenyaments postobligatoris, el Síndic demana a l'Administració educativa que desenvolupi, si no s'està fent, un seguit d'actuacions, entre les quals destaquen les següents:

- Sobre l'èxit escolar i la composició social dels centres, ponderar la funció socioeducativa que compleixen la majoria de centres afectats per la supressió i valorar si aquesta funció s'acompleix igualment en el marc de l'oferta educativa alternativa.   

- En relació amb la segregació escolar, evitar la supressió del batxillerat sempre que reforci la segregació escolar del centre i accentuï les diferencies entre la seva composició social i la d'altres tipologies de centre de secundària propers, i garantir que la supressió del batxillerat, si es produeix, estigui acompanyada per un projecte de revaloració del centre, a fi de consolidar-ne l'oferta educativa i de fer-la atractiva per a l'alumnat i les famílies.

- Sobre l'especialització i la personalització de l'ensenyament postobligatori, analitzar el treball d'atenció a la diversitat que tant els instituts afectats per la supressió com els instituts adscrits realitzen, a fi de garantir que es produeix aquesta atenció.

- En relació amb les transicions educatives, valorar que la supressió de l'oferta de batxillerat en determinats centres pot provocar ruptures en les transicions educatives que derivin en l'abandonament del sistema educatiu dels alumnes amb vinculacions més febles.

- Sobre l'accessibilitat geogràfica als ensenyaments postobligatoris i sobre l'impacte de l'oferta en el territori, valorar, en cas de supressió de l'oferta en un centre, la proximitat del centre adscrit al qual hauran d'assistir els alumnes que vulguin cursar el batxillerat. 

- En relació amb l'escolarització postobligatòria pública, considerar que si bé el criteri de demanda és racional per la supressió del batxillerat en determinats centres, no necessàriament és adequat des de la perspectiva de l'equitat educativa.

- I finalment, sobre l'absorció de l'alumnat de batxillerat nocturn al batxillerat a distància, cal revisar l'estratègia de tancament de l'oferta de batxillerat nocturn si es constata que els col·lectius socialment menys afavorits presenten més dificultats d'accés a l'ensenyament a distància.

Malgrat tot, el Síndic considera que el Departament, en el marc de les seves competències, està legitimat, d'acord amb el que preveu la normativa,  per definir el model de provisió de places disponibles de batxillerat diürn i nocturn necessàries per donar resposta a les necessitats d'escolarització.

En el procediment seguit fins ara en la supressió de places de batxillerat (7 centres en diürn i 27 en nocturn), el Síndic ha detectat diverses disfuncions, i en aquest sentit demana al departament d'Ensenyament que en el procés de presa de decisions s'escolti els alumnes, les famílies, els equips directius i la resta de la comunitat escolar; que s'estableixi un protocol que garanteixi que les famílies afectades siguin correctament informades, i que es garanteixi que la supressió respecta els temps necessaris per evitar situacions de desigualtat en el procés d'admissió de l'alumnat afectat a un altre centre.

En data 20 de maig de 2011, el Síndic torna a reiterar el seu suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/05/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/06/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/04/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/05/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/05/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
27/05/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Vulneració
28/06/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat
28/06/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat - DOGC.5183 (29/07/2008)
Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya- DOGC.1234 (22/12/1989)
Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE)- BOE.238 (04/10/1990)
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació- BOE.106 (04/05/2006)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació- BOE.159 (04/07/1985)

Expedients Relacionats

AO-01460/2010