El promotor es queixa de les irregularitats i la lentitud del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) en la tramitació d'una sol·licitud de prestació econòmica per infant a càrrec corresponent a l'any 2008.
La persona interessada refereix que el seu fill va néixer el 23 de març de 2008, però que per una errada del DASC en la introducció de les dades, consta que la data de naixement és el 2005, per la qual cosa la prestació rebuda en la convocatòria de l'any 2008 va ser molt inferior a la que els corresponia.
La seva queixa fa referència a la resposta del DASC a la reclamació que va interposar, perquè se l'informa que no se sap quan cobrarà la resta de la prestació.
El Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que en data 11 d'agost va resoldre tancar l'expedient i així ho va comunicar a l'anterior DASC, ja que s'havia estimat favorablement la reclamació interposada per la persona interessada en data 7 de desembre de 2009, es rectificava l'error material i es concedia la prestació que li mancava de percebre.
Recentment, però, la persona interessada ha comunicat que s'ha adreçat al Departament el setembre de 2010 i el gener de 2011, per tal de saber la data aproximada de l'abonament en el seu compte, i l'han informat que es trobava en la fase de tramitació corresponent al Departament d'Economia i Coneixement i no es tenia coneixement de quan seria abonada.
En vista d'aquesta informació, el Síndic formula les consideracions i els suggeriments següents:
En primer lloc, recorda que els ajuts econòmics a les famílies amb infants a càrrec, com bé indica la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, tenen com a principal objectiu oferir a aquestes famílies una protecció econòmica davant l'augment de les càrregues econòmiques de la família. La mateixa llei reconeix el paper que tenen aquests ajuts com a mecanisme de lluita contra la pobresa infantil i juvenil, contra la marginalització de les famílies i el perill d'exclusió social, també com a mecanisme facilitador de l'exercici d'una maternitat i paternitat responsables i per afavorir la conciliació de la vida laboral i la vida familiar.
En segon lloc, tenint en compte el valor i la importància que la Llei atribueix a les polítiques de protecció econòmica de les famílies, el Síndic considera que l'Administració pública ha d'actuar en conseqüència, per tal d'assegurar que els ajuts i les prestacions econòmiques a les famílies es fan efectius dins d'un termini de temps raonable des del moment que es concedeixen.
En aquest sentit, el Síndic entén que seria convenient que les prestacions fossin abonades en el mateix any o a començament del següent. D'acord amb això, reitera els suggeriments que ja va fer en expedients anteriors, en el sentit que:
Primer, es facin efectius els abonaments de les prestacions i dels ajuts per infant a càrrec corresponents a les convocatòries de 2008 i 2009 que es troben pendents de ser abonats.
Segon, es prenguin les mesures necessàries per fer possible el pagament de les prestacions i els ajuts per infant a càrrec en un termini raonable.
També sol?licita informació sobre la data prevista de pagament de la prestació per infant a càrrec al promotor en la convocatòria de l'any 2008.
Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha comunicat que en data 28 de febrer de 2011 s'havia previst l'abonament de l'import corresponent al número de compte que consta en la sol·licitud del promotor.
En vista d'aquesta informació, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.