Resolució
Q-02082/2010 Manca de resposta de l'Administració sanitària a dues reclamacions per l'atenció rebuda al centre Hospital Casa Maternitat, de Barcelona.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 11/05/2010
Data de l'últim moviment 27/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora mostra la seva disconformitat amb l'atenció rebuda al centre Hospital Casa Maternitat, de Barcelona.

La persona interessada exposa que, a conseqüència de problemes en el procés de gestació, va ingressar en aquest centre hospitalari en data 22 de febrer de 2009, mitjançant el servei d'urgències, i va estar-hi ingressada fins el dia 2 de març. Dies després de l'ingrés se li va practicar una cesària d'urgència, però va perdre un dels seus fills.

La promotora de la queixa considera que l'atenció que se li va prestar en aquest centre va ser deficient en molts aspectes, concretament, pels motius següents:

- Possible valoració inadequada de la gravetat de la situació en el moment de l'ingrés al Servei d'Urgències.

- Manca d'informació adequada durant tot el procés: en el moment d'ingressar a urgències; en el moment en què es va detectar manca de batec en un dels fetus -el 25 de febrer- ja que no se la va informar suficientment sobre el contingut, els riscos i les conseqüències de les alternatives possibles; i també després de la cesària d'urgència que se li va practicar el dia 26 de febrer.

- Tracte inadequat, vexatori i desconsiderat amb relació a les circumstàncies i la gravetat de la situació. Segons ella, els professionals que la van atendre durant tot el procés assistencial li van dispensar un tracte inhumà i desconsiderat envers la situació que vivia. 

A més, la promotora de la queixa manifesta que no se li va facilitar de manera completa l'historial clínic que va demanar.

També indica que el passat mes de febrer va presentar dues reclamacions al centre hospitalari i a l'Institut Català de la Salut, en què demanava una investigació sobre els fets exposats, i que no n'ha rebut cap resposta.

Contingut

El Departament de Salut informa que el Servei Català de la Salut va requerir informació al centre hospitalari i adjunta l'informe detallat emès pel Servei de Medicina Maternofetal de l'Institut Clínic de Ginecologia, Obstetrícia i Neonatologia. Del contingut d'aquest informe se'n desprèn que s'ha fet una avaluació clínica del cas, i també que s'han investigat les deficiències en l'atenció i el tracte rebut que exposava la persona interessada, tot i que la valoració que se'n fa és substancialment diferent.

També se'n desprèn que els responsables del centre sanitari van mantenir una reunió amb la promotora per informar-la i aclarir les circumstàncies esdevingudes, si bé no es pot concloure que el centre hagués donat una resposta per escrit a la persona interessada. En aquest sentit, el Síndic recorda la necessitat que, al marge de les explicacions que s'ofereixin directament a les persones afectades, es doni resposta per escrit a totes les reclamacions que es presentin d'aquesta manera. Cal, doncs, promoure que els centres proveïdors actuïn de conformitat amb això.

En canvi, sí que consta que el Servei Català de la Salut va donar resposta expressa a la persona interessada, mitjançant un escrit de data 5 de juliol de 2010. En aquest escrit se li comunicava que s'havia traslladat la seva reclamació, juntament amb la informació facilitada pel centre sanitari, a la Direcció General de Recursos Sanitaris, perquè valoressin la realització d'una inspecció sanitària.

Per tant, s'ha de concloure que s'han pres les mesures adequades per supervisar l'actuació del centre hospitalari, i cal entendre que es continuaran les actuacions oportunes per informar la promotora de la queixa del resultat d'aquestes investigacions. 

Amb tot, perquè les persones interessades puguin tenir un coneixement adequat de les mesures adoptades, i sens perjudici que se'ls comuniqui oportunament el resultat d'aquestes actuacions, recorda que seria convenient que se'ls facilités també l'informe emès pel centre sanitari, en la mesura que pot contribuir a aclarir els fets i els dubtes sobre l'atenció que se li va dispensar.

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que adopti les mesures adequades perquè es faciliti a la promotora de la queixa el contingut de l'informe elaborat pel centre sanitari i se li comuniqui el resultat de les actuacions dutes a terme per la Direcció General de Recursos sobre el cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/05/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2010 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2010 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2011 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/05/2011 Departament de Salut Reiteració posterior a la primera
05/07/2011 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Departament de Salut Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament en matèria de responsabilitat patrimonial- BOE.106 (04/05/1993)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-04967/2011