Davant la manca de resposta de l'Ajuntament d'Òdena i malgrat les diferents reclamacions per obtenir la informació que el consistori està obligat a facilitar al Síndic, el passat 18 de novembre el Síndic va fer una visita a aquest ajuntament, en el transcurs de la qual es va obtenir un conjunt d'informació que, en qualsevol cas, resulta insuficient.
Així doncs, en aquesta documentació sembla que hi manca la resolució del procediment iniciat el març de 2008 de protecció de la legalitat urbanística i llicència d'obres en sòl no urbanitzable demanada el maig de 2008.
D'altra banda, pel que fa a la queixa pels sorolls provocats per l'activitat, resulta que per resolució de 13 de gener de 2009 es va atorgar una autorització ambiental per a l'activitat que duu a terme l'empresa esmentada.
Quant al règim de control, I'autorització donada preveu que en el termini de sis mesos es verifiqui que "s'han pres les mesures preventives i correctores necessàries per tal de no produir vibracions ni sorolls que superin els valors màxims establerts en la corresponent ordenança municipal". Ha transcorregut sobradament el termini atorgat i no consta, en la documentació aportada, que s'hagi dut a terme aquesta comprovació, que afecta un dels principals motius de queixa dels reclamants. Si és així, es podria dir que aquest ajuntament desconeix si la reclamació per contaminació acústica feta pels veïns té fonament.
En conseqüència, el Síndic demana a l'Ajuntament que completi la informació pendent quant als dos aspectes esmentats: regularització urbanística de l'ampliació d'obres fetes i comprovació de si els sorolls generats són respectuosos amb els llindars màxims que preveu la normativa vigent en matèria de contaminació acústica.
En una resposta posterior, l'Ajuntament informa que quant al procediment de protecció de la legalitat urbanística i llicència d'obres, està a l'espera del informe del
Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, i quant a l'adequació de la legalitat a la normativa en matèria de medi ambient i possible contaminació acústica, recorda que aquesta qüestió és competència del Departament de Medi Ambient i Habitatge, atès que es tracta d'una activitat inclosa en l'annex I de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental.
En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, pel que fa a la protecció de la legalitat urbanística:
Tot i que el procediment de protecció de la legalitat urbanística es manté obert, el Síndic recorda que es va iniciar el març de 2008 en comprovar-se l'execució d'obres d'ampliació sense llicència municipal i ocupant terrenys no urbanitzables. És a dir, que ja fa dos anys i mig i la situació continua sense resoldre's.
A més, el projecte que permeti estudiar la legalització de les obres no es va lliurar fins un any més tard, quan el termini que s'havia concedit era de dos mesos. D'altra banda, l'informe del Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural ha trigat nou mesos a ser lliurat, la qual cosa tampoc pot considerar-se un exemple de diligència.
PERSONES
Mentrestant, el titular de l'activitat continua exercint-la i ocupant uns terrenys sense llicència, situació que podria ser que no fos legalitzable.
Finalment, el Síndic recorda que per Decret d'alcaldia de 12 de maig de 2008, és a dir, ara fa dos anys i dos mesos, l'Ajuntament va comunicar al titular de l'activitat que si "en el termini assenyalat (de dos mesos) no se sol·licita la llicència o no s'hi s'ajusta, o bé després de sol· licitar-la és finalment denegada, l'ajuntament impedirà definitivament els usos a que donessin lloc les obres i adoptarà, à càrrec del particular, les mesures de reposició de la realitat física alterada, amb enderroc d'allò il·legalment construït o la reconstrucció del que il·legalment s'hagi enderrocat."
Segons l'article 198.1 del Text refós de la Llei d'urbanisme, "l'ajuntament, mitjançant la resolució del procediment de restauració, ha d'acordar l'enderrocament de les obres a càrrec de la persona interessada i ha d'impedir definitivament els usos a què podien donar lloc". És manifest doncs, l'incompliment del titular de l'activitat de les condicions de legalització, al igual que la manca de diligència per part d'aquest Ajuntament en complir i fer complir les seves pròpies resolucions en exercici de la potestat de control de la legalitat urbanística.
I en segon lloc, pel que fa a la contaminació acústica:
El Síndic recorda que, encara que la competència en l'atorgament de l'autorització ambiental correspon al Departament de Medi Ambient i Habitatge, la possible situació d'irregularitat i afectació a l'entorn es produeix al municipi d'Òdena i, per tant, l'Ajuntament d'aquest municipi ha de vetllar pel compliment de la legalitat en el territori municipal i evitar possibles afectacions.
D'altra banda, el fet d'una possible existència de contaminació acústica i la seva correcció és independent de l'estat d'adequació de l'activitat, tot i que en l'annex de l'autorització ambiental atorgada per resolució de 13 de gener de 2009 es recorda el deure de l'activitat d'ajustar-se a la normativa legal i local en matèria de contaminació acústica.
Per tant, és l'Ajuntament l'Administració pública competent per vetllar i fer corregir una possible situació de contaminació acústica, sigui quin sigui l'estat d'autorització de l'activitat focus de contaminació.
Així, davant d'un possible episodi de contaminació acústica detectat, ja sigui pels serveis municipals o per informació dels veïns, el Síndic entén que el cal fer és objectivar el problema, fent mesuraments per tal de determinar si existeix una situació que cal corregir.
No consta que aquest hagi estat el cas un cop feta la reclamació dels veïns pels sorolls que genera l'activitat de l'empresa esmentada, malgrat que hagin transcorregut tres anys de les denúncies de les possibles molèsties.
En conseqüència, el Síndic recorda al consistori l'obligació legal de complir i fer complir la normativa urbanística en matèria de protecció de la legalitat urbanística i reposició de l'entorn alterat, de forma diligent, sens perjudici de la preservació dels drets concurrents afectats, així com també la necessitat de dur a terme totes les actuacions que siguin necessàries per tal d'objectivar les possibles molèsties per sorolls originats per l'activitat en qüestió i acordar les mesures correctores, si escau, i informar la comunitat de veïns promotora de la queixa de les resolucions que s'adoptin.