Resolució
Q-02165/2011 Disconformitat amb l'ampliació de grup a l'escola Amadeu Vives de Sabadell.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 11/04/2011
Data de l'últim moviment 28/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diverses persones es queixen en relació amb l'ampliació de grup de l'escola Amadeu Vives de Sabadell. Exposen que aquesta ampliació s'ha fet sense consultar la direcció del centre i que no s'ajusta a la demanda existent, que és la mateixa que altres anys. Afegeixen que la mesura afectarà negativament la qualitat del centre, que presumptament no disposa de prou capacitat, ja que, segons sembla, té una limitació d'espais important (pati, accessos, etc.).

Contingut

El Departament d'Ensenyament indica que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 44 que "correspon al Departament aprovar la programació de l'oferta educativa" i que "el Departament, en el marc de la programació educativa, ha de determinar periòdicament l'oferta de llocs escolars tenint en compte l'oferta existent de centres públics i centres privats concertats". Així doncs, la mesura adoptada pel Departament, si bé pot ser discutida legítimament per part de membres de la comunitat escolar afectats que veuen que s'ha modificat l'activitat ordinària del seu centre, no suposa una vulneració de drets, i s'emmarca dins de les funcions de programació de l'oferta educativa que l'Administració educativa té assignades. 

El Departament d'Ensenyament també exposa que els criteris de programació emprats a l'hora d'adoptar aquesta mesura són, fonamentalment, que l'escola esmentada, d'una banda, era l'únic centre de la zona amb llista d'espera (concretament, dotze famílies estaven en aquesta situació); i, de l'altra, disposava d'una aula en la planta d'educació infantil que podia acollir el grup sense necessitat de fer-hi obres. 

Un cop examinat l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic li ha traslladat les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa al seguiment de criteris de demanda en la planificació de l'oferta, és a dir, crear noves places en centres amb sobredemanda, en altres ocasions el Síndic ja ha insistit al Departament d'Ensenyament que l'increment de grups als centres ha de tenir en compte altres criteris d'interès general abans que la demanda rebuda per cada centre. 

En aquest sentit, tant la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, com la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, fan referència a la necessitat d'harmonitzar els drets individuals amb l'obligació de les administracions públiques de garantir el dret de tots a l'educació. Les preferències de les famílies no han de ser el principal element per valorar. D'acord amb això, la Llei 12/2009 preveu en l'article 44 que "correspon al Govern determinar els criteris de programació", i que aquesta programació educativa ha de respondre als principis d'equitat i de qualitat educatives, entre d'altres. 

Cal recordar, a més, que entre els principis que regeixen el sistema educatiu s'inclou la integració de tots els col·lectius basada en la coresponsabilitat de tots els centres sostinguts amb fons públics, i el principi de responsabilització de tots els centres en l'escolarització equilibrada dels alumnes, especialment dels que presenten necessitats específiques de suport educatiu.

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic no considera adequat identificar en primer lloc, en cas de necessitat d'ampliar oferta, quina escola té més sobredemanda i, acte seguit, valorar quin impacte té l'ampliació d'un grup en aquell centre determinat, sinó que s'hauria de valorar primer en quin centre de la zona amb necessitats d'escolarització es pot ampliar l'oferta amb menys impacte negatiu (o més impacte positiu) en termes d'equitat i qualitat educativa sobre el conjunt del sistema, encara que aquesta decisió no satisfaci la demanda de les famílies en el procés de tria escolar. 

En aquest sentit, val a dir que arran de l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que, entre les dues escoles públiques de la zona, l'escola Amadeu Vives i l'escola Joaquim Blume, aquesta darrera presenta una composició social menys afavorida, de manera que l'ampliació de grup s'ha fet al centre que presenta menys complexitat socioeducativa.

En definitiva, el Síndic manifesta que la decisió d'ampliar un grup a l'escola Amadeu Vives, si bé no és òptima des del moment en què altera el funcionament ordinari del centre, no és contrària a les previsions recollides en l'ordenament jurídic vigent, sempre que tingui en compte optimitzar o compensar l'impacte que aquesta decisió genera en termes d'equitat i qualitat educativa sobre el conjunt de centres escolars de la zona i, lògicament també, sobre l'escola directament afectada.

En segon lloc, pel que fa a les condicions de l'escola Amadeu Vives per rebre un nou grup d'alumnes, les persones interessades exposaven la seva preocupació sobre l'impacte d'aquesta decisió sobre l'ús i la disponibilitat dels espais.

Sobre els espais, el Departament d'Ensenyament recorda que l'escola disposa d'una aula per encabir-hi el nou grup sense que hagi de suposar cap disminució de la qualitat de l'ensenyament que dóna al seu alumnat.

En aquest sentit, els requisits de les instal·lacions escolars estan regulats pel Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària. Per això, el Síndic demana a les persones interessades que, si no s'acompleixen aquests requisits, li ho facin saber.

El Síndic també suggereix al Departament d'Ensenyament que col·labori amb la direcció del centre per garantir la reorganització interna dels espais de l'escola Amadeu Vives a fi de vetllar per un funcionament adequat de l'activitat escolar al començament del curs 2011/2012.

Així mateix, també li demana conèixer el resultat final d'aquesta reorganització interna dels espais (espais suprimits, espais modificats, etc.), i la valoració sobre la seva adequació per al bon funcionament del centre (adequació de la superfície dels nous espais, etc.).

Finalment, val a dir que la modificació de l'oferta inicial en el procés ordinari d'admissió d'alumnat està recollida a l'ordenament jurídic com a mesura excepcional i que, com demostra l'objecte de queixa, distorsiona el funcionament dels centres i també del procés d'admissió. 

De fet, l'informe del Departament d'Ensenyament constata que la zona de Sant Oleguer presentava en el darrer procés d'admissió per al primer curs d'educació infantil un dèficit global de demanda, sense el grup addicional, de disset alumnes. Per això, el Síndic demana al Departament si en centres de zones veïnes hi ha escoles properes amb dèficits de demanda, amb capacitat per escolaritzar aquest excedent de demanda, i si aquesta zona d'escolarització atrau alumnat resident a altres zones (de manera que l'oferta doni resposta a la demanda del barri, però no al conjunt de la demanda que fuig dels centres de les zones de residència). 

Alhora, de l'informe rebut, s'interpreta que aquesta necessitat d'un grup addicional és conjuntural, de manera que no està previst que es mantingui en propers processos d'admissió d'alumnat. Si fos una necessitat estructural, el Síndic consideraria inadequat donar-hi resposta per mitjà de mesures de caràcter extraordinari, que no es poden sostenir en el temps, com poden ser ampliacions de grup. Per això, demana al Departament d'Ensenyament que prevegi quines necessitats d'escolarització futures hi haurà a la zona, i quina oferta escolar serà necessària per donar-hi resposta.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/04/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/11/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució