Resolució
Q-02167/2015 Disconformitat amb l'exclusió de la borsa de treball per una presumpta infracció del reglament intern d'una presó

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 25/03/2015
Data de l'últim moviment 22/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La persona interessada mostra la seva disconformitat amb el fet que l'hagin exclòs de la borsa de treball de la Direcció General de Serveis Penitenciaris. Exposa que li van comunicar que se l'havia exclòs perquè tenia un informe negatiu i perquè se li havia obert una investigació per presumptament haver proporcionat mòbils als interns a canvi de diners. Es queixa, a més, que no ha rebut cap notificació ni de l'informe ni de la investigació, per la qual cosa considera que se li ha causat indefensió. 

L'Administració assenyala que la persona interessada va cometre una actuació irregular, per la qual cosa la Direcció General va incoar una informació reservada i l'Oficina d'Entorn Penitenciari va comunicar els fets al jutjat d'instrucció corresponent. Així mateix, indica que es va considerar que, tenint en compte aquests antecedents, ja no complia els requisits per treballar en centres penitenciaris. Finalment, assenyala que el Departament de Justícia possibilitarà la tramitació d'un expedient disciplinari, malgrat que no estigui prestant serveis, per no causar-li indefensió i fer una proposta de resolució que imposi una sanció de la qual només en quedi pendent l'execució quan la persona interessada s'incorpori a un altre lloc de treball. 

Amb relació als fets que haurien de ser objecte del procediment disciplinari, cal tenir en compte la subordinació de l'actuació administrativa al desenvolupament del procés penal i, per tant, la impossibilitat de dur a terme procediments sancionadors fins que l'autoritat judicial no s'hi hagi pronunciat.

En aquest sentit l'article 94.3 Estatut bàsic de l'empleat públic disposa que ?quan de la instrucció d'un procediment disciplinari resulti l'existència d'indicis fundats de criminalitat se n'ha de suspendre la tramitació i s'ha de posar en coneixement del Ministeri Fiscal. Els fets declarats provats per resolucions judicials fermes vinculen l'Administració?

El Tribunal Constitucional ha tingut l'ocasió de manifestar que el ?principi del non bis in idem? determina una interdicció de la duplicitat de sancions administratives i penals respecte d'uns mateixos fets. A partir de la interlocutòria ferma de sobreseïment provisional dictada pel jutjat d'instrucció, doncs, el respecte al principi de la prejudicialitat penal ja no tindria raó de ser.

L'article 20 del Decret 243/1995, de 27 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de règim disciplinari de la funció pública de l'Administració de la Generalitat, disposa que la responsabilitat s'extingeix, entre altres supòsits, per la pèrdua de la condició de funcionari, cessament com a personal interí o eventual o rescissió de contracte administratiu. Així doncs, amb motiu del cessament de la interessada com a funcionària interina, l'Administració ja no pot exigir-li la responsabilitat disciplinària.

D'acord amb la regulació vigent de la borsa de treball i les causes de baixa que s'hi consignen, la persona interessada continua formant-hi part i no consta que hagi formulat cap renúncia voluntària en ferm per deixar de ser-hi.

En aquest sentit, malgrat la pèrdua de la condició de funcionària interina per reincorporació del funcionari substituït, en funció de la seva posició a la llista de la borsa, la persona interessada pot tornar a ser nomenada en qualsevol moment per a una substitució o per cobrir una vacant.

L'informe de la Direcció General dóna compte de l'arxivament de les diligències prèvies i, per tant, no sembla que el Departament hagi incoat cap procediment disciplinari contra la interessada.

En el moment que la interessada sigui nomenada com a funcionària interina, el Departament pot incoar el procediment disciplinari, si així ho estima convenient, mentre no hagi prescrit la comissió de la presumpta infracció. La resolució del procediment disciplinari que es dicti determinarà quina és la sanció que, si s'escau, s'imposa i com s'ha d'executar. Mentre no hi hagi una resolució del procediment disciplinari, la persona interessada no pot quedar exclosa de la borsa, en aplicació del principi de presumpció d'innocència.
 
Per tot això, el Síndic estima que la persona interessada continua inclosa a la borsa d'interins de serveis penitenciaris, per la qual cosa el Síndic recomana al Departament de Justícia que es respecti la seva posició a la llista. 

D'altra banda, li suggereix que insti la reunió de la Comissió de Seguiment de la Borsa per debatre la conveniència de modificar-ne la regulació actual amb l'objectiu d'incloure altres causes de baixa, com ara el fet d'haver estat sancionat mitjançant expedient disciplinari per la comissió d'una falta greu o molt greu que comporti l'incompliment greu dels deures i obligacions derivats de les funcions pròpies del lloc de treball, i també la inclusió d'un mecanisme per garantir l'aplicació del principi de contradicció un cop s'emetin els informes negatius.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/05/2015 Direcció General de Serveis Penitenciaris Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2015 Direcció General de Serveis Penitenciaris Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2015 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/08/2015 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació
22/09/2015 Departament de Justícia Reiteració a la resolució pendent d'acceptació