Resolució
Q-02170/2010 Manca de resposta del Departament de Política Territorial i Obres Públiques a una reclamació per publicitat enganyosa de la targeta daurada de Renfe.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 17/05/2010
Data de l'últim moviment 13/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP) a una reclamació que va presentar al Servei de Renfe Rodalies el passat dia 23 de desembre de 2009.

A la seva reclamació, la persona interessada explica que va adquirir la targeta daurada de Renfe, que ofereix descomptes del 40% en les tarifes de transport ferroviari a les persones que, com ella, tenen reconegut més del 65% de discapacitat. Posteriorment, es va assabentar que aquest descompte no s'aplica als bitllets de transport multiviatges del sistema tarifari integrat, sinó únicament als bitllet senzills i d'anada i tornada. 

La reclamant exposa que no la van informar ni va veure anunciat enlloc que el descompte de la targeta daurada fos únicament per als bitllets senzills. Per tant, es queixa perquè es tracta d'un cas de publicitat enganyosa.

Contingut

El DPTOP va informar que els operadors de transport, que formen part del sistema tarifari integrat, com és el cas de Renfe Rodalies, han d'acceptar a la seva xarxa de transport els títols integrats que aprova l'Autoritat de Transports Metropolitants (en endavant ATM). Tot i això, alhora mantenen els seus títols propis, que continuen sent vàlids per viatjar exclusivament a la xarxa pròpia d'aquell operador.  

Aquest és el cas de la targeta daurada, que és un títol propi de Renfe i que només és vàlid a la xarxa d'aquest operador. D'acord amb això, l'ATM, que fixa la política tarifària del sistema integrat, no pot modificar el règim de la targeta daurada, que és un títol propi i exclusiu de Renfe. 

El DPTOP també indica que els preus i les condicions de cada títol de transport estan a disposició del públic tant al web de renfe (www.renfe.es) i al número de telèfon 902 320 320 com al web de rodalies de Catalunya (www.rodaliescatalunya.cat) i al número de telèfon 902 41 00 41. Les condicions d'utilització es poden consultar també al web de l'ATM.

L'Administració insisteix, addicionalment, que correspon a cada client valorar la millor opció tarifària per al seu cas.

Quant a la reclamació de la persona interessada, presentada el 23 de desembre de 2009, el DPTOP informava que la van respondre el dia 3 de juny de 2010, després d'haver detectat que la documentació s'havia enviat a un organisme equivocat de Renfe perquè la tramités.

En vista d'aquesta informació, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte. Tot i això, el Síndic recorda a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat la necessitat que tramiti les reclamacions i queixes que els ciutadans presenten en el termini legalment establert.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/05/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució