Resolució
Q-02198/2009 Manca d'actuació del Departament d'Educació davant la denúncia d'assetjament escolar d'un alumne a l'escola Santo Ángel de Gavà.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 06/05/2009
Data de l'últim moviment 04/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Gavà Actuació no irregular de l'administració
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El pare d'un exalumne del centre Santo Ángel de Gavà exposa que el seu fill va estar escolaritzat en aquest centre des de primer de primària i que va patir discriminació, marginació, assetjaments i agressions físiques i verbals per part d'altres alumnes del mateix centre, sobre les quals no es van prendre les mesures adequades per frenar-les. 

El pare explica que a conseqüència d'això el seu fill ha patit seqüeles emocionals i psicològiques, les quals s'estan tractant a un centre de salut mental infantil i juvenil (en endavant CSMIJ), i a les quals s'ha donat la consideració de NEE (necessitats educatives especials). El promotor de la queixa tramet adjunts informes psicopedagògics i mèdics del seu fill.

Actualment l'alumne està escolaritzat al centre Inmaculada Concepción i cursa sisè de primària.

Contingut

El Departament d'Educació indica que l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) de Gavà coneix aquest cas des del principi de l'escolarització de l'alumne. Aquets infant té un dictamen de necessitats educatives especials i per aquest motiu s'ha anat donant instruccions al professorat del centre per tal d'adequar l'acció educativa a les seves característiques. També amb la família s'han acordat al llarg dels cursos diferents accions conjuntes per tal d'aconseguir el progrés escolar de l'infant.

Respecte a això, el Departament d'Educació valora que els fets s'han esdevingut al llarg de sis cursos. Es tracta d'incidents produïts entre l'alumne i altres nois, però la freqüència i la distribució temporal d'aquests incidents no permeten afirmar que s'hagi tractat d'una situació d'assetjament, sinó de conflictes que es donen entre iguals. També recorda que la majoria dels episodis relacionats s'han produït fora del centre educatiu, i sovint en presència dels seus pares.

La Inspecció considera que en aquest cas la responsabilitat de reconduir les conductes incorrectes, si s'han produït, recau especialment en les famílies.

Així, el Departament d'Educació conclou que l'alumne ha començat una nova etapa educativa en un altre centre educatiu. En aquest sentit, cal mirar endavant i donar recolzament a l'alumne en aquesta nova situació i, tal com va afirmar el centre anterior, vetllar perquè no hi hagi problemes amb el germà petit que segueix escolaritzat al centre Santo Ángel.

Els Serveis Territorials del Baix Llobregat-Anoia van respondre la família en aquest sentit per escrit amb registre de sortida de 14 de gener de 2009, en el qual se la va informar que el Departament d'Educació donaria avís al nou centre on està matriculat el menor per intentar evitar qualsevol acte de possible violència física o verbal en les seves instal?lacions i per preveure accions fora del centre.

Per tot això, es finalitza la intervenció en aquest assumpte i s'arxiva l'expedient. Amb tot, el Síndic recorda el compliment del compromís d'avisar efectivament el nou centre escolar per tal que prengui les mesures que consideri adequades amb l'objectiu d'evitar qualsevol incident de violència dins i fora del nou centre educatiu, i també per demanar que aquest compromís s'estengui a l'antic centre escolar per tal que des de la direcció d'aquest centre es prenguin totes les mesures que siguin necessàries per evitar incidents i/o conflictes entre iguals, com els tractats en aquesta queixa, a fi d'aprofundir els canals de comunicació amb les famílies i reconduir la situació dins del mateix centre.

En haver rebut nova informació del promotor, i després d'estudiar novament el cas, el Síndic recorda al Departament d'Educació el següent: 

1. El Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya preveu, en l'article 30, que "igualment, poden corregir-se i sancionar-se les actuacions de l'alumnat que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguin motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afectin els seus companys o companyes o altres membres de la comunitat educativa.".

Després d'estudiar alguns dels episodis ocorreguts després del canvi de centre de l'alumne en qüestió, es pot corroborar el caràcter escolar d'aquest conflicte.

2. En conèixer aquesta situació, en data 25 de setembre de 2008, el Col?legi Santo Angel expressa el seu compromís d'actuar amb les mesures educatives oportunes amb els alumnes del centre que hi puguin estar implicats. 

3. Tot i que les conductes incorrectes dutes a terme per alumnes en un centre escolar puguin prescriure jurídicament, aquesta prescripció és a efectes bàsicament sancionadors, i no exhaureix el deure de l'Administració educativa i dels centres escolars d'intervenir amb mesures d'altre tipus per millorar la convivència dels centres escolars i el benestar educatiu de tots els alumnes.

Per tant, el Síndic demana conèixer la valoració del Departament d'Educació respecte a aquests tres arguments, i més enllà de si els fets denunciats són catalogats o no com a assetjament escolar, sol?licita informació sobre les mesures específiques adoptades i les actuacions d'investigació dutes a terme pel Departament d'Educació arran de les queixes de la persona interessada. 

Per mitjà de l'informe de resposta del Departament d'Educació, es constata que es considera el caràcter escolar dels conflictes existents entre l'esmentat alumne i els seus excompanys. En la resolució del Síndic emesa en data 1 de febrer de 2010 ja es feia aquest aclariment, atès que en l'informe de data 16 de juliol de 2009 el Departament d'Educació esmentava que "la majoria dels episodis relacionats s'han produït fora del centre educatiu i, sovint, en presència dels seus pares. [...] La Inspecció considera que en aquest cas la responsabilitat de reconduir les conductes incorrectes, si així s'han produït, recau especialment en les famílies i en les altres instàncies on s'han produït els conflictes". Per tant, el Síndic recorda que si es tracta d'un conflicte escolar, l'escola és plenament coresponsable de buscar una solució.

A l'informe també es constata que la Inspecció d'Educació valora com a correctes les actuacions dutes a terme pel col?legi Santo Ángel, especialment orientades a aclarir amb els alumnes afectats els fets ocorreguts i a fer pedagogia sobre la inconveniència de determinades conductes.

Sense entrar a valorar si els conflictes ocorreguts entre l'alumne en qüestió i els seus excompanys responen a episodis puntuals i aïllats o a conductes reiterades i orientades a l'assetjament escolar, ni sense valorar tampoc quina és la seva gènesi, també es constata que aquests conflictes havien ocasionat baralles, insults, amenaces, acusacions, etc. entre companys, i ocasionalment també amb familiars, situacions que van derivar finalment en l'aprovació per part del Departament d'Educació d'un canvi d'escola per part de l'alumne esmentat. 

Sobre aquest assumpte, el Síndic recorda que el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, defineix en l'article 33 com a conductes contràries a les normes de convivència comportaments com ara "els actes d'incorrecció o desconsideració amb els altres membres de la comunitat escolar" o "els actes d'indisciplina i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat escolar", i l'article 38 defineix com a conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre "els actes greus d'indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat escolar que depassen la incorrecció o la desconsideració previstes a l'article 33"; "l'agressió física o les amenaces a membres de la comunitat educativa"; "les vexacions o humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment aquelles que tinguin una implicació de gènere, sexual, racial o xenòfoba, o es realitzin contra l'alumnat més vulnerable per les seves característiques personals, socials o educatives" o "la reiterada i sistemàtica comissió de conductes contràries a les normes de convivència en el centre". El Síndic creu que diversos dels conflictes relatats en el marc d'aquesta queixa responen a aquesta tipologia de conducta.

Precisament, el Decret esmentat estableix en l'article 30 que "es poden corregir i sancionar, (...) els actes contraris a les normes de convivència del centre així com les conductes greument perjudicials per a la convivència, tipificades en aquest Decret com a falta, realitzades per l'alumnat dins del recinte escolar o durant la realització d'activitats complementàries i extraescolars i en els serveis de menjador i transport escolar. Igualment, poden corregir-se i sancionar-se les actuacions de l'alumnat que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguin motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afectin els seus companys o companyes o altres membres de la comunitat educativa.". 

Els articles 34 i 38 preveuen diverses mesures correctores i sancions per a les conductes contràries a les normes de convivència i per a les conductes greument perjudicials per a la convivència del centre. Al seu torn, l'article 31, quant a la gradació de les mesures correctores i sancions, preveu com a circumstància que pot intensificar la gravetat de l'actuació de l'alumnat la reiteració d'aquestes conductes. De fet, de l'informe de resposta, s'interpreta que aquestes conductes, fossin aïllades o no, van ser produïdes per determinats alumnes al llarg de sis cursos escolars.

No obstant això, a l'informe també es constata que no hi ha hagut cap expedient obert al centre sobre aquest assumpte, i que les mesures correctores s'han limitat a l'amonestació oral, que recull la normativa per a les conductes més lleus, i que no requereix ni constància escrita (article 36) ni comunicació formal amb els pares dels alumnes afectats (article 34).

L'aplicació d'aquesta mesura correctora, però, contrasta amb la gravetat d'alguns dels fets relatats en el marc d'aquesta queixa, i també amb la solució plantejada per a aquest conflicte, admesa pel mateix Departament d'Educació, de formalitzar un canvi de centre per a l'alumne.

En aquest sentit, les informacions de què es disposa, limitades i no sempre coincidents entre les parts afectades, podrien indicar que el centre no va aplicar amb la intensitat requerida les mesures correctores previstes en la normativa referida que regula la convivència als centres escolars. De fet, el Síndic suggereix que es traslladi al centre la importància d'aplicar aquestes mesures davant de conductes contràries o greument perjudicials per a la convivència del centre.

Així mateix, d'acord amb aquestes informacions, també sorprèn que presumiblement no s'activessin les mesures de mediació entre els alumnes afectats previstes en el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, i que aquestes mesures comptessin amb la col?laboració de les respectives famílies (a més de la família de la persona interessada, atès que hi havia fets ocorreguts fora del recinte escolar presenciats per familiars). La presència de familiars davant d'algun dels conflictes contrasta amb el fet que presumiblement, segons l'informe rebut, no s'hagi endegat un treball de resolució d'aquests conflictes que comptés amb la participació d'aquestes famílies, encara que sigui simplement de comunicació dels problemes relacionals existents amb les famílies dels alumnes afectats. En aquest sentit, el Síndic suggereix que, si no s'ha fet ja, es comuniqui al centre la conveniència d'activar mesures de mediació intensives davant de conflictes que afectin la convivència del centre escolar.

Malgrat la valoració positiva que el Departament d'Educació fa de la gestió del conflicte per part del centre escolar, el Síndic manifesta que el canvi de centre com a solució final no és una mesura indicativa de resolució positiva i exitosa del problema de convivència plantejat en la queixa, la qual cosa planteja alhora la necessitat de valorar possibles millores per introduir de cara al futur a fi d'evitar que aquests fets es repeteixin. En aquest sentit, el Síndic demana que s'especifiqui quins aspectes són susceptibles de millora en la gestió del conflicte plantejat en la queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/05/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2009 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2009 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/07/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2009 Ajuntament de Gavà Resolució
30/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
04/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2010 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/03/2010 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2010 Ajuntament de Gavà Resolució
16/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials- DOGC.2528 (28/11/1997)
Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures dels alumnes i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya- DOGC.4670 (06/07/2006)