Resolució
Q-02201/2013 Disconformitat amb el complement de productivitat variable per a l'any 2011

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 21/03/2013
Data de l'últim moviment 31/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, diplomada d'infermeria que presta serveis a l'Hospital Arnau de Vilanova de Lleida, manifesta la seva disconformitat amb la resolució de 22 de juny de 2012 relativa al complement de productivitat variable per a l'any 2011.

Exposa que en l'apartat d'objectius individuals es valora l'objectiu de qualitat i seguretat consistent en l'obtenció de certificats. Segons la van informar, no va fer dues sessions formatives i, per tant, no va assolir la meta d'aquest objectiu.

La promotora manifesta que no va tenir coneixement que s'haguessin programat aquestes dues sessions, perquè no es van publicar ni la van informar que es feien.

Contingut

Un cop analitzada la informació tramesa pel Departament de Salut, el Síndic observa el següent:

En primer lloc, queda acreditat que el 22 de juliol de 2011 la persona interessada va signar la fitxa dels objectius individuals (?assolir l'objectiu de qualitat i de seguretat?) mitjançant l'obtenció dels certificats d'assistència als cursos de formació. Aquesta assistència, d'acord amb la previsió de l'article 49 de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (en endavant EBEP), era voluntària.

En segon lloc, l'objectiu de ?qualitat i de seguretat? és de naturalesa qualitativa, per la qual cosa no era procedent la modificació de la meta.

I en tercer lloc, l'informe emès per la directora d'infermeria, de 23 de maig de 2012, assenyala que la supervisora va fer una reunió explicativa dels objectius de 2011 a tot el personal del servei de la unitat maternal i que, a més a més, es va informar personalment la promotora de les dates de les sessions. 

Amb relació a aquest darrer apartat, la promotora de la queixa ha manifestat, en canvi, que no va tenir coneixement que s'haguessin programat aquestes dues sessions perquè no es van publicar ni la van informar que es feien.

El Síndic no pot prendre una determinació amb relació a les manifestacions de les dues parts, atès que són completament oposades. Ara bé, per decidir la resolució d'aquest cas, cal tenir en compte el següent:

D'una banda, el criteri de la disponibilitat i la facilitat probatòria de les parts. D'aquesta manera, correspon provar els fets a la part que, en virtut del principi de la bona fe, li resulti més fàcil acreditar-los. Cal tenir en compte que exigir un comportament impossible o una prova diabòlica causaria indefensió a la part que no pot justificar els seus drets o interessos. Per tant, en aquest cas, atesa que la promotora manifesta que no se la va informar de les dates de les sessions, correspondria a l'Institut Català de la Salut (en endavant ICS) acreditar que li va lliurar els programes i els horaris de les sessions.

D'altra banda, la persona interessada al·lega que si no va participar en els cursos és perquè no en va tenir coneixement i perquè estava de baixa maternal. Pel que fa a l'assistència als cursos de formació durant la baixa maternal, l'article 49 de l'EBEP disposa que, tant en els casos de permís per part com en els casos d'acolliment o adopció, l'empleat públic pot participar en els cursos de formació que convoqui l'Administració. Es tracta, doncs, d'una opció d'assistència sense que en cap cas esdevingui una obligació del professional que gaudeix d'aquests permisos. I pel que fa al desconeixement de les dates dels cursos, s'ha de tenir en compte que a partir de la fitxa de fixació d'objectius, la persona interessada sabia que el seu objectiu individual (?assolir l'objectiu de qualitat i seguretat?) consistia a aportar els certificats d'assistència als cursos a fi de demostrar el compliment d'aquest indicador. 

Llevat que la persona interessada acredités documentalment haver-se adreçat a l'ICS perquè l'informés de les dates de celebració dels cursos sense haver rebut resposta, el Síndic entén que la resolució emesa per l'ICS no és irregular.

No obstant això, el Síndic sí que suggereix al Departament de Salut que, en el futur, totes les comunicacions informatives que es facin al personal, com ara la d'informar de les dates de la celebració de les sessions formatives, es facin sempre per escrit, a fi d'acreditar-ne el lliurament a les persones interessades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/05/2013 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/07/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/12/2013 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
04/02/2014 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
13/02/2014 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/03/2014 Departament de Salut No irregularitat
28/03/2014 Institut Català de la Salut No irregularitat
31/03/2014 Departament de Salut Seguiment finalitzat