Resolució
Q-02203/2015 Queixa relativa a la tramitació d'un expedient executiu per al cobrament de la tercera fracció de l'impost sobre béns immobles corresponent a l'exercici 2014

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 26/03/2015
Data de l'últim moviment 05/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Tarragona Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que va tenir domiciliat el pagament dels seus tributs fins l'any 2012, en què va decidir anul·lar la domiciliació arran de diverses incidències. Afegeix que, per evitar problemes amb les notificacions, va llogar un apartat de correus i va comunicar a Base - Gestió d'Ingressos la seva nova adreça, on sembla que ha rebut correctament totes les notificacions fins a l'exercici 2014.

Tot i això, es queixa que no va poder efectuar en període voluntari el pagament de la tercera fracció de l'impost sobre béns immobles que se li reclama en via executiva perquè no va rebre el document de pagament necessari per dur a terme aquell tràmit. Considera que no hauria d'assumir el pagament del recàrrec ni les costes de la via executiva.

El Síndic no ha detectat una actuació administrativa irregular pel fet que s'hagi requerit al promotor en via executiva l'impost sobre béns immobles si no va fer efectiu aquell rebut en el període voluntari de pagament, en tant que d'acord amb els articles 23 i 24 del Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de recaptació, no hi ha l'obligació legal de notificar individualment els rebuts successius dels tributs de caràcter periòdic. 

No obstant això, atès que en aquest cas hi ha hagut un problema en l'adreça de la comunicació, el Síndic recorda que, malgrat que els avisos de pagament que s'envien als subjectes passius no són requisits de validesa pel naixement de l'obligació de pagament, són elements importants des del punt de vista d'informació i assistència als obligats tributaris, en el marc de les previsions de l'article 85 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i per tant l'Administració ha de vetllar perquè s'enviïn a una adreça correcta. 

Per això, tot i que la tramesa de les comunicacions no es faci d'una manera certificada, s'haurien d'articular les mesures oportunes per tal que els enviaments dels avisos de pagament arribin als seus destinataris abans de l'inici del període voluntari de pagament, a fi de facilitar el compliment de les obligacions fiscals als contribuents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/05/2015 Base - Gestió d'Ingressos Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/06/2015 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2015 Base - Gestió d'Ingressos Resolució pendent d'acceptació
31/07/2015 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la resolució pendent d'acceptació
01/10/2015 Base - Gestió d'Ingressos Resolució pendent d'acceptació
16/11/2015 Base - Gestió d'Ingressos Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/01/2016 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la resolució pendent d'acceptació