Resolució
Q-02212/2009 Llista d'espera per a una intervenció per obesitat mòrbida a l'Hospital de Mataró.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 06/05/2009
Data de l'últim moviment 04/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la llista d'espera en què es troba perquè l'operin d'obesitat mòrbida a l'Hospital de Mataró.

La persona interessada manifesta que es troba en llista d'espera des de fa cinc anys. Inicialment la visitaven a l'hospital Germans Trias i Pujol, però la seva endocrina li va aconsellar que es traslladés a l'Hospital de Mataró perquè la intervindrien abans. Tanmateix, a l'Hospital de Mataró hi havia una llista d'espera de dos anys.

Així, doncs, la reclamant es considera estafada per tot plegat i considera gue el temps que va romandre en espera a l'hospital Germans Trias i Pujol se li hauria de comptabilitzar.

Contingut

El Departament de Salut informa que, en la visita del 12 de juny de 2008, la metgessa va fer constar que la persona interessada es trobava en llista d'espera des del 2004. També va indicar que si era possible la derivarien a l'Hospital de Mataró per a un tractament quirúrgic, tenint en compte l'ordenació territorial marcada pel Servei Català de la Salut, ja que la usuària viu a Arenys de Mar.

El Departament també informa que el 17 de juliol de 2008 la pacient va demanar un informe mèdic a la seva metgessa perquè es pogués fer la derivació a l'Hospital de Mataró. Per això, en data 29 de juliol de 2008, la doctora va fer un informe en què es recull detalladament els seus diagnòstics i tractaments i que la pacient sol·licita valoració perquè se l'inclogui en la llista d'espera del centre de referència de la zona.

Finalment, el 30 de juliol de 2008 la dietista anota que s'ha derivat la persona interessada a l'Hospital de Mataró per intervenir-la, que té visita a l'agost i que se la dóna d'alta a l'Hospital Germans Trias i Pujol per canvi de centre hospitalari.

Davant d'aquesta informació, el Síndic recorda al Departament de Salut que no s'ha contestat la petició tramesa el 23 de juliol de 2010 sobre la informació que es va facilitar a la persona interessada perquè aquesta decidís canviar de centre ni quina era la previsió d'intervenció quirúrgica, en cas que hagués romàs a l'hospital Germans Trias i Pujol. Tampoc no s'indica si es va informar la usuària, abans que prengués la decisió de canviar, de la llista d'espera que hi havia a l'Hospital de Mataró ni que el temps que havia estat en espera a l'hospital Germans Trias i Pujol no es tindria en compte a l'Hospital de Mataró.

Arran de la informació de què es disposa, el Síndic indica que tot fa pensar que en aquest cas es va produir una informació deficient: en primer lloc perquè la mateixa persona interessada, quan es va dirigir a aquesta institució, manifestava la seva sorpresa quan la van informar, a l'Hospital de Mataró, que hi havia una llista d'espera de dos anys i que no se li tindria en compte el temps que havia estat en llista d'espera a l'Hospital Germans Trias i Pujol. D'això es dedueix que, en cas que se l'hagués informat sobre això, no hauria estat una sorpresa per a ella.

En segon lloc, perquè, malgrat haver demanat informació expressa sobre això, el Departament no respon res. Això també fa deduir que no se li va facilitar aquesta informació. 

Per això, d'una banda, el Síndic recorda, un cop més, la necessitat que el Departament de Salut adopti les mesures que calguin perquè s'acurtin els terminis d'espera per a les intervencions de caràcter no urgent, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil. Això, amb la finalitat d'evitar casos com el de la promotora a qui fa set anys es va prescriure i incloure en llista d'espera per a la intervenció i encara no l'han operat.

I, d'altra banda, recorda el deure legal recollit en la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic de procediment de les administracions públiques de Catalunya, d'informació veraç i de qualitat, sigui quin sigui el suport en què es presti.

A banda d'aquest reconeixement normatiu, el Síndic es remet, també, a les bones pràctiques administratives que han de regir l'actuació de les administracions públiques i, en aquest sentit, recorda que aquesta institució va aprovar el Codi de bones pràctiques administratives el setembre de 2009.

Pel que fa a l'objecte concret de la queixa de la promotora, el Codi esmentat, en l'apartat V, fa referència a les bones pràctiques en relació amb la claredat de la informació, l'assessorament i les expectatives legítimes. Concretament, es recull que l'Administració ha d'informar de manera clara les persones dels drets que poden exercir en les seves relacions amb l'Administració i també dels requisits previstos per la legislació per a la tramitació de les seves sol·licituds. I, específicament, en l'àmbit de la salut, es recull que l'Administració ha d'oferir als pacients la màxima informació sobre els seus drets i sobre els procediments que els afecten, de manera que sigui prou entenedora.
 
Malgrat finalitzar la intervenció en aquest assumpte amb aquests recordatoris, el Síndic demana informació sobre aquest assumpte i, concretament, sobre la data de la intervenció un cop s'hagi fixat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/05/2009 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2009 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2010 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/07/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/11/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/03/2011 Departament de Salut Resolució
02/03/2011 Departament de Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
20/01/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/02/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/06/2012 Departament de Salut Resolució
04/10/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-04320/2009