Resolució
Q-02213/2010 Disconformitat amb la denegació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès a donar publicitat a les actes de la Junta de Govern.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 19/05/2010
Data de l'últim moviment 14/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellar del Vallès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor demana la intervenció del Síndic per disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès de no donar publicitat a les actes de la Junta de Govern.

La persona interessada manifesta que les actes esmentades s'han deixat de publicar al web municipal i que, un cop debatuda aquesta qüestió en la sessió del Ple municipal del 29 de setembre de 2009, no va prosperar la proposta de donar-ne publicitat.

Contingut

En la resposta municipal, en què s'invocava la normativa en matèria de règim local i el dictamen de l'Agència Catalana de Protecció de Dades (en endavant ACPD), l'Ajuntament de Castellar del Vallès fixa el seu determini quan, fent seu allò que sembla que estableix l'ACPD, diu: "...i per aquest motiu considera que resulta improcedent amb tota la normativa reguladora de la protecció de dades de caràcter personal la publicació a través del web de les actes de la Junta de Govern Local".

Un cop obtinguda tota la informació relacionada amb aquest assumpte, tot i estar d'acord amb el contingut i les conclusions del dictamen fet per l'ACPD i donar per reproduïts els preceptes legals que invoca quant al deure d'informar de les administracions públiques, el Síndic formula les consideracions següents:

Certament no hi ha cap normativa que obligui a publicar les actes de la Junta de Govern Local i menys al web municipal, però aquesta institució entén que el consistori fa una interpretació extrema del dictamen de l'ACPD, ja que les seves conclusions no són tan taxatives. En la tensió generada entre el dret al respecte a la intimitat de les persones i a les dades personals i el dret d'accés a la informació pública que comporta el correlatiu deure de transparència per part de les administracions, cal trobar recursos, solucions proporcionades que conciliïn els drets i deures esmentats.

Així l'ACPD en cap moment no diu que no es poden publicar les actes de la Junta de Govern, sinó que la seva publicació "s'ha de sotmetre als principis i les garanties establerts a la Llei orgànica de protecció de dades" en els termes i les condicions que la mateixa ACPD ha descrit en el text del dictamen.

Més endavant, en l'apartat de conclusions, insisteix que: "Amb caràcter general no resulta justificada la difusió per mitjà del web municipal del contingut de les actes de la Junta de Govern, ni les actes del Ple quan continguin dades que puguin afectar el dret a la intimitat o altres dades de caràcter personal". D'aquesta informació no es pot inferir el rebuig total a no publicar les actes que sembla que la corporació local fa en la resposta facilitada, sinó que es pot fer si es compleixen determinats requisits i prevencions dirigits a la protecció dels drets legítims.

D'altra  banda, si bé, com apunta l'ACPD, el règim de publicitat de les actes de les sessions dels plens municipals i de les juntes de govern té algunes diferències, coincideixen en què en ambdós òrgans es tracten temes d'interès municipal, d'interès general que no es poden sostreure al coneixement dels ciutadans, als quals va dirigida tota l'acció de govern municipal i les polítiques públiques que es duen a terme.

En aquest sentit, gradualment, tant la normativa europea, com ara també la catalana, obliguen les administracions públiques a complir amb el deure de publicitat i transparència dels seus actes i les seves polítiques, sense necessitat que els ciutadans hagin de fer demandes concretes i formals d'accés a determinada informació.

Així l'article 28 de la recent Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, institueix i regula el dret dels ciutadans a una informació veraç i de qualitat sobre l'actuació de les administracions públiques. Aquest dret s'expressa com una obligació de les administracions quan es diu que aquestes han d'informar sobre els plans i els programes que permeten concretar les polítiques públiques que duen a terme, les convocatòries públiques en matèria de contractació, subvencions, selecció de personal, l'organització, etc. És clar que les decisions sobre aquestes matèries i els debats que precedeixen l'adopció d'acords tenen lloc en els òrgans de govern de la junta i el Ple municipal i que cal difondre'ls.

Segurament per això, la també recent Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics estableix en l'article 10.2 l'obligació de les entitats locals de publicar en la seva seu electrònica les actes de les sessions del ple. El mateix article condiciona aquesta obligació al compliment de les prevencions en matèria de protecció de dades i al dret a l'honor i a la intimitat. Així, s'estableix que "s'hi poden incloure dades de caràcter personal sense comptar amb el consentiment de la persona interessada, si es tracta de dades referents a actes debatuts al ple de la corporació o a disposicions objecte de publicació en el butlletí oficial corresponent. En la resta de supòsits, sens perjudici del que disposin altres lleis, la publicació únicament és possible si es compta amb el consentiment de la persona interessada o les dades no es poden, en cap cas, vincular a la persona interessada".

Certament hi ha un altre condicionament d'ordre econòmic, d'acord amb la disposició addicional tercera de la llei, però cal admetre que, en aquests moments, la immensa majoria de municipis catalans disposen ja de pàgina web. 

Així, el Síndic pensa, com ja s'ha dit a l'inici d'aquestes consideracions, que si bé no hi ha l'obligació legal de publicar les actes de les sessions de les juntes de govern municipal, el deure de difondre i informar dels temes que es tracten a les juntes de govern que afectin l'interès general i que ajudin a la millor comprensió de les polítiques municipals que es duen a terme, també els és aplicable i per tant és aconsellable que es publiquin les actes amb les prevencions ja comentades.

Afortunadament, cada cop més hi ha un reclam social de transparència informativa de les actuacions de les institucions públiques i aquesta exigència comença a tenir un reflex normatiu que aquesta institució confia que es completi cada cop més aviat. Així es contribuirà a una millor salut democràtica institucional i a prevenir conductes reprovables. 

Per tot això, contràriament a la interpretació extrema que el consistori va fer del dictamen de l'ACPD, el Síndic entén que cal fomentar la publicació de tota la informació municipal que sigui possible, incloses les actes de les juntes de govern local en els termes establerts per l'ACPD. Per tant, recorda que cal respectar l'obligació legal d'informació i difusió de l'activitat i dels acords municipals.

Amb aquest recordatori, es finalitzen les actuacions en aquest expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/06/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 29/2010, del 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya- DOGC.5687 (06/08/2010)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-00588/2010
Q-01166/2010