Resolució
Q-02220/2011 Presumptes irregularitats en el procés d'admissió d'alumnat d'una escola de Cunit.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 12/04/2011
Data de l'últim moviment 31/07/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cunit Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa denuncia l'existència de presumptes irregularitats en el procés d'admissió d'alumnat a l'escola Solcunit de Cunit. Exposa que ha detectat que alguns progenitors han comès irregularitats en l'empadronament dels seus fills per poder accedir a aquesta escola al curs de P3.

Contingut

Amb relació a la queixa la promotora, el Síndic ha demanat informació al Departament d'Ensenyament i a l'Ajuntament de Cunit. 

En primer lloc, el Síndic ha rebut l'informe de resposta de l'Ajuntament de Cunit i, en vista del contingut d'aquest informe, el Síndic ha recordat a aquest ajuntament que la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de Règim local, i el Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de Població i Demarcació de les entitats locals, estableixen el deure dels ajuntaments a mantenir actualitzat el padró d'habitants, i també el deure de garantir que les dades padronals responguin a la residència habitual de la població que habita al municipi. 

En el marc d'aquest procediment de queixa, el Síndic ha constatat que hi ha cinc alumnes que han fet un moviment padronal per canvi de residència pocs mesos abans de l'inici del procés d'admissió. Si bé aquesta circumstància no és necessàriament indicativa de frau, sí que és una pràctica habitual entre les persones que cometen irregularitats en l'empadronament a efectes del procés d'admissió. Cal indicar, a més, que en tres casos com a mínim les dades padronals no reflectien la residència habitual dels alumnes.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic ha demanat a l'Ajuntament de Cunit que investigui si la residència padronal d'aquests cinc alumnes respon a la seva residència habitual, i que aporti l'informe elaborat per la Policia Local sobre la verificació de les presumptes irregularitats comeses.

Addicionalment, i en cas de constatar aquestes possibles irregularitats, el Síndic ha demanat també a l'Ajuntament que iniciï el procediment de baixa d'ofici per inscripció indeguda al padró d'habitants d'aquests alumnes i que ho comuniqui urgentment al Departament d'Ensenyament, a fi que pugui adoptar les actuacions corresponents.

En segon lloc, el Síndic ha rebut l'informe del Departament d'Ensenyament. En aquest informe es fa referència a la resolució de la Comissió de Garanties d'Admissió, la qual va resoldre que ?la documentació presentada en el procés de preinscripció per les famílies que han obtingut 30 punts en el barem són correctes segons demanda la resolució ENS/226/2011, d'1 de febrer en el seu annex 2?. En definitiva, el Síndic constata que la Comissió de Garanties d'Admissió, que vetlla per garantir la igualtat de condicions en el procés d'admissió i el compliment de la normativa, es limita a reunir-se, a revisar la documentació i a declarar que els documents aportats respecten els requeriments formals que consten en la norma.

Així doncs, el Síndic ha comunicat al Departament d'Ensenyament que considera que la Comissió de Garanties d'Admissió ha de requerir a l'Ajuntament de Cunit que comprovi si les dades padronals aportades per les persones denunciades s'ajusten a la realitat.

De l'informe tramès per l'Administració es constata que s'han trobat evidències fonamentades de frau en l'empadronament a efectes del procés d'admissió d'alumnat en dos casos d'alumnat admès al centre, de manera que s'ha iniciat el tràmit de baixa d'ofici corresponent per inscripció indeguda al Padró d'habitants, tal com preveu la normativa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/05/2011 Ajuntament de Cunit Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2011 Ajuntament de Cunit Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2011 Ajuntament de Cunit Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Ajuntament de Cunit Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/09/2011 Ajuntament de Cunit Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/09/2011 Ajuntament de Cunit Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Cunit Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Ajuntament de Cunit Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/02/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
27/02/2012 Ajuntament de Cunit Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/04/2012 Ajuntament de Cunit Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/05/2012 Ajuntament de Cunit Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/07/2012 Ajuntament de Cunit Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Ajuntament de Cunit Resolució
31/07/2012 Ajuntament de Cunit Seguiment finalitzat