Resolució
Q-02236/2010 Presumptes assetjaments escolars patits per diversos alumnes al centre d'educació infantil i primària Progrés de Badalona.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 19/05/2010
Data de l'últim moviment 31/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La mare d'un alumne de primària del centre d'educació infantil i primària (en endavant CEIP) Progrés de Badalona exposa la seva preocupació per les situacions de violència física i verbal que es produeixen a l'escola i per la manca d'una intervenció adequada des de l'escola i la resta d'instàncies educatives per aturar-les.

Contingut

El Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que pel que fa a l'actuació d'aquest centre està tramitant cinc queixes (Q-02780/09, Q-2075/10, Q-2112/10, Q-2236/10 i Q-2263/10) que es refereixen a dos presumptes assetjaments escolars ben diferenciats entre ells: un, patit per un alumne durant el curs 2008/2009, que sembla que va ser protagonitzat per dos companys de classe; i l'altre, patit per diferents alumnes davant del comportament d'un company de grup, durant el curs 2009/2010.

Així, doncs, al CEIP Progrés s'han produït dues situacions de presumptes conflictes entre iguals en el decurs de dos cursos escolars correlatius (2008/2009 i 2009/2010), i han arribat al Síndic queixes que plantegen disconformitat amb l'actuació, el tractament i la resposta del centre davant d'aquestes situacions: D'una banda, la queixa de l'any 2009, signada per la família de l'alumne presumptament assetjat, i de l'altra, les queixes del 2010, presentades per un delegat de classe, amb la signatura de molts dels pares dels alumnes d'aquest curs de primària.

Arran de la primera queixa, formulada al Síndic l'any 2009 (Q-02780/09), aquesta institució va trametre un seguit de suggeriments a l'aleshores Departament d'educació per tal que es revisés la intervenció del CEIP Progrés amb els alumnes implicats, i perquè es revisessin els procediments d'observació, valoració i intervenció emprats pel centre davant les situacions en què s'observa un patiment d'un alumne relacionat amb l'actuació dels companys de classe.

L'informe de resposta del Departament d'Educació a aquesta resolució assenyalava que els procediments d'observació, valoració i intervenció duts a terme pel CEIP Progrés eren adequats.

En conclusió, el Síndic entén que aquesta situació de greu malestar psicològic d'un alumne, amb la presència de factors compatibles amb una situació d'assetjament escolar, no va ser detectada i tractada adequadament en el centre. 

Davant de la resposta del Departament, el Síndic lamenta la manca de valoració dels suggeriments que li va fer i va ratificar i reiterar la conveniència, la necessitat i la importància de  reconsiderar-los a fi de millorar l'actuació d'aquest centre davant de situacions d'aquesta tipologia que puguin tornar-se a produir en un futur, amb protagonistes diferents, en interès superior dels alumnes menors.

Aquests suggeriments tenen encara més pes tenint en compte que posteriorment, un any després, el Síndic va rebre les queixes dels pares i mares dels alumnes d'un grup d'aquesta escola (Q-02112/10, Q-02075/10, Q-02236/10 i Q-02263/10) en què manifestaven la seva preocupació per la manca de resposta rebuda des del centre escolar davant el comportament i les presumptes situacions d'assetjament d'un alumne cap als seus fills.

Segons expliquen aquests pares, el centre els va demanar que tinguessin paciència, que s'estava treballant per normalitzar la situació de la classe i el comportament d'aquest alumne, i mentrestant el Departament d'Educació va qualificar les accions d'aquest nen de "baixa intensitat".

Tanmateix, el Síndic considera que aquests fets no eren de baixa intensitat i sorprèn que l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) no n'informés i fes un diagnòstic de l'evolució i l'adaptació d'aquest alumne al CEIP Progrés, per donar suport a la sol·licitud d'augment d'hores d'auxiliar de la seva tutora, que no es van concedir i que eren tan necessàries en aquells moments. 

Com a conclusió d'aquest cas, el Síndic indica que cal vetllar per l'evolució educativa dels vint-i-quatre nens i nenes que conviuen amb aquest alumne, els quals fa tres anys que estan patint les agressions físiques i amenaces d'aquest company, el comportament del qual produeix innombrables interrupcions a la classe que dificulten l'atenció i la tranquil·litat de la resta de companys.

D'altra banda, cal garantir una resposta integradora de l'Administració educativa pel que fa al seguiment i l'evolució escolar del nen en el CEIP Progrés amb mesures de suport i ajuda.

Tenint en compte la documentació rebuda, el Síndic valora positivament la tasca empresa i l'atenció del Servei de Mediació, que finalment ha escoltat les queixes dels pares i mares, i ha entès la problemàtica viscuda a la classe d'aquest grup de l'escola CEIP Progrés el curs 2009/2010. Amb tot, a fi i efecte d'evitar l'escalada del conflicte i prendre mesures des d'un principi, el Síndic considera que des del centre s'hagués hagut de demanar la intervenció d'aquest servei des del primer moment que els pares i les mares van explicitar el seu malestar, i no esperar que fossin ells qui s'hi adrecessin.

Atès tot això, sorprèn la inexistència d'un reglament de règim intern del centre. El Síndic considera que a l'escola no es poden acceptar tractes d'aquest tipus de forma continuada, intencionada i desigual, ni que els insults i les amenaces amb la finalitat d'espantar un alumne es puguin desoir. Per tant, recorda que ja va suggerir que el Departament d'Educació adoptés, urgentment, les mesures oportunes per revisar i millorar de manera efectiva els procediments d'observació, valoració i intervenció emprats pel CEIP Progrés davant una situació de patiment d'uns alumnes relacionat amb l'actuació d'un company o companys  de classe. Aquests suggeriments eren els següents: 

Primer, adoptar un protocol de detecció de casos en aquest centre.

Segon, aprovar per part del Consell Escolar el reglament de règim intern del centre.

Tercer, per part de la USCE, continuar les mesures de suport, orientació i sensibilització a l'equip directiu i als mestres del centre a fi i efecte de tenir eines per sortejar casos de distorsió significativa de la convivència escolar.

Quart, per part de la Inspecció educativa, col·laborar amb el centre oferint-li assessorament; escoltar les famílies dels alumnes de l'escola, per tal de recollir informació d'aquest cas i/o d'altres casos que puguin haver aparegut; fer-ne un seguiment acurat i una diagnosi per tal d'activar les mesures convenients.

Cinquè, qualsevol altra mesura que es consideri necessària a fi i efecte d'afavorir una actuació proactiva en l'aplicació de l'article 11 del Decret de drets i deures dels alumnes, pel que fa al dret a la protecció contra tota agressió física, emocional o moral, i de l'article 19, del dret a la protecció dels drets de l'alumnat, de manera que es prevegi el tipus d'ajuda i atenció que aquest alumne requerirà durant els propers cursos.

Finalment, el Síndic també recorda algunes de les recomanacions que va fer en l'Informe sobre la convivència i els conflictes a l'escola, particularment:

Primer, difondre i assegurar l'aplicació de protocols d'actuació per afrontar les situacions de maltractament entre alumnes. 

Segon, estendre la pràctica de tutories individuals.

Tercer, donar informació i formació a les famílies dels alumnes, i reforçar la col·laboració família-escola.

Quart, establir mesures per conscienciar tots els àmbits educatius sobre la importància del respecte mutu i de l'exclusió total de qualsevol forma de violència en les relacions.

Cinquè, garantir en totes les situacions d'assetjament escolar el suport, la protecció i la seguretat de la víctima.

Sisè, intervenir immediatament respecte dels alumnes presumptament assetjadors, i transmetre un clar missatge de tolerància zero a qualsevol tipus d'agressió. 

Atesos aquests suggeriments i recordatoris de suggeriments fets sobre els deures de l'Administració educativa envers aquestes presumptes situacions d'assetjament escolar, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament conèixer la seva valoració i posició davant d'aquesta resolució i les mesures que s'adoptaran.

En data 25 d'octubre de 2011, el Departament d'Ensenyament ha tramès un informe de la Inspecció segons el qual cal tenir en compte que el termini per a I'adaptació dels aspectes relacionats amb la convivència als centres educatius està establert a la Disposició Transitòria 1 del Decret 102/2010 (?En el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest Decret, els centres han d'haver adaptat a les previsions d'aquest Decret la part de les normes d'organització i funcionament que estableixin en aplicació dels articles 23, 24 i 25").

En aquest sentit, doncs, és lògic que l'escola Progrés durant el curs passat estigués en procés de redacció de l'adaptació esmentada, atès el termini que estableix la norma vencia el mes d'agost de 2011.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/06/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/10/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/12/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/04/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/05/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
31/05/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius- DOGC.5686 (05/08/2010)

Expedients Relacionats

Q-02780/2009
Q-02075/2010
Q-02112/2010
Q-02263/2010