Resolució
Q-02276/2010 Retard de l'Ajuntament de Barcelona per concedir una llicència d'obres a una empresa

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Disciplina urbanística i inspecció
Data d'inici 21/05/2010
Data de l'últim moviment 31/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el retard de l'Ajuntament de Barcelona per concedir una llicència d'obres sol·licitada per una empresa el 4 de juliol de 2007.

Contingut

A partir de les dades de què disposa, el Síndic ha comprovat que, efectivament, en tramitar la sol·licitud de llicència del promotor hi ha hagut un retard que l'Ajuntament no justifica. Aquest retard és la suma de diverses dilacions tant dels serveis tècnics del Districte com del Servei de Patrimoni.

Davant d'aquesta lentitud per part dels serveis del Districte i del Servei de Patrimoni, el Síndic reitera el que ja ha dit amb relació a altres queixes similars:

Els retards per resoldre les sol·licituds de llicències són especialment injustificables quan es tracta de llicències d'obres menors. L'Ordenança d'obres menors de Barcelona justifica la regulació diferenciada de les obres menors basant-se en els fonaments següents:

?a) Agilitar els procediments i facilitar l'exercici de l'activitat als ciutadans, de conformitat amb el principi de menor intervenció.

b) Simplificar l'aportació de documentació per part dels ciutadans.

c) Promoure els mitjans tècnics electrònics, informàtics i telemàtics en les relacions amb els ciutadans.

d) Assegurar l'adequada preservació dels interessos públics en l'execució de les obres.?

Aquest tractament diferenciat consisteix principalment a fer que els terminis de resolució de les sol·licituds es redueixin sensiblement. Així, si el termini per resoldre una llicència d'obres majors és de dos mesos, en el cas de les obres menors queda fixat en un mes. Dins d'aquest termini d'un mes s'han de fer, si cal, els requeriments a les persones interessades perquè presentin la documentació que falti per completar l'expedient o perquè esmenin les deficiències que es puguin resoldre. Així també, dins d'aquest termini s'han d'emetre els informes tècnics i jurídics que segons la normativa han d'integrar l'expedient i en els quals s'ha de fonamentar la resolució.

El respecte d'aquest termini és important, si es tenen en compte les implicacions que els retards de l'Administració en la concessió de llicències tenen en l'aplicació del silenci administratiu. El silenci administratiu en matèria de llicències d'obres té sentit positiu; és a dir, si en el termini previst a la normativa l'Administració no resol sobre la sol·licitud de llicència, la persona interessada pot entendre concedida la llicència i començar les obres. No obstant això, l'ordenament urbanístic estableix que no es poden obtenir per silenci facultats en contra de les prescripcions establertes en la legislació urbanística i en el planejament vigent. 

Així doncs, començar les obres abans de disposar de la llicència és córrer un risc que pot resultar car; pot donar-se el cas que passat amb escreix el termini i potser amb les obres ja acabades, l'Administració resolgui denegar la llicència perquè considera que el projecte no s'ajusta al planejament. Aleshores la persona interessada es veu obligada a enderrocar la construcció si no vol utilitzar les vies de recurs, de resultat incert, contra la resolució municipal. Quan l'Administració incompleix el termini de resolució de les sol·licituds de llicència es desvirtua la funcionalitat de la figura del silenci administratiu positiu en matèria urbanística, nascuda precisament per protegir els administrats de la inactivitat i dels retards de l'Administració. A més, cal tenir en compte que en un moment de crisi com l'actual aquests retards de l'Administració castiguen econòmicament els agents del sector (tècnics i constructors). 

Tampoc no és correcta la manca de resposta de l'Ajuntament a la sol·licitud del promotor del certificat establert a l'article 43.5 de Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona que:

1. Identifiqui els motius pels quals es van produir els retards esmentats.

2. Estudiï quin és el termini actual de resolució de llicències en aquest districte.

3. Valori i adopti les mesures i els recursos necessaris per reduir el temps de resolució dels expedients de llicències.

4. Estudiï el termini actual d'elaboració d'informes en el Servei de Patrimoni, identifiqui els motius dels retards que es produeixen i adopti les mesures necessàries per agilitar la intervenció en el tràmit de llicències.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/06/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2011 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2011 Ajuntament de Barcelona Reiteració posterior a la primera
13/02/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/04/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/07/2012 Ajuntament de Barcelona Suspensió d'actuacions
05/02/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució
31/07/2013 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-00308/2012