Resolució
Q-02276/2012 Disconformitat amb el tancament del centre obert El Rusc de Sitges

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 26/03/2012
Data de l'últim moviment 08/02/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sitges Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tancament del centre obert El Rusc de Sitges. 

Exposa la labor que aquest centre obert feia en l'atenció d'infants en general i també d'infants en situació de risc d'exclusió social, i es queixa per la decisió del tancament, atès que considera que els infants que feien ús del centre i les seves famílies es quedaran sense un recurs fonamental per a la seva integració social.

Contingut

En vista del que s'exposa als informes de l'Ajuntament de Sitges i del Departament de Benestar Social i Família sobre la queixa referida al tancament del centre obert El Rusc de Sitges, el Síndic dóna per closes les seves actuacions pel que fa a la intervenció del Departament de Benestar Social i Família, però tramet a l'Ajuntament de Sitges les consideracions següents:

En primer lloc, el Síndic insisteix que cal facilitar la participació dels infants socialment menys afavorits en igualtat de condicions, amb les mateixes oportunitats en el lleure que els altres infants per aconseguir la seva integració i el seu desenvolupament màxims.

Davant d'aquest escenari, el Síndic recorda que un dels serveis estratègics per garantir la igualtat d'oportunitats en educació fora de l'horari escolar són els centres oberts. Aquests serveis, a més, acompleixen una funció social específica relacionada amb la prevenció i l'atenció social i educativa dels infants en situació de risc.

En segon lloc, l'Ajuntament de Sitges, per justificar el tancament d'aquest servei, argüeix que el nombre d'infants atesos és baix, que els infants atesos derivats de serveis socials ha anat decreixent amb el pas del temps, i també que el cost del servei és elevat.

Sembla que aquesta valoració de l'impacte del servei, juntament amb les dificultats pressupostàries de l'Ajuntament de Sitges, han determinat la decisió de tancar el centre.

I en tercer lloc, davant del tancament del servei, el Síndic recorda que l'Ajuntament de Sitges té discrecionalitat per decidir sobre la provisió de serveis públics al seu municipi, i també sobre la provisió de centres oberts. Formalment, doncs, el tancament no pot ser considerat, ?per se?, irregular. 

En vista d'aquest fet, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sitges que desenvolupi actuacions per compensar aquest tancament, a fi de garantir la provisió de recursos o serveis necessaris per a l'atenció social i educativa dels infants en situació de risc social (i que precisi quins són aquests recursos).

Precisament, pel que fa als infants atesos, l'Ajuntament de Sitges exposa que el servei d'ensenyament i els serveis socials han treballat conjuntament per trobar una solució als infants que atenia aquest centre. Els infants derivats de serveis socials, que necessiten una atenció més individualitzada i específica, han estat derivats a altres professionals, sense especificar quins i sense especificar a quins serveis educatius. 

En vista d'aquest fet, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sitges que detalli amb més precisió quina atenció social i educativa rebran aquests infants de cara al proper curs.

Finalment, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sitges que desenvolupi polítiques per garantir l'accessibilitat econòmica dels infants a l'oferta de lleure educatiu, tant durant la setmana com durant els períodes de vacances. Amb el propòsit de supervisar aquest assumpte, el Síndic demana informació sobre la quota que havien de sufragar els usuaris del servei El Rusc per dia i la quota que han de sufragar els usuaris de les dues ludoteques que ofereixen aquest servei (i quines mesures hi ha previstes per garantir l'accés dels infants que no poden satisfer aquest cost).

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/04/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2012 Ajuntament de Sitges Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2012 Ajuntament de Sitges Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
20/07/2012 Ajuntament de Sitges Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/10/2012 Ajuntament de Sitges Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/10/2012 Ajuntament de Sitges Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Sitges Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/01/2013 Ajuntament de Sitges Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2013 Ajuntament de Sitges Resolució
08/02/2013 Ajuntament de Sitges Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)