Resolució
AO-02280/2010 Actuació d'ofici sobre les expulsions de menors estrangers immigrants no acompanyats de centres de protecció a la infància per la determinació mèdica de la seva majoria d'edat.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Menors immigrants no acompanyats
Data d'inici 21/05/2010
Data de l'últim moviment 13/07/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci de Serveis Socials de Barcelona Actuació no irregular de l'administració
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Actuació no irregular de l'administració
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

El Síndic obre una actuació d'ofici per supervisar les actuacions de les diferents administracions en les expulsions de menors estrangers immigrants no acompanyats, especialment d'origen subsaharià, de centres de protecció a la infància, com a conseqüència de la determinació mèdica de la seva majoria d'edat.

El seguiment que ha dut a terme el Síndic sobre aquests processos d'expulsió constata que el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) no garanteix l'atenció social bàsica d'aquests joves, fet que limita les seves futures possibilitats d'integració social. 

A tall d'exemple, es pot fer esment als retards en l'establiment de la tutela per part de la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència (en endavant DGAIA); a les omissions en la tramitació dels permisos de residència, fins i tot en casos que superen els nou mesos previstos per llei d'estada en territori de l'Estat espanyol i en els mateixos centres de menors; a la manca de derivació d'aquests joves cap a altres recursos i serveis o cap a programes de transició, que els puguin atendre i orientar, un cop són expulsats dels centres de menors; etc. Les actuacions previstes en el Pla de joves tutelats i extutelats, que tan bons resultats obté, no s'apliquen en el cas d'aquests joves, tot i que també tenen necessitats de suport a aquest procés de transició. 

El Síndic entén que aquesta política vulnera drets humans bàsics, i aboca nombrosos joves a estar desprotegits, a dormir al carrer, a no poder accedir a una determinada oferta formativa ocupacional, etc. 

Al mateix temps, és contrària als principis estratègics recollits en el Pacte nacional per a la immigració i en el nou Pla de ciutadania i immigració per als anys 2009-2012, que s'ha promogut des del mateix DASC (universalització de l'acollida, coordinació interinstitucional, reforç de les polítiques de joventut, etc.).

Per això, el Síndic sol·licita saber el posicionament del DASC, del Departament de Salut i del Departament de Presidència sobre aquesta possible manca de coherència en les polítiques d'immigració, i també sobre quines línies d'actuació preveu el Pla esmentat per a l'atenció dels joves estrangers immigrats no acompanyats i per al foment de la seva integració social.

Contingut

En el marc de l'expedient número 5829/2009, el Síndic va emetre una resolució amb data 15 de juliol de 2011 sobre la manca de garanties en el procés de determinació d'edat, amb un seguit de suggeriments adreçats al Departament de Benestar Social i Família. Aquests suggeriments són extensius a l'expedient que ens ocupa, i són els següents:

1. El Síndic suggereix que aquests joves no es considerin indocumentats i demana que es tingui en compte l'edat que consta en la seva documentació legal, sempre que no estigui invalidada i sempre que no es pugui acreditar legalment una situació de majoria d'edat.

2. El Síndic suggereix, independentment de les actuacions endegades per via mèdica, que l'administració competent en la protecció de menors i altres organismes competents duguin a terme de manera sistemàtica actuacions per la via documental, a fi de verificar el grau de validesa i d'adequació de la tramitació de la documentació aportada (passaports, certificats de naixement, llibres de família, etc.).

3. El Síndic suggereix als organismes competents que, d'acord amb el principi favor minoris, es practiquin proves mèdiques de determinació de l'edat només en cas que no hi hagi dubte, per aparença física o per qualsevol altra condició, d'una situació de majoria d'edat, i que es reguli què es considera ?dubte raonable?.

4. El Síndic demana a l'administració competent en la protecció de menors i a la resta d'organismes competents que apliquin el principi de proporcionalitat a l'hora d'adoptar la decisió de practicar proves de determinació de l'edat als joves estrangers no acompanyats, especialment quan aquests puguin tenir per passaport una edat legal propera a la majoria d'edat.

5 El Síndic suggereix als organismes competents:

- Que, atès que aquestes proves comporten una intervenció corporal, es garanteixi el consentiment del jove, el qual s'ha d'informar sobre el procediment i les seves conseqüències.

- Que en cas d'una negativa a la pràctica de les proves, aquesta sigui considerada un indici d'una possible majoria d'edat, però que es valorin altres circumstàncies, sense que aquest indici sigui determinant.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2010 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/07/2010 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/07/2010 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2010 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resolució
26/07/2010 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/08/2010 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2010 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2010 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resolució
05/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/11/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
22/06/2012 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/07/2012 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2012 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social- BOE.10 (12/01/2000)