Resolució
Q-02293/2010 Manca de resposta suficient de l'Administració sanitària a una reclamació per l'actuació del centre d'atenció primària Montornès-Montmeló i del servei del 061 del sistema d'emergències mèdiques.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 25/05/2010
Data de l'últim moviment 10/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat amb relació a l'actuació que van tenir els serveis sanitaris arran de la demanda d'atenció a la seva esposa. 

Concretament, la queixa es planteja amb relació a l'actuació del centre d'atenció primària (en endavant CAP) Montornès-Montmeló i del servei del 061 del sistema d'emergències mèdiques (en endavant SEM) i als incidents esdevinguts el 25 d'abril de 2010.

El promotor de la queixa exposa que la seva esposa va patir una indisposició i, per això, es van dirigir al CAP esmentat a les 12.15 hores. Segons sembla, el facultatiu del centre no la va atendre i li va respondre que només podia fer-ho amb l'avís previ dels serveis del 061 del SEM.

La persona interessada indica que va trucar reiteradament al 061, però que aquests serveis li van indicar que el facultatiu de guàrdia es trobava atenent una urgència fora de l'ambulatori. Finalment, després de contactar amb la policia, de fer altres trucades al 061 i de tornar al CAP, la usuària va ser visitada. 

Per tant, el reclamant planteja la seva queixa per la desatenció que es va produir i per la descoordinació i la inexactitud de la informació que li facilitaven els serveis del 061.  

Per aquests fets va presentar una reclamació al CAP, però, tot i que formalment li van fer arribar un escrit de resposta, no ha rebut explicacions aclaridores d'aquests incidents.

Contingut

Pel que fa a l'actuació dels serveis 061 del SEM, el Departament de Salut exposa que es va produir una confusió al CAP al qual es va fer la trucada, cosa que explicaria la demora inicial en obrir la porta i atendre les persones interessades. S'indica també que el SEM ha introduït les correccions oportunes en la informació de la base de dades per tal d'evitar incidents com el que s'ha produït en aquest cas.

Davant d'aquesta informació, el Síndic manifesta que cal esperar que, efectivament, els canvis introduïts evitin la repetició d'aquestes anomalies, atesa la gravetat dels fets i les conseqüències que poden tenir confusions o errors com aquest. En aquest sentit, tot i que cal suposar que es tracta d'un incident aïllat, caldria extremar les mesures per tal d'assegurar que en tots els casos el personal que atén les trucades d'emergència verifica les dades de la trucada i el centre al qual s'han de derivar.

D'altra banda, pel que fa a l'actuació del metge del CAP Montornès, el Departament informa que s'han traslladat aquests fets a l'Institut Català de la Salut, per tal que revisi la situació i prengui les mesures oportunes. Cal entendre, per tant, que s'han adoptat les mesures adients per supervisar l'actuació del facultatiu i que, en cas que es constati la comissió d'una infracció, s'instruirà l'expedient sancionador corresponent.

Finalment, la persona interessada plantejava també la seva disconformitat amb la resposta a la reclamació presentada que, efectivament, no donava una explicació aclaridora d'aquests fets. En aquest sentit, el Departament indica que s'ha recordat al proveïdor sanitari que cal personalitzar les respostes als ciutadans, de manera que responguin efectivament a les informacions que sol·liciten.

Atesa la importància d'aquest assumpte, el Síndic recorda que és un principi essencial dels deures de les persones usuàries dels sistema sanitari -i també de la bona pràctica administrativa en general- que les persones tenen dret a presentar suggeriments i reclamacions pel funcionament d'aquests serveis, i aquestes reclamacions han de ser avaluades convenientment; això implica també el deure de donar una resposta coherent i suficient amb relació a les qüestions plantejades. Consegüentment, en el cas concret que motiva aquesta queixa, el Síndic suggereix que es faciliti a la persona interessada una resposta expressa i explicativa sobre les incidències produïdes.

Amb aquest recordatori i aquest suggeriment, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.

Posteriorment, el Departament de Salut ha informat que el Servei Català de la Salut ha donat resposta expressa a la reclamació de la persona interessada en la qual ha explicant les incidències produïdes i les mesures que s'han adoptat.

En vista d'aquesta informació el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/06/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2010 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/11/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2011 Departament de Salut Resolució
10/06/2011 Departament de Salut Seguiment finalitzat