La persona interessada exposa la seva queixa per la manca de resposta de l'Ajuntament de Falset a una instància en què exposava la situació en què havia estat denunciada per estacionar incorrectament. Manifesta que va estacionar incorrectament perquè un altre vehicle ocupava el gual que dóna accés al seu garatge. A més, es queixa de la manca d'actuació del municipi davant de les nombroses trucades que ha efectuat per denunciar aquesta situació anòmala.
L'Ajuntament de Falset ha informat el Síndic que, en relació amb la tramitació de la denúncia de la persona interessada, l'expedient sancionador es va arxivar per prescripció sense més tràmit.
Davant d'aquest fet, el Síndic recorda que en els casos de prescripció com el que és objecte d'aquesta queixa, la resolució consisteix en la declaració de la circumstància que concorri, amb la indicació dels fets produïts i les normes aplicables. A més a més, tenint en compte l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, les administracions tenen el deure de resoldre i notificar expressament en tots els procediments.
Per aquest motiu, el Síndic demana a l'Ajuntament que doni les ordres oportunes per tal que es notifiqui la resolució expressa de prescripció a la promotora de la queixa.
En relació amb les mesures preses per tal de poder corregir la situació denunciada per la persona interessada respecte de les vegades que ha de trucar a l'Ajuntament quan els vehicles ocupen indegudament el seu gual, l'Ajuntament exposa que ha facilitat a totes les persones que disposen de llicència de gual una nota informativa segons la qual el consistori no disposa dels mitjans necessaris per retirar i custodiar els vehicles que infringeixen les reserves de gual i, per tant, únicament té potestat sancionadora.
Davant d'aquesta informació, el Síndic recorda a l'Ajuntament que l'article 66.3b) del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, determina que el municipi té competències pròpies en l'ordenació del trànsit de vehicles i de persones en les vies urbanes. Al seu torn, l'article 7.c) del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, atribueix als municipis, en l'àmbit d'aquesta llei, la competència de retirada de vehicles de les vies urbanes i el dipòsit posterior quan suposin un perill per a la circulació o l'obstaculitzin o dificultin.
Així doncs, el Síndic considera que el servei de retirada i custòdia dels vehicles, dut a terme de manera directa o mitjançant tercers, és necessari per a l'exercici de la competència en matèria d'ordenació del trànsit i alhora perquè les persones que satisfan la taxa puguin veure garantit el dret que els atorga la seva condició de titulars d'una llicència de gual.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Falset que estudiï la possibilitat de prestar el servei de retirada dels vehicles que infringeixen la reserva de pas als titulars de la llicència de gual i que pot articular-se, d'acord amb el marc normatiu vigent, mitjançant, per exemple, la constitució d'una comunitat de municipis que es trobin en les mateixes circumstàncies a l'hora de prestar aquest servei.