Resolució
Q-02298/2009 Manca de resposta del Departament de Benestar Social i Família a dues reclamacions per la variació en l'import de l'ajut assistencial de protecció als cònjuges supervivents.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 11/05/2009
Data de l'últim moviment 04/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa per la manca de resposta del Departament de Benestar Social i Família a dues reclamacions presentades per escrit sobre la variació en l'import percebut mensualment en concepte d'ajut assistencial de protecció als cònjuges supervivents.

La promotora exposa que havia presentat dues reclamacions, en data 7 de juliol de 2008 i 6 de maig de 2009, adreçades a l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials per demanar per què des del mes de febrer de 2008 l'import percebut mensualment era de 16,69 euros i no de 38 euros com havia estat fins llavors.

Contingut

El Departament de Benestar Social i Família, en resposta de la petició del Síndic, indica que la resolució de 9 d'abril de 2008, emesa a favor de la persona interessada, resol extingir l'ajut assistencial per cònjuge supervivent que percebia, ja que la prestació per al manteniment de despeses de la llar per a determinats col·lectius establerta a la Llei 13/06, de 27 de juliol, substitueix l'ajut assistencial per a cònjuge supervivent de què era beneficiària fins llavors. Tot i això, la interessada va manifestar que no l'havia rebut. 

Sembla que la resolució emesa respon a l'aplicació que es va fer d'ofici de la disposició transitòria quarta del Decret 123/2007, de 29 de maig, pel qual es determina el règim aplicable a la sol·licitud i la concessió de les prestacions socials de caràcter econòmic de dret subjectiu, i es concreten els requisits per al reconeixement del dret a les prestacions creades, en desplegament de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions de caràcter econòmic.

Aquesta disposició transitòria quarta del Decret 123/2007 disposa que les persones beneficiàries de l'ajut assistencial per a la protecció dels cònjuges supervivents que a l'entrada en vigor del Decret compleixin els requisits per al reconeixement del dret a la prestació per al manteniment de les despeses de la llar dels cònjuges o familiars supervivents passaran a ser beneficiàries d'aquesta prestació en substitució de l'anterior. 

Per contra, les persones beneficiàries d'aquesta ajuda que no compleixin els requisits per al reconeixement de la nova prestació de dret subjectiu continuaran percebent la quantitat per l'ajut que actualment perceben sempre que mantinguin els requisits que estableix la disposició addicional onzena de la Llei 20/2005, de 29 de desembre de 2005, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2006.

El moment d'entrada en vigor del Decret 123/2007 és  el dia 1 de juny de 2007, mentre que la data de la resolució mitjançant la qual s'extingeix l'ajut assistencial per a cònjuge supervivent que percebia la promotora i es concedeix la prestació per al manteniment de despeses de la llar és d'abril de 2008. De tota manera, l'import reconegut en aquesta resolució és inferior al que havia estat percebent la persona interessada en concepte d'ajut assistencial, amb efectes des de l'1 de gener de 2006, perquè, segons el Departament, un cop revisat el seu expedient, es va comprovar que percebia un import superior al que tenia dret des de l'1 de gener de 2006, tot i que no se li reclama aquesta diferència ni es justifica la normativa ni els ingressos de la persona interessada pels quals es procedeix a fer aquesta modificació a la baixa en l'import que havia de percebre.

Igualment, a banda de la manera com es va notificar aquesta resolució, no hi ha constància que es requerís en cap moment la promotora perquè justifiqués el compliment dels requisits per al reconeixement del dret a la prestació per al manteniment de les despeses de la llar dels cònjuges o familiars supervivents, regulada a la secció segona del capítol segon del mateix Decret, tal com es desprèn de la correcta aplicació de la disposició transitòria quarta.

Finalment, el Departament diu que a partir de la data en què s'emet aquesta resolució, el febrer de 2008, la quantia percebuda mensualment en concepte d'ajut assistencial per a la protecció dels cònjuges supervivents per part de la interessada va ser cobrada de manera indeguda "pel fet no complir amb el requisit de fer front a les despeses de la llar amb els seus únics ingressos". La promotora ha presentat dos escrits per demanar explicacions a la modificació de la quantia percebuda en aquest concepte, però no n'ha rebut cap resposta resposta.

Per contra, el que li notifiquen a la promotora, en data 24 de febrer de 2010, és una resolució extintiva de la prestació per al manteniment de les despeses de la llar dels cònjuges o familiars supervivents que havia estat percebent, juntament amb una obligació de reintegrament de les quanties indegudament percebudes des del dia 1 de febrer de 2008 fins al dia 1 de gener de 2010. El motiu pel qual es resol revisar l'expedient de la persona interessada i ordenar el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, segons el que consta a la mateixa resolució extintiva de la prestació, és que "la persona sol·licitant no fa front a les despeses de la llar amb llurs únics ingressos".

S'entén que aquest és un dels requisits de la nova prestació per al manteniment de les despeses de la llar dels cònjuges o familiars supervivents creada per la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions de caràcter econòmic, concretament en l'article 20, que no constava en l'anterior normativa que regulava l'ajut assistencial per a la protecció dels cònjuges supervivents.

En aplicació de la disposició transitòria quarta del Decret 123/2007, de 29 de maig, que es va tenir en compte per a l'aprovació de la resolució de 9 d'abril de 2008, per saber si era o no aplicable la nova prestació de dret subjectiu creada per la Llei 13/2006, de 27 de juliol, als antics beneficiaris de l'ajut assistencial per a la protecció dels cònjuges supervivents, es diu que s'ha de valorar el compliment dels requisits per al reconeixement d'aquesta nova prestació, regulada a la secció segona del capítol segon del Decret 123/2007.

Entre aquests requisits, efectivament, l'article 21.2 c) del Decret estableix el manteniment amb els seus únics ingressos de les despeses de la llar habitual i afegeix que aquest requisit s'ha de justificar mitjançant la declaració expressa i responsable de la persona interessada. Sens perjudici d'això, l'ens o òrgan gestor pot demanar la presentació de rebuts de cobrament dels serveis d'aigua i de llum, o d'altres que consideri convenient, als efectes de les oportunes comprovacions.

En aquest cas, no s'ha requerit la persona interessada perquè aporti la declaració expressa i responsable que justifiqui el compliment d'aquest requisit, ni ha estat justificat per l'ens o l'òrgan gestor que aquest incompliment, causa d'extinció de la prestació, sigui el motiu de la manca presentació de rebuts de cobrament de serveis d'aigua i de llum o d'altres que se li hagin pogut requerir anteriorment.

Per tant, el Síndic no entén que quedi justificat el motiu d'extinció de la prestació concedida a favor de la persona interessada i la reclamació de les quantitats indegudament percebudes des de l'1 de febrer de 2008 per aquesta causa d'extinció.

No obstant això, en l'informe consta que el motiu real de l'extinció de la prestació és la superació per part de la persona interessada del límit d'ingressos fixat per l'Ordre BEF/169/2006, de 5 d'abril, i l'Ordre BEF/551/2006, de 23 de novembre, per als ajuts assistencials per a la protecció dels cònjuges supervivents. Aquest, però, no és el motiu que consta en la resolució extintiva de 12 de febrer de 2010, de la prestació per al manteniment de despeses de la llar, i la normativa aplicable respecte al límit d'ingressos per ser beneficiari de la prestació per al manteniment de les despeses de la llar no és aquella a què el Departament fa referència, aplicable per als beneficiaris de l'ajuda assistencial per a la protecció dels cònjuges supervivents, que ja s'havia extingit a la persona interessada mitjançant la resolució d'abril de 2008.

El Departament tampoc no justifica si la superació del límit d'ingressos de la promotora que es va produir l'any 2008 d'acord amb l'Ordre BEF/169/2006, de 5 d'abril, per als ajuts assistencials per a la protecció dels cònjuges supervivents, va passar també durant els anys 2008, 2009 i 2010, d'acord amb l'aplicació de l'article 20 de la Llei 13/2006 i el 21.2 del Decret 123/2007, que es remeten al límit d'ingressos fixat en la Llei de pressupostos.

En aquest cas, la normativa que cal considerar per verificar l'incompliment d'aquest requisit de la promotora i que justificaria el requeriment que se li fa per ingressos indegudament percebuts, la recull la disposició addicional desena de la Llei 16/2007, de 21 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2008, i les disposicions addicionals vuitena i novena de la Llei 15/2008, de 23 de desembre. Si s'està reclamant l'import indegudament percebut per la reclamant en concepte de prestació per al manteniment de despeses de la llar des de l'1 de febrer de 2008 fins a l'1 de gener de 2010, el Síndic entén que s'ha de justificar l'incompliment dels requisits establerts per la normativa, si en aquest cas és la superació del límit d'ingressos establert anualment d'acord amb la normativa aplicable a la prestació que es reclama i especificar també quins són aquests ingressos.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament que, en cas que el motiu d'extinció de la prestació per al manteniment de despeses de la llar de què era beneficiària la promotora sigui l'incompliment del requisit establert en l'article 21.2 c del Decret 123/2007, de 29 de maig, i 20.2 de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, el manteniment amb els seus únics ingressos de les despeses de la llar habitual, es requereixi la persona interessada ( tal com indica la normativa, concretament en la disposició transitòria quarta i en l'article 21.2 c) del Decret 123/2007) perquè el justifiqui mitjançant la declaració expressa i responsable. 

Si, per contra, el motiu de l'extinció de la prestació, tal com es desprèn del contingut dels informes, és la superació del límit d'ingressos establert per la normativa, el Síndic suggereix:

En primer lloc, que s'anul·li la resolució emesa en data 12 de febrer de 2010 i se n'emeti una de nova en què el motiu de l'extinció de la prestació sigui la superació del límit d'ingressos fixat anualment, d'acord amb l'article 20.6 a) de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, i l'article 21.2 b) del Decret 123/2007, de 29 de maig, 

En segon lloc, que es justifiqui en la normativa aplicable a la prestació per al manteniment de les despeses de la llar que és requerida a la persona interessada per cobrament indegut des del febrer de 2008 al gener de 2010 (i no d'acord amb la normativa aplicable a l'ajut assistencial per a la protecció del cònjuge supervivent per a l'exercici 2006) la superació del límit d'ingressos establert anualment per la Llei de pressupostos, en concret segons la disposició addicional desena de la Llei 16/2007, de 21 de desembre, per a l'any 2008, i les disposicions addicionals vuitena i novena de la Llei 15/2008, de 23 de desembre, per a l'any 2009, amb expressió de la quantitat en concepte d'ingressos considerats a nom de la persona interessada i el límit d'ingressos fixat per a cada any.

En tercer lloc, que es faculti a la promotora perquè contra aquesta nova resolució interposi el recurs que correspongui per salvaguardar el seu dret a defensa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
14/03/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
04/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat