Resolució
Q-02313/2008 Disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Seròs davant diverses irregularitats en la tramitació de diversos expedients administratius

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 19/05/2008
Data de l'últim moviment 29/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Seròs Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa i altres persones, en la seva condició de regidors de l'Ajuntament de Seròs, manifesten la seva disconformitat amb l'actuació del consistori davant diverses actuacions i denuncien possibles irregularitats en la tramitació de diversos expedients administratius.

Informen que en relació amb tres de les qüestions que denuncien han presentat al·legacions, a les quals no han rebut cap resposta.

Contingut

En vista de l'informe de resposta de l'Ajuntament de Seròs, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Pel que fa al règim d'informació pública i el deure de respondre les al·legacions presentades en els assumptes plantejats en la queixa, l'article 86 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix, com una de les formes de participació de les persones interessades en els procediments administratius, el tràmit de informació pública. Estableix que l'òrgan al qual correspongui la resolució del procediment, quan la naturalesa d'aquest procediment ho requereixi, podrà acordar un període d'informació pública que s'anunciarà en el Butlletí Oficial de l'Estat, en el de la comunitat autònoma, o en el de la província respectiva, a fi que qualsevol persona física o jurídica pugui examinar el procediment, o la part que se n'acordi. S'assenyala, igualment, que qui presenti al·legacions o observacions en aquest tràmit té dret a obtenir de l'Administració una resposta raonada, que podrà ser comuna per a totes les al·legacions que plantegin qüestions substancialment iguals.

Aquesta figura ha estat també regulada pel legislador autonòmic a l'article 52 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, segons el qual el tràmit d'informació pública es duu a terme si la normativa reguladora dels procediments administratius corresponents ho preveu o si l'òrgan competent per a la resolució ho acorda perquè la naturalesa del procediment ho aconsella. 

També s'estableix que les al·legacions formulades s'integren en l'expedient administratiu, que han de ser valorades expressament i singularment per l'instructor o instructora i, si escau, per l'òrgan tècnic competent, i que les persones que formulen al·legacions tenen dret a conèixer la valoració de què han estat objecte, mitjançant una resposta raonada.

Pel que fa al còmput del termini del període d'informació pública, s'ha de seguir el que estableix l'article 48.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. És a dir, els terminis expressats en dies es compten a partir de l'endemà d'haver fet la convocatòria, sense tenir en compte els festius i deixant transcórrer de manera sencera el darrer dia. 

Aquest marc general s'ha d'aplicar a cadascun dels tres assumptes plantejats pels promotors en relació amb els quals, segons afirma, es van deixar de contestar les al·legacions presentades en el marc del tràmit d'informació publica.

En relació amb aquests tres assumptes, doncs, encara que el Síndic és conscient que la preocupació manifestada pels promotors ha perdut actualitat com a motiu de queixa, aquesta institució recorda a l'Ajuntament de Seròs el seu deure de respondre les al·legacions que es presentin en tots els tràmits d'informació pública, en els termes establerts legalment, i de prorrogar el termini d'informació durant el temps establert, tenint en compte que el còmput dels dies s'ha de fer en dies hàbils.

2. Pel que fa a la periodicitat dels plens municipals, el Síndic recorda a l'Ajuntament que d'acord amb el que estableix l'article 98 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el ple municipal de l'Ajuntament de Seròs, tenint en compte que el municipi -segons les dades de l'any 2011- té una població de 1.910 habitants, ha de reunir-se en sessió ordinària cada tres mesos, la qual cosa implica un mínim de quatre sessions ordinàries per any.

Sobre aquest assumpte, el Síndic recorda que la convocatòria de les sessions ordinàries dels plens municipals és una activitat reglada per la llei i que, per tant, no té caràcter potestatiu. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, estableixen els requisits als quals se subjecta el règim de convocatòria dels plens ordinaris, el compliment del qual garanteix l'interès general.

D'altra banda, el Síndic considera que la periodicitat mínima establerta legalment per als plenaris ordinaris permet formular una agenda de treball i garanteix així la preparació dels grups municipals que han d'exercir la funció de control de l'acció de govern. El compliment d'aquesta garantia, doncs, és el que permet als grups municipals disposar de la seguretat jurídica necessària per exercir la seva funció de participació en els assumptes públics locals. En el sentit d'aquestes consideracions s'ha pronunciat la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem.

Amb aquest recordatori de deures legals, el Síndic dóna per acabada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/06/2008 Ajuntament de Seròs Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2008 Ajuntament de Seròs Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2009 Ajuntament de Seròs Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2010 Ajuntament de Seròs Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2010 Ajuntament de Seròs Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Seròs Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Ajuntament de Seròs Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Ajuntament de Seròs Resolució
29/02/2012 Ajuntament de Seròs Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)
Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local- BOE.80 (03/04/1985)