Resolució
AO-02344/2013 Actuació d'ofici relativa a l'actuació de les administracions públiques i de les empreses prestadores de serveis d'interès general davant del fenomen conegut com a "pobresa energètica"

Matèries
Consum
Elèctric
Data d'inici 27/03/2013
Data de l'últim moviment 31/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Aigües de Barcelona (AGBAR) Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Aigües Sabadell Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Càritas Diocesana de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Creu Roja Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de la Presidència Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
ENDESA Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Federació de Municipis de Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Fundación Privada Mambré Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Gas Natural- Fenosa Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Service de Médiation de l'Energie Pendent de rebre informació de l'administració
Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha obert una actuació d'ofici per analitzar l'actuació de les administracions públiques i de les empreses prestadores de serveis d'interès general davant del fenomen conegut com a "pobresa energètica".

Contingut

En el marc d'una actuació d'ofici per analitzar el creixent fenomen social de la pobresa energètica a Catalunya, el Síndic ha elaborat un informe en què constata la manca d'una política pública relativa a aquesta nova realitat que permeti abordar-la des d'una perspectiva global, transversal i coordinada.

Encara que no es pot quantificar acuradament el nombre de persones afectades ni saber-ne les característiques, la pobresa energètica és el resultat de tres factors: el baix nivell de renda, la qualitat insuficient de l'habitatge i els elevats preus dels subministraments bàsics (electricitat, gas i aigua). 

L'Enquesta de condicions de vida (IDESCAT, 2011) indica que aquesta problemàtica afecta 193.000 llars (500.000 persones aproximadament), un percentatge de llars inferior al que la Unió Europea dóna com a llars amb pobresa energètica per a la UE-27.

A partir de la documentació aportada, de les reunions mantingudes amb les administracions, empreses subministradores i organismes implicats i de les experiències de països com el Regne Unit o França, el Síndic ha recomanat que s'adoptin un conjunt de mesures per combatre la pobresa energètica a Catalunya.

Una de les propostes consisteix a establir una ?treva hivernal? que determini la no-interrupció dels subministraments per impagament durant el període hivernal per a les persones en situació de pobresa energètica. Així mateix, el Síndic recomana que les empreses subministradores arribin a acords amb les persones afectades perquè puguin fraccionar durant la resta de l'any el pagament de totes o d'una part de les factures corresponents al període hivernal. A més, proposa que es limiti la interrupció dels subministraments a les persones o unitats familiars amb uns ingressos inferiors a l'IRSC (indicador de renda de suficiència de Catalunya).

Altres mesures de caràcter operatiu i que es podrien aplicar de manera immediata són:

1. Reconèixer públicament les iniciatives que administracions, empreses i entitats duen terme per combatre la pobresa energètica.

2. L'Administració de la Generalitat ha de crear una comissió de treball que reuneixi tots els actors implicats.

3. S'ha de fomentar la divulgació sobre ajuts, tarifes, abonaments socials i qualsevol altra mesura existent.

4. La xarxa d'habitatges d'inclusió social pot ser una eina idònia per atendre els subministraments dels col·lectius més desfavorits.

5. Cal tenir en compte els col·lectius especialment protegits pel Codi de consum de Catalunya, és a dir, infants i adolescents, persones grans i persones malaltes o amb discapacitat.

6. L'intercanvi d'informació entre empreses subministradores i serveis socials bàsics ha de ser una eina essencial en la detecció i la prevenció de situacions personals i familiars de pobresa energètica.

Pel que fa a les mesures de caràcter normatiu, algunes de les més destacades són:

1. Estudiar la inclusió en l'ensenyament secundari obligato¬ri d'un mòdul d'educació en l'estalvi energètic domèstic.

2. Cal que la Generalitat adopti mesures davant de l'Administració general de l'Estat per establir un preu social per al gas butà.

3. Valorar les modificacions legislatives que permetin aplicar les bonificacions a qui ha de satisfer la factura, encara que no sigui el titular de la pòlissa

4. Cal que l'ACA assumeixi la gestió del deute corresponent al cànon de l'aigua tenint en consideració les situacions de pobresa energètica.

5. Apostar per l'establiment de tarifes d'aigua que siguin progressives, és a dir, en què el preu augmenti a mesura que s'incrementa el consum.

6. Modificar la normativa vigent perquè, amb relació a les despeses de reconnexió, es tingui en consideració la situació de vulnerabilitat energètica de les persones que han vist interromput el subministrament d'electricitat per aquest motiu.

El Síndic ha enviat les propostes i consideracions incloses en aquest informe al Govern de la Generalitat i als organismes públics implicats, a les empreses prestadores de serveis d'interès general i a diverses institucions que han col·laborat en la seva elaboració. 

En aquest sentit, el Síndic ha mantingut reunions sobre aquest tema amb el Departament de Benestar Social i Família; l'Institut Català d'Energia (ICAEN); la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial (Departament d'Empresa i Ocupació); l'Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports (Ajuntament de Barcelona); la Federació de Municipis de Catalunya; l'Associació Catalana de Municipis i Comarques; Càritas Diocesana de Barcelona; Creu Roja Catalunya; la Fundació Privada Mambré; la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya; Endesa; Agbar, i Gas Natural Fenosa.

També ha intercanviat informació amb l'Ombudsman Services (Regne Unit), el Médiateur de l'Énergie (França) i el Service de Médiation de l'Énergie/Ombudsman Energie (Bèlgica).

El Síndic també ha fet arribar l'informe a l'Agència Catalana del Consum i a Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/04/2013 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Aigües de Barcelona (AGBAR) Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Gas Natural- Fenosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Aigües Sabadell Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2013 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2013 Aigües de Barcelona (AGBAR) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2013 Service de Médiation de l'Energie Resposta a la sol·licitud d'informació de l'Ombudsman
18/06/2013 Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Agència Catalana del Consum Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Aigües Sabadell Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Gas Natural- Fenosa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/08/2013 Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2013 Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/12/2013 Defensor del Pueblo de España Comunicació a l'Ombudsman de la resolució pendent d'acceptació
20/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
25/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Irregularitat
25/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
25/11/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Irregularitat
25/11/2014 Agència Catalana del Consum Irregularitat
25/11/2014 Agència de l'Habitatge de Catalunya Irregularitat
25/11/2014 Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial Irregularitat
26/11/2014 Institut Català de l'Energia (ICAEN) Irregularitat
28/11/2014 Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA Irregularitat
28/11/2014 Aigües Sabadell Irregularitat
28/11/2014 Creu Roja Catalunya Irregularitat
01/12/2014 Defensor del Pueblo de España Irregularitat
09/12/2014 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
09/12/2014 Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACMC) Irregularitat
09/12/2014 Autoritat Catalana de la Competència Irregularitat
09/12/2014 Càritas Diocesana de Barcelona Irregularitat
09/12/2014 ENDESA Irregularitat
09/12/2014 Federació de Municipis de Catalunya Irregularitat
09/12/2014 Fundación Privada Mambré Irregularitat
09/12/2014 President de la Generalitat de Catalunya Irregularitat
09/12/2014 Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya Irregularitat
10/12/2014 Aigües de Barcelona (AGBAR) Irregularitat
10/12/2014 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Irregularitat
10/12/2014 Gas Natural- Fenosa Irregularitat
10/12/2014 Ombudsman Energie Irregularitat
31/12/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-01212/2014