AO-02344/2013 | Actuació d'ofici relativa a l'actuació de les administracions públiques i de les empreses prestadores de serveis d'interès general davant del fenomen conegut com a "pobresa energètica" |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
El Síndic ha obert una actuació d'ofici per analitzar l'actuació de les administracions públiques i de les empreses prestadores de serveis d'interès general davant del fenomen conegut com a "pobresa energètica".
En el marc d'una actuació d'ofici per analitzar el creixent fenomen social de la pobresa energètica a Catalunya, el Síndic ha elaborat un informe en què constata la manca d'una política pública relativa a aquesta nova realitat que permeti abordar-la des d'una perspectiva global, transversal i coordinada. Encara que no es pot quantificar acuradament el nombre de persones afectades ni saber-ne les característiques, la pobresa energètica és el resultat de tres factors: el baix nivell de renda, la qualitat insuficient de l'habitatge i els elevats preus dels subministraments bàsics (electricitat, gas i aigua). L'Enquesta de condicions de vida (IDESCAT, 2011) indica que aquesta problemàtica afecta 193.000 llars (500.000 persones aproximadament), un percentatge de llars inferior al que la Unió Europea dóna com a llars amb pobresa energètica per a la UE-27. A partir de la documentació aportada, de les reunions mantingudes amb les administracions, empreses subministradores i organismes implicats i de les experiències de països com el Regne Unit o França, el Síndic ha recomanat que s'adoptin un conjunt de mesures per combatre la pobresa energètica a Catalunya. Una de les propostes consisteix a establir una ?treva hivernal? que determini la no-interrupció dels subministraments per impagament durant el període hivernal per a les persones en situació de pobresa energètica. Així mateix, el Síndic recomana que les empreses subministradores arribin a acords amb les persones afectades perquè puguin fraccionar durant la resta de l'any el pagament de totes o d'una part de les factures corresponents al període hivernal. A més, proposa que es limiti la interrupció dels subministraments a les persones o unitats familiars amb uns ingressos inferiors a l'IRSC (indicador de renda de suficiència de Catalunya). Altres mesures de caràcter operatiu i que es podrien aplicar de manera immediata són: 1. Reconèixer públicament les iniciatives que administracions, empreses i entitats duen terme per combatre la pobresa energètica. 2. L'Administració de la Generalitat ha de crear una comissió de treball que reuneixi tots els actors implicats. 3. S'ha de fomentar la divulgació sobre ajuts, tarifes, abonaments socials i qualsevol altra mesura existent. 4. La xarxa d'habitatges d'inclusió social pot ser una eina idònia per atendre els subministraments dels col·lectius més desfavorits. 5. Cal tenir en compte els col·lectius especialment protegits pel Codi de consum de Catalunya, és a dir, infants i adolescents, persones grans i persones malaltes o amb discapacitat. 6. L'intercanvi d'informació entre empreses subministradores i serveis socials bàsics ha de ser una eina essencial en la detecció i la prevenció de situacions personals i familiars de pobresa energètica. Pel que fa a les mesures de caràcter normatiu, algunes de les més destacades són: 1. Estudiar la inclusió en l'ensenyament secundari obligato¬ri d'un mòdul d'educació en l'estalvi energètic domèstic. 2. Cal que la Generalitat adopti mesures davant de l'Administració general de l'Estat per establir un preu social per al gas butà. 3. Valorar les modificacions legislatives que permetin aplicar les bonificacions a qui ha de satisfer la factura, encara que no sigui el titular de la pòlissa 4. Cal que l'ACA assumeixi la gestió del deute corresponent al cànon de l'aigua tenint en consideració les situacions de pobresa energètica. 5. Apostar per l'establiment de tarifes d'aigua que siguin progressives, és a dir, en què el preu augmenti a mesura que s'incrementa el consum. 6. Modificar la normativa vigent perquè, amb relació a les despeses de reconnexió, es tingui en consideració la situació de vulnerabilitat energètica de les persones que han vist interromput el subministrament d'electricitat per aquest motiu. El Síndic ha enviat les propostes i consideracions incloses en aquest informe al Govern de la Generalitat i als organismes públics implicats, a les empreses prestadores de serveis d'interès general i a diverses institucions que han col·laborat en la seva elaboració. En aquest sentit, el Síndic ha mantingut reunions sobre aquest tema amb el Departament de Benestar Social i Família; l'Institut Català d'Energia (ICAEN); la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial (Departament d'Empresa i Ocupació); l'Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports (Ajuntament de Barcelona); la Federació de Municipis de Catalunya; l'Associació Catalana de Municipis i Comarques; Càritas Diocesana de Barcelona; Creu Roja Catalunya; la Fundació Privada Mambré; la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya; Endesa; Agbar, i Gas Natural Fenosa. També ha intercanviat informació amb l'Ombudsman Services (Regne Unit), el Médiateur de l'Énergie (França) i el Service de Médiation de l'Énergie/Ombudsman Energie (Bèlgica). El Síndic també ha fet arribar l'informe a l'Agència Catalana del Consum i a Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
29/04/2013 | ENDESA | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Aigües de Barcelona (AGBAR) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Gas Natural- Fenosa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Aigües Sabadell | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Agència Catalana del Consum | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/04/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/05/2013 | ENDESA | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/05/2013 | Aigües de Barcelona (AGBAR) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/05/2013 | Service de Médiation de l'Energie | Resposta a la sol·licitud d'informació de l'Ombudsman |
18/06/2013 | Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/07/2013 | Agència Catalana del Consum | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/07/2013 | Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/07/2013 | Aigües Sabadell | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/07/2013 | Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/07/2013 | Gas Natural- Fenosa | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
02/07/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/08/2013 | Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/08/2013 | Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/09/2013 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/09/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/12/2013 | Defensor del Pueblo de España | Comunicació a l'Ombudsman de la resolució pendent d'acceptació |
20/11/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Irregularitat |
25/11/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Irregularitat |
25/11/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Irregularitat |
25/11/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Irregularitat |
25/11/2014 | Agència Catalana del Consum | Irregularitat |
25/11/2014 | Agència de l'Habitatge de Catalunya | Irregularitat |
25/11/2014 | Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial | Irregularitat |
26/11/2014 | Institut Català de l'Energia (ICAEN) | Irregularitat |
28/11/2014 | Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter, SA | Irregularitat |
28/11/2014 | Aigües Sabadell | Irregularitat |
28/11/2014 | Creu Roja Catalunya | Irregularitat |
01/12/2014 | Defensor del Pueblo de España | Irregularitat |
09/12/2014 | Ajuntament de Barcelona | Irregularitat |
09/12/2014 | Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACMC) | Irregularitat |
09/12/2014 | Autoritat Catalana de la Competència | Irregularitat |
09/12/2014 | Càritas Diocesana de Barcelona | Irregularitat |
09/12/2014 | ENDESA | Irregularitat |
09/12/2014 | Federació de Municipis de Catalunya | Irregularitat |
09/12/2014 | Fundación Privada Mambré | Irregularitat |
09/12/2014 | President de la Generalitat de Catalunya | Irregularitat |
09/12/2014 | Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya | Irregularitat |
10/12/2014 | Aigües de Barcelona (AGBAR) | Irregularitat |
10/12/2014 | Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports | Irregularitat |
10/12/2014 | Gas Natural- Fenosa | Irregularitat |
10/12/2014 | Ombudsman Energie | Irregularitat |
31/12/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Seguiment finalitzat |