Són habituals les queixes rebudes com a conseqüència de la imposició de la percepció mínima a usuaris de transports públics que són beneficiaris de títols de tarifació social, com ara la targeta rosa metropolitana de tarifa reduïda, el carnet rosa metropolità de tarifa reduïda o la targeta de pensionista dels FGC, però que en el moment en que són requerits pels interventors no mostren el carnet que ha d'acompanyar el títol de transport, tot i mostrar el DNI/NIE que els identifica. En la majoria dels casos que es plantegen al Síndic, el fet de no portar el carnet es deu a un oblit o descuit de la persona titular.
Tot i això, a la pràctica resulta que Transports Metropolitans de Barcelona no discrimina entre les conductes merament infractores de les conductes que són fortuïtes.
D'altra banda, el Síndic també ha rebut queixes de persones que han estat intervingudes i a les quals s'ha imposat la percepció mínima per no portar la documentació que ha d'acompanyar al títol de transport en els casos de títols integrats per a famílies monoparentals i per a famílies nombroses.
En l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (en endavant AMB), el sistema de tarifació social del transport es basa en l'establiment d'un document que n'acredita els posseïdors -persones grans o amb discapacitat i amb recursos econòmics escassos- per utilitzar el conjunt dels transports metropolitans en unes condicions de tarifació especial i diferenciada.
Aquestes condicions es concreten en l'Ordenança metropolitana reguladora del sistema de tarifació social del transport, aprovada pel Consell Metropolità de l'AMB en data 30 de maig de 2012, la qual inclou entre els títols de transport la Targeta Rosa Metropolitana i la Targeta Rosa Metropolitana de Tarifa Reduïda. En ambdós casos, es tracta d'un document personal i intransferible, de validesa anual en el cas de la Targeta Rosa Metropolitana i de validesa trianual en el cas de la Targeta Rosa Metropolitana de Tarifa Reduïda.
La Targeta Rosa Metropolitana de Tarifa reduïda té associada, com a títol de transport, la Targeta Multiviatge de preu reduït.
Es recull a l'ordenança com a obligació del beneficiari portar la Targeta Rosa Metropolitana, acompanyada de la Targeta Multiviatge en el cas de la Targeta Rosa de Tarifa Reduïda. El beneficiari també ha de portar el DNI/NIE original, per acreditar-se en cas d'inspecció, o qualsevol altre document oficial com ara el carnet de conduir, el passaport o una fotocòpia del DNI/NIE degudament autentificada.
De fet, la Targeta Multiviatge no té cap validesa si no s'acompanya de la Targeta Rosa Metropolitana corresponent.
Cal tenir present que si per a la obtenció del títol és necessari aportar una sèrie de documentació, i en tots els casos s'exigeix el DNI/NIE, no és agosarat suggerir que en els casos en què la persona intervinguda no porta a sobre el document que justifica que és beneficiària del títol que ha utilitzat, tot i portar el DNI/NIE que l'identifica com a tal, pugui disposar d'un termini per acreditar que n'és la titular.
Una cosa és fer un ús fraudulent dels transports públics, viatjar sense bitllet, amb un títol de transport no validat o amb un títol de transport no vàlid per a les característiques del trajecte de l'usuari o usuària, tal com recull l'article 52 de la Llei 26/2009, de 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives, i una altra de molt diferent és viatjar amb un títol de transport validat però no disposar en el moment de la intervenció del carnet que acrediti que la persona és beneficiària del títol de transport amb tarifa social.
En aquest cas, el Síndic considera que si es pot acreditar que la persona és la titular de la targeta que dóna dret a ser beneficiari d'un títol de tarifació social, seria just, per emparar les situacions en les quals no existeix un ànim fraudulent, poder presentar amb posterioritat el document que demostra que és la titular de la targeta i que gaudeix del benefici que aquesta targeta li atorga. En aquest cas, i sens perjudici de la possibilitat que l'Administració pogués comprovar d'ofici si la persona és o no la titular del carnet, s'hauria d'habilitar un termini que es pot fixar en les quaranta-vuit hores posteriors a la intervenció, per tal que les persones denunciades aportin la documentació que els acredita com a beneficiaris de títols de tarifació social.
Així doncs, el Síndic recomana al Departament de Territori i Sostenibilitat i a l'Àrea Metropolitana de Barcelona que habilitin un termini de quaranta-vuit hores a partir de la intervenció i imposició de la percepció mínima als usuaris de la xarxa de transports de l'AMB per tal que les persones beneficiàries de títols de tarifació social o títols integrats per a famílies monoparentals i per a famílies nombroses puguin presentar la documentació que els acredita com a tals i, en conseqüència, no hagin de fer efectiva la percepció imposada.