Resolució
Q-02352/2011 Manca de resposta del Departament d'Ensenyament a un escrit de queixa per l'actual model d'ensenyament de lectura i escriptura a les escoles.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 15/04/2011
Data de l'últim moviment 29/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a un escrit que va adreçar al Departament d'Ensenyament, en el que manifestava el seu desacord amb l'actual model d'ensenyament de lectura i escriptura a les escoles.

Contingut

El Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que amb el seu escrit la persona interessada ha exercit el dret de petició, que és un dret fonamental reconegut a l'article 29 de la Constitució espanyola.

També recorda que l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a l'apartat 5 de l'article 29, reconeix el dret de participació, i estableix el dret de les persones ?a dirigir peticions i a plantejar queixes, en la forma i amb els efectes que estableixen les lleis, a les institucions i a l'Administració de la Generalitat, i també als ens locals de Catalunya, en matèries de les competències respectives?.

L'Administració pública té l'obligació de fomentar la participació dels ciutadans en els afers públics (article 43 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya) i la manca de compliment de les previsions relatives al dret de petició és una pràctica contrària a aquest principi rector.

D'altra banda, la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, i el Decret 21/2003, de 21 de gener, estableixen el procediment per fer efectiu aquest dret davant les administracions públiques catalanes.

D'acord amb la regulació esmentada, l'administració que rep una petició n'ha d'acusar recepció en el termini màxim de deu dies i, en el cas que l'objecte de la petició no sigui de la seva competència però pertanyi a un altre òrgan de la mateixa administració, institució o organisme, l'ha de trametre a aquest òrgan i ho ha de notificar dins del termini màxim de deu dies a la persona interessada.

En el cas que concorri una causa d'inadmissió de l'article 8 de la Llei orgànica 4/2001, l'òrgan competent n'ha de declarar la inadmissió, de manera motivada, i l'ha de notificar a la persona interessada en el termini màxim de quaranta-cinc dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la presentació de l'escrit.

En el supòsit d'admissió de la petició, l'òrgan competent ha de respondre i notificar la resposta en el termini màxim de tres mesos a comptar de la data de la presentació. La resposta ha d'incorporar les raons o els motius pels quals s'accepta o es desestima la petició.

En aquest sentit, cal tenir present que l'omissió de l'obligació de contestar dins el termini establert pot ser objecte de recurs contenciós administratiu, mitjançant el procediment de protecció jurisdiccional dels drets fonamentals de la persona, com també ho són la declaració d'inadmissibilitat de la petició i la mancança en la resposta d'algun dels requisits mínims establerts en l'article 11 de la Llei orgànica 4/2001.

Per tot això, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que tramiti la resposta a la promotora de la queixa, d'acord amb la regulació establerta pel Decret 21/2003, que acusi recepció del seu escrit, i que li comuniqui la resolució que adopti.

Un cop fets aquests suggeriments, el Síndic dóna per tancades aquestes actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/05/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
29/05/2012 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 21/2003, de 21 de gener, pel qual s'estableix el procediment per fer efectiu el dret de petició davant les administracions públiques catalanes- DOGC.3810 (29/01/2003)
Llei orgànica 4/2001, reguladora del dret de petició- BOE.272 (13/11/2001)