Resolució
Q-02364/2012 Queixa per la supressió d'una línia en un institut de Cervera i pels canvis en la normativa que regula l'admissió d'alumnat en aquest municipi

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 28/03/2012
Data de l'últim moviment 20/09/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa per la supressió d'una línia en un institut de Cervera i pels canvis en la normativa que regula l'admissió d'alumnat en aquest municipi, referents a la incorporació del nou criteri de desempat en el procés de preinscripció escolar (antecedents familiars de l'alumnat al centre sol·licitat) i també a la configuració del municipi com a zona única.

Contingut

En primer lloc, en relació amb la supressió de la línia de l'institut en qüestió, el Síndic no aprecia una actuació irregular per part de l'Administració educativa, ja que aquesta mesura es fa en el marc del manament que té el Departament d'Ensenyament de programar l'oferta educativa. 

En aquest sentit, tant la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, com la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, fan referència a la necessitat d'harmonitzar els drets individuals i l'obligació de les administracions públiques de garantir el dret de tots a l'educació. 

En segon lloc, en relació amb els canvis en la normativa que regula l'admissió d'alumnat al municipi de Cervera, referents a la incorporació del nou criteri de desempat en el procés de preinscripció escolar, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que faci extensiva a aquest expedient de queixa la resolució emesa en el marc de l'actuació d'ofici 00419/2011. En aquesta actuació d'ofici, el Síndic suggeria al Govern de la Generalitat, en resum, que suprimís el nou criteri complementari per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012, introduït per I'Acord GOV/9/2011, de 25 de gener, d'aplicació dels criteris complementaris per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012.

En tercer lloc, en relació amb la configuració de Cervera com a zona única, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que la planificació de l'oferta ha de vetllar pel dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, i que no oferir condicions adequades d'accessibilitat geogràfica de l'alumnat a l'oferta pot vulnerar aquest dret. L'accessibilitat, a priori, es veu afavorida per la condició de proximitat en l'accés a l'oferta, i és per aquest motiu que, amb caràcter general, té sentit que el model de zonificació escolar atorgui prioritat en l'accés a l'alumnat que resideix a prop dels centres escolars. 

Amb tot, també és cert que un model de zonificació escolar amb àrees de proximitat pot generar efectes negatius sobre el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, especialment en municipis que presenten una forta segregació residencial de la població. L'efecte del model de zonificació escolar sobre el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats depèn, doncs, de les característiques particulars de cada municipi.

En el cas de Cervera, la informació tramesa per les persones interessades no indica que un model de zona única pugui representar una vulneració del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats. 

Fetes aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, en cas que no suprimeixi el nou criteri de prioritat, valori el possible greuge que pot generar quan s'aplica en municipis amb zones úniques o àrees grans, en els quals la proximitat, tot i ser un criteri general, deixa de discriminar positivament en l'accés, en sentit diferent a l'esperit que recull la legislació en matèria d'educació, mentre que el criteri d'antecedents familiars en el centre, que és un criteri complementari, passa a ser determinant.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/04/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/07/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/05/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/09/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Irregularitat

Expedients Relacionats

Q-02320/2012