Resolució
Q-02374/2007 Manca d'actuació de l'Administració davant la reclamació per molèsties de sorolls produïts per un centre d'educació primària privat

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 18/05/2007
Data de l'últim moviment 05/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Salt Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de les molèsties per sorolls que ocasiona l'activitat desenvolupada per un centre d'ensenyament privat pel fet que la paret separadora d'una de les estances del seu habitatge és alhora la paret d'una de les aules del centre docent. La situació va ser denunciada per primer cop en un escrit registrat el 12 de gener de 2005, és a dir, ja fa més de dos anys, i es va tornar a denunciar per la persistència de les molèsties l'11 d’abril de 2006, i una altra vegada el 5 de febrer de 2007.

Contingut

Un cop llegits els informes de les administracions implicades, el Síndic se sorprèn de detectar que el Departament d'Educació no considera del seu interès contribuir a resoldre les deficiències en l'aïllament acústic d'un centre que ocasiona molèsties acreditades a tercers, i es remet a la normativa reguladora de la intervenció ambiental per acabar indicant que es tracta d'una qüestió que ha de resoldre únicament i exclusiva la corporació local. El Síndic ja va fer esment de la Llei 3/1998, de 27 d'abril, d'intervenció integral de l'Administració ambiental, i també ja es va referir a la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i al fet que aquesta atribueix les competències per intervenir en l'àmbit de la protecció acústica als ajuntaments. 

Tanmateix, en la mesura que aquest problema afecta un centre escolar que, segurament, disposa de l'autorització d'obertura i funcionament del Departament d'Educació per exercir la seva activitat, també caldria requerir la intervenció i la implicació d’aquest Departament. És a dir, es tracta de prendre consciència d'un afer que pertoca a diferents administracions, tant la que atorga la llicència ambiental com la que atorga l'autorització de funcionament, ja que no es tracta de funcionar de manera compartimentada. Per això, el Síndic recorda que el sentit de les disposicions generals reguladores dels requisits mínims dels centres és que les autoritzacions d'obertura es concedeixin per part de l'Administració educativa amb la constatació prèvia del compliment dels requisits que fixa la normativa, requisits que ens remeten a les condicions d'habitabilitat i seguretat. Tot això ja ha estat exposat a l'informe extraordinari de la institució en matèria de contaminació acústica, que implica també els departaments de l'Administració autonòmica que exerceixen potestats administratives de control i inspecció amb els centres causants de les molèsties denunciades. En definitiva, són tots els poders públics els qui han de vetllar per protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient. Per això, el Síndic recorda a totes dues administracions que es posin en contacte amb l'Ajuntament de Salt i el centre escolar amb l’objectiu de fer també un seguiment del cas i contribuir a tenir el problema resolt abans de l'inici del proper curs escolar. 

Analitzats els informes, el Síndic detecta dilacions inexplicables del centre a l'hora de corregir el problema detectat i l'absència d'una presa de decisió municipal ferma que posi fi a aquest afer. Així també, malgrat els continus advertiments d'incoació del procediments sancionadors, tampoc consta que se n’hagi iniciat cap, la qual cosa, indubtablement contribueix a restar força als requeriments que s’adrecen a la direcció de l'escola, que els considera com un tràmit burocràtic més. Per això el Síndic recorda que es requereixi al centre que acrediti l'adopció de les mesures correctores abans del 15 de setembre de 2008, data en què s'inicia el curs escolar per evitar la política de fets consumats que fins ara s'ha pogut detectar. El requeriment ha d'advertir que el centre no pot iniciar l'activitat si no acredita que ha adoptat les mesures abans d'aquesta data, i que en cas contrari es procedirà al precinte. Així també, recorda que caldrà avaluar l'eficàcia de les mesures un cop iniciat el curs i si es constata que són ineficaces caldrà efectuar-ne la correcció en un termini no superior a un mes, amb advertiment de suspensió i precinte. Alhora, tenint en compte que el centre escolar no disposa de cap llicència d'activitat ni de permís ambiental, recorda que cal legalitzar-lo, sens perjudici de la incoació d'un procediment sancionador.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/07/2007 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/07/2007 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/10/2007 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2007 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2008 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/02/2008 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/03/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2008 Ajuntament de Salt Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/05/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2008 Ajuntament de Salt Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/07/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/07/2008 Ajuntament de Salt Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/07/2008 Ajuntament de Salt Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/12/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/02/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
02/02/2009 Ajuntament de Salt Resolució
02/02/2009 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
01/04/2009 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
09/07/2009 Ajuntament de Salt Seguiment finalitzat
02/08/2010 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
18/08/2010 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/10/2010 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/11/2010 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
05/05/2011 Ajuntament de Salt Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
05/07/2011 Ajuntament de Salt Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
18/07/2011 Ajuntament de Salt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/09/2011 Ajuntament de Salt Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/2002, de 28 de juny, de protección contra la contaminació acústica- DOGC.3675 (11/07/2002)
Llei 4/2004, d'1 de juliol, reguladora del procés d'adequació de les activitats d'incidència ambiental al que estableix la Llei 3/1998, del 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental- DOGC.4167 (05/07/2004)
Reial decret 1537/2003, de 5 de desembre, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments escolars de règim general- BOE.295 (10/12/2003)