Resolució
Q-02377/2012 Disconformitat amb la modificació de les condicions d'adjudicació d'una plaça d'aparcament per a moto en règim de cessió d'ús per a cinquanta anys en un 'aparcament que gestiona l'entitat municipal Barcelona de Serveis Municipals

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Autoritzacions i concessions
Data d'inici 29/03/2012
Data de l'últim moviment 19/03/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la modificació de les condicions d'adjudicació d'una plaça d'aparcament per a moto en règim de cessió d'ús per a cinquanta anys a l'aparcament de nova construcció de la Plaça Navas, al Districte de Sants-Montjuïc, que gestiona l'entitat municipal Barcelona de Serveis Municipals (en endavant BS:M). 

Segons exposa, l'any 2008 va reservar una plaça amb qui aleshores era concessionària de la construcció i explotació de l'aparcament. El contracte de concessió es va resoldre i BS:M li va comunicar l'any 2009 que seria aquesta entitat municipal qui es faria càrrec de les reserves de dret d'ús establertes amb la concessionària anterior.  La persona interessada no està d'acord amb el canvi en el preu de la cessió d'ús de la plaça d'aparcament que va reservar l'any 2008.

Contingut

D'acord amb la informació facilitada per B:SM i les dades aportades per la persona interessada, la reserva de cessió d'ús formalitzada al seu dia no especificava el preu de la cessió i les condicions concretes en què s'havia d'articular. 

En aquest sentit, la promotora aporta un document indicatiu de preus i manifesta que eren els preus establerts al moment de la reserva. Tot i això, el document que formalitza la reserva no incorpora aquests preus indicatius, de manera que no es pot considerar que hi hagués cap obligació de l'empresa constructora de cedir la plaça reservada a un preu determinat. Per aquest motiu, el Síndic no pot considerar que B:SM hagi alterat les condicions de la reserva formalitzada al seu dia.

Dit això, cal assenyalar també que l'obligació de formalitzar la cessió a un preu determinat per al concessionari podia derivar també d'allò establert en el Plec de condicions que va regir el contracte entre l'Ajuntament de Barcelona i l'empresa que havia de construir i explotar l'aparcament. 

La informació facilitada per B:SM no fa cap referència a les condicions del contracte original entre l'Ajuntament de Barcelona i l'anterior empresa concessionària, però, per l'objecte contractual sembla que s'adiu amb el del contracte de concessió d'obra pública, d'origen comunitari, i que es caracteritza perquè l'obra no es fa a canvi d'un preu, sinó a canvi d'una explotació d'allò construït per un termini determinat. 

Una de les característiques d'aquesta figura, regulada actualment a l'article 7 i als articles 128 i següents del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, és que el règim tarifari d'explotació de l'obra ha d'estar fixat a l'avantprojecte d'obra i a l'oferta de l'empresa, en els termes que fixi el Plec de condicions. La informació facilitada per B:SM, però, no aporta cap dada sobre aquestes condicions contractuals en origen. 

En qualsevol cas, la manca de subjecció als preus o tarifes de cessió de places fixats en el contracte original o la seva modificació hauria d'estar expressament justificada, malgrat el canvi en el règim de construcció i explotació, que passa de concessió d'obra pública a gestió directa, a través d'una empresa pública municipal. 

Els preus inicialment aprovats van generar en les persones que van fer la reserva l'expectativa legítima que es mantindrien al moment de formalitzar la cessió d'ús i, si bé no són inamovibles, sí que requereixen una justificació, que no es pot trobar només en el canvi de règim contractual o en l'aplicació de tarifes més o menys estandarditzades per B:SM en l'explotació d'altres aparcaments. 

Sense qüestionar que el canvi de sistema de construcció i explotació de l'aparcament i uns costos superiors de construcció puguin justificar una alteració de les tarifes fixades originàriament, aquesta modificació en el projecte d'obra i el consegüent increment de tarifes ha de constar especificat en el projecte d'obra i la proposta de règim d'explotació feta per B:SM, i ha de comptar amb l'aprovació del titular de l'obra, l'Ajuntament de Barcelona, que s'hauria d'haver documentat amb l'aprovació del projecte o en el document d'encàrrec a B:SM. 

En aquest sentit, la resolució del contracte de concessió d'obra pública per insolvència sobrevinguda del contractista i posterior encàrrec a una empresa municipal és una decisió perfectament legítima, però les modificacions que aquest canvi comporti en el règim tarifari aplicable als usuaris de les places sobre el que es va aprovar inicialment ha d'estar justificat en la modificació del projecte i en la restitució de l'equilibri econòmic del règim de construcció i explotació establerts al contracte resolt. El canvi al sistema de gestió directa mitjançant empresa municipal no pot emparar, sense més requisit, una lliure modificació del règim de contraprestació per als usuaris, o l'aplicació sense mes justificació, del règim de preus previst per a altres aparcaments que explota B:SM.

Atès que en la informació facilitada per B:SM no s'assenyala res sobre aquestes qüestions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Barcelona que indiqui les raons que van portar a modificar el projecte d'obres inicialment aprovat per l'Ajuntament de Barcelona i com es van determinar els preus que finalment s'han fixat per a la cessió d'ús de places d'aparcament, per contraposició als preus fixats inicialment en el règim de concessió d'obra pública.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/04/2012 Àrea d'Economia, Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/06/2012 Àrea d'Economia, Empresa i Ocupació Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/12/2014 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/03/2015 Ajuntament de Barcelona No irregularitat
18/03/2015 Àrea d'Economia, Empresa i Ocupació No irregularitat
19/03/2015 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat