Resolució
Q-02395/2010 Manca d'actuació de l'Administració educativa davant les reclamacions per la inseguretat les instal·lacions de l'escola Pla de l'Avellà de Cabrera de Mar.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 28/05/2010
Data de l'últim moviment 05/11/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cabrera de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diversos pares i mares d'alumnes es queixen per la situació de les instal·lacions de l'escola Pla de l'Avellà de Cabrera de Mar.

Les persones interessades lamenten la manca d'actuació de l'Ajuntament de Cabrera de Mar i del Departament d'Educació davant de presumptes problemes de seguretat ocasionats per l'aplacat de l'edifici, no només del gimnàs, i per la presumpta manca de manteniment del centre.

Les persones interessades sol·liciten, entre altres coses: 

- El canvi o la protecció de tot l'aplacat que revesteix les parets de l'edifici, establint un perímetre de seguretat, tal com aconsella un informe elaborat per un expert en estructures.

- La incorporació de l'escola en el protocol de manteniment dels edificis públics de Cabrera de Mar.

- L'elaboració d'un protocol d'evacuació per inclemències del temps, atesa la ubicació del centre.

- La revisió de tots els edificis de l'escola i l'elaboració d'un informe de les deficiències, algunes ja detectades i reclamades (manca de termòstats a la calefacció, falta d'insonorització de les aules, dèficits en els drenatges dels patis, etc.).

Contingut

El Departament d'Educació i l'Ajuntament de Cabrera de Mar trameten els seus informes sobre la queixa referida a la situació de les instal·lacions de l'escola Pla de l'Avellà, de Cabrera de Mar.

Davant d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Pel que fa a les condicions constructives de l'edifici, l'informe del Departament d'Educació conclou que el centre compleix la normativa general i específica establerta en el moment de la seva creació, i que la redacció del projecte i el procés constructiu del centre van ser oportunament supervisats i sotmesos als controls de qualitat corresponents. Per tant, el Síndic comunica a les persones interessades que, segons el Departament, els paraments revestits amb aplacats de pedra natural segueixen amb juntes obertes verticals i horitzontals plenament uniformes, sense moviments de lloses des del dia en què es van col·locar, i que les fixacions són suficients per garantir-ne la correcta subjecció. 

L'informe de l'Ajuntament de Cabrera de Mar conclou amb arguments similars que l'obra d'execució del centre es va dur a terme sota les preceptives tramitacions administratives i prescripcions de la direcció tècnica, amb el corresponent seguiment de personal tècnic del Departament d'Educació i de l'Administració local, i que les lloses estan correctament subjectades. 

Les dues administracions conclouen que, en tot cas, les lloses trencades o esquerdades deuen els seus desperfectes bàsicament a impactes de pilota.

De fet, aquests arguments se sostenen amb el contingut de l'informe tècnic emès en data 31 de desembre de 2009, encomanat a instàncies de totes les parts afectades, que el Síndic ha pogut estudiar. Aquest informe conclou que "els aplacats de pedra exteriors dels edificis van ser projectats i construïts amb les exigències resistents normals d'una façana. Accions sobrevingudes han provocat deterioraments puntuals que no impliquen perill en el moment del fet, i que amb una ràpida reparació deixen de provocar neguit. (...) Es jutja necessari un repàs dels paraments de façanes en els punts on hi ha desencaixos, cargols a mig collar o manca de cargols i lloses trencades, establint-ne un manteniment periòdic, que de ben segur serà menys necessari com menys impactes rebin els paraments.".

Per la seva banda, l'associació de mares i pares d'alumnes (en endavant AMPA) del centre aporta un dictamen sobre l'avaluació de la seguretat estructural de l'edifici destinat a gimnàs de data 13 de novembre, rectificat en data 17 de novembre de 2009, que conclou que "el revestiment de plaques de pedra de les façanes, existent també a altres punts de l'escola, és susceptible de trencar-se i caure a causa de possibles cops de pilota o similars, i representa un perill evident per als usuaris del pati de l'escola", i que recomana "establir diversos perímetres de seguretat, d'entre 1 i 2 m, al voltant de totes les façanes de la resta d'edificis de l'escola que tinguin revestiments de pedra.".

En vista d'aquests fets, en primer lloc convé posar de manifest que les conclusions dels dos informes tècnics no són coincidents, i que el Síndic no pot entrar a valorar la idoneïtat d'aquests informes tècnics ni pot dirimir quin d'ells s'ajusta més a la realitat. 

En segon lloc, es constata que les conclusions dels informes tècnics, si bé no coincideixen, no són necessàriament contradictòries. En ambdós casos sembla reconèixer-se implícitament o explícita que l'ús quotidià del centre, en què el joc de pilota representa un component normal de l'activitat d'un pati escolar, genera desperfectes en els paraments de pedra, motiu que fonamenta la necessitat d'adoptar mesures correctores.

Com a lloses pesades que són, el Síndic interpreta que el seu possible despreniment pot generar riscos en les persones. En aquest sentit, recorda que el Departament d'Educació i l'Ajuntament de Cabrera de Mar tenen el deure de garantir la seguretat de les instal·lacions escolars i que, en cas d'existir algun tipus d'incidència vinculada a deficiències en el procés constructiu o en el manteniment del centre que afectés la integritat física de l'alumnat (o d'altres membres de la comunitat escolar), en serien responsables. 

Per aquest motiu, d'acord amb la protecció especial que els poders públics han de dispensar als infants, el Síndic suggereix que el Departament d'Educació i l'Ajuntament de Cabrera de Mar prenguin les mesures correctores i preventives oportunes, de manera coordinada, i que garanteixin l'òptim manteniment de les façanes a fi d'eliminar qualsevol risc que pugui existir per a la integritat física de l'alumnat (o d'altres membres de la comunitat escolar). 
 
En aquest sentit, l'Ajuntament de Cabrera de Mar exposa que els Serveis Tècnics Municipals han fet tantes inspeccions com sol·licituds s'han rebut per part de la direcció del centre i per part del servei municipal de manteniment, i que la corporació programa anualment actuacions de conservació i millora del centre i que, entre aquestes, hi ha l'establiment de xarxes de protecció de façanes per evitar el possible impacte de pilotes.

En tot cas, l'AMPA afegeix que hi ha lloses trencades i d'altres a les quals els falten cargols en altres parets de l'escola que no reben cops de pilota. 

En vista d'aquests fets, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Cabrera de Mar que estudiï la conveniència d'establir un sistema de manteniment periòdic de caràcter més preventiu, no només a sol·licitud de la direcció del centre, i que tingui en compte no només les parts de la façana que poden ser objecte de cops de pilota sinó tot el conjunt de l'edifici.

2. D'altra banda, en el seu escrit original, l'AMPA demanava la incorporació de l'escola en el protocol de manteniment dels edificis públics de Cabrera de Mar i l'elaboració d'un protocol d'evacuació per inclemències del temps, atesa la seva ubicació. 

En l'informe de l'Ajuntament de Cabrera s'exposa que l'actual equip de govern ha elaborat al llarg d'aquesta legislatura el Protocol de manteniment dels edificis públics, on ja està inclòs el centre, i ha confeccionat a mes de març de 2010 el Protocol d'evacuació del centre d'educació infantil i primària Pla de l'Avellà per pluges torrencials, tal com ja es va informar per correu electrònic a la direcció del centre i a la mateixa AMPA, per tal que fessin arribar les seves aportacions i recomanacions. 

S'entén, doncs, i el Síndic així ho ha fet saber a les persones interessades, que aquestes demandes han quedat convenientment resoltes. 

3. Finalment, pel que fa a la demanda de revisió de tots els edificis de l'escola i elaboració d'un informe de les deficiències, es constata que l'Ajuntament de Cabrera de Mar duu a terme nombroses obres de manteniment al centre, amb la corresponent dotació pressupostària, i que per a l'any 2010 té previst millorar alguns dels dèficits ja detectats i denunciats per la mateixa AMPA al Síndic, com ara el drenatge de les zones de joc infantil. 

En aquest sentit, després d'estudiar les intervencions fetes i les factures resultants, i sempre que l'AMPA no aporti noves informacions que facin replantejar aquest posicionament, el Síndic considera que l'actuació de l'Administració local s'ajusta a allò que té encomanat per norma pel que fa al manteniment dels centres, si bé ha demanat que continuï amb les millores que calguin, especialment aquelles que més interfereixen en el correcte desenvolupament de l'activitat escolar.

Amb tot, i a fi de garantir la informació de l'AMPA en relació amb el condicionament del centre, el Síndic suggereix que el Departament d'Educació i l'Ajuntament de Cabrera comuniquin a l'AMPA quin pla d'actuacions hi ha previst fer a curt i mitjà termini per a la millora i el manteniment de les instal·lacions del centre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/06/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2010 Ajuntament de Cabrera de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/08/2010 Ajuntament de Cabrera de Mar Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/09/2010 Ajuntament de Cabrera de Mar Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/12/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
07/10/2011 Ajuntament de Cabrera de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2013 Ajuntament de Cabrera de Mar Vulneració
05/11/2013 Ajuntament de Cabrera de Mar Seguiment finalitzat
05/11/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)